رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع مجلس، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

دولت تدبیر بدترین زمان را برای مبارزه با قاچاق سوخت انتخاب کرده است/ بهتر است در نرخ بنزین تجدیدنظر شود/ مبارزه با قاچاق بهانه خوبی برای فشار بر معیشت مردم نیست/ افزایش سه‌برابری قیمت بنزین تورم‌زاست

رمضانعلی سبحانی‌فر با تاکید بر اینکه برآیند اظهارنظر کارشناسان نشان می‌دهد افزایش قیمت بنزین خواه ناخواه تورم به همراه دارد، گفت: افزایش هزینه تولید کالا در شرایط رکود اقتصادی، کمترین آسیبی است که تصمیم عجولانه دولت به اقتصاد خواهد زد.

دولت تدبیر بدترین زمان را برای مبارزه با قاچاق سوخت انتخاب کرده است/ بهتر است در نرخ بنزین تجدیدنظر شود/ مبارزه با قاچاق بهانه خوبی برای فشار بر معیشت مردم نیست/ افزایش سه‌برابری قیمت بنزین تورم‌زاست
کد خبر: 360992
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۶ ۱۰:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ قیمت بنزین در حالی سه برابر شد که به عقیده بسیاری از تحلیلگران، ساختار اقتصادی برای این افزایش قیمت مهیا نیست. فارغ از اظهارنظرهای مختلفی که طی روزهای گذشته مطرح شده، به نظر می‌رسد توضیح این مساله بسیار ساده است. دولت نمی‌تواند یک کالای مشخص در انحصار خود را گران کند و به بقیه کالاها دستور بدهد که ارزان بمانند.

به بیان بهتر، اقتصاد فرمان‌پذیر نیست. با این توضیح، اگرچه دولت دلایل مختلفی را برای توجیه گرانی یک‌شبه بنزین عنوان کرده، اما هیچ‌یک از این دلایل ناظران اقتصادی را قانع نکرده است. از سویی دولت بر توجیه گرانی بنزین اصرار می‌ورزد و از طرف دیگر کارشناسان اقتصادی انکار می‌کنند، و این ماجرا ادامه دارد.

کدام مبارزه با قاچاق؟

«کاهش حجم قاچاق سوخت بهانه خوبی برای فشار بر معیشت اقشار آسیب‌پذیر جامعه نیست.» این ارزیابی رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره سه برابر شدن قیمت بنزین است.

این چهره اصلاح‌طلب مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین به آن بخش از استدلال گرانی بنزین که با هدف کاهش قاچاق بنزین به خارج از مرزها عنوان شده واکنش نشان داد.

آن‌طور که سبحانی‌فر گفت: حتی اگر این استدلال دولت قابل قبول باشد، نمی‌توان انکار کرد که دولت تدبیر بدترین زمان را برای مبارزه با قاچاق سوخت انتخاب کرده است. دولت باید در این باره تدبیر بیشتری به خرج می‌داد.

او در عین حال اظهار کرد: اگر همسایه خارجی ما بتواند بنزین را از خود دولت خریداری کند، دلیلی ندارد که کسی جانش را برای تهیه سوخت قاچاق به خطر بیندازد و دولت هم در این باره ناآگاه نیست. پس من به عنوان نماینده مردم در خانه ملت نمی‌پذیرم که گرانی بنزین با این هدف صورت گرفته باشد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس، با تاکید بر اینکه برآیند اظهارنظر کارشناسان نشان می‌دهد افزایش قیمت بنزین خواه ناخواه تورم به همراه دارد، گفت: افزایش هزینه تولید کالا در شرایط رکود اقتصادی، کمترین آسیبی است که تصمیم عجولانه دولت به اقتصاد خواهد زد.

به باور این نماینده مجلس، اگر حتی معیشت‌ یک گروه کوچک از دهک‌های درآمدی به دلیل گرانی بنزین به خطر بیفتد، دولت باید پاسخگو باشد؛ به همین دلیل بهتر است درباره نرخ بنزین تجدید نظر صورت گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها