مرتضی عزتی،‌ استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس:

دولت کنترل کند افزایش قیمت بنزین تورم‌زا نخواهد بود

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: ممکن است گروهی از مصرف کنندگان خرد، تولید کننده یا عرضه کننده کالا هم باشند و این افزایش قیمت را بهانه افزایش قیمت کالا کنند.

دولت کنترل کند افزایش قیمت بنزین تورم‌زا نخواهد بود
کد خبر: 361051
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۶ ۰۸:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مرتضی عزتی درباره تاثیر افزایش قیمت بنزین در تورم اظهار داشت: اولا باید توجه داشت که افزایش قیمت فقط در بخش بنزین رخ داده و شامل گازوییل نمی‌شود و عمده مصرف سوخت حمل و نقل در بخش تولید، مصرف گازوییل و مقدار محدودی گاز طبیعی است و بنزین در این بخش مصرف بسیار کمی دارد.

وی افزود: بنابراین انتظار نمی‌رود قیمت تمام شده کالا و خدمات تولیدی تحت تاثیر افزایش قیمت بنزین قرار بگیرد. البته بخشی از خدمات حمل و نقل شهری مانند تاکسی‌ها و آژانس‌ها دچار تغییر قیمت می‌شوند اما حمل و نقل عمومی شهری غیر از تاکسی نباید تحت تاثیر این سیاست قرار بگیرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بنابراین نباید انتظار داشته باشیم، افزایش نرخ بنزین و نظام سهمیه‌بندی موجب افزایش قیمت تمام شده کالا و خدمات عمده شود.

عزتی با بیان اینکه اگر دولت سوخت کافی برای نظام حمل و نقل عمومی ارایه دهد و این شرایط را کنترل کند،‌ نباید منتظر افزایش نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها باشیم،‌ گفت: اگر دولت درباره تاکسی‌ها و حمل و نقل عمومی که از بنزین استفاده می کنند سیاست درستی اتخاذ نکند، این بخش شامل افزایش قیمت‌ها می‌شود که ممکن است به سایر بخش ها سرایت کند.

وی اظهار داشت: البته افزایش قیمت بنزین موجب کاهش توان خرید مردم می‌شود چراکه اگر پیش از این هزینه استفاده از 100 لیتر 100 هزار تومان بوده در حال حاضر هزینه ها به 2.5 برابر می‌رسد بنابراین هزینه‌های مردم صعودی می‌شود و در حالی که هزینه تولید کننده بالا نمی‌رود هزینه مصرف کننده افزایش می‌یابد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: ممکن است گروهی از مصرف کنندگان خرد، تولید کننده یا عرضه کننده کالا هم باشند و این افزایش قیمت را بهانه افزایش قیمت کالا کنند.

عزتی با بیان اینکه این افزایش قیمت بنزین از دو طرف دیگر بر رفتار مردم تاثیر دارد،‌ گفت: هزینه بخشی از مردم را بالا می‌برد و از سوی دیگر افزایش سقف یارانه، ناشی از درآمدهای حاصل شده از افزایش قیمت سوخت می‌تواند درآمد بخشی از مردم را بالا ببرد.

وی افزود:‌ طبق آنچه که دولت اعلام کرده همه درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین باید به مردم برگردد. در این شرایط؛ هزینه افرادی که بنزین بیشتری مصرف می‌کنند افزایش می‌یابد و عده‌ای هم که مشمول پرداخت افزایش یارانه می‌شوند افزایش درآمد خواهند داشت که این افزایش درآمد حدود دو درصد خواهد بود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها