سرلشگر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح:

پرتحرک و انقلابی پیشرفت امور را دنبال کنیم

سرلشگر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، گفت: یکی از مهمترین انتظارات فرماندهی کل قوا از نیروهای مسلح موضع جانشین پروری است که در این زمینه هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم و لازم است فرماندهان فعلی وظیفه انتقال تجربه به جوانترها را بر عهده گیرند.

پرتحرک و انقلابی پیشرفت امور را دنبال کنیم
کد خبر: 361108
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۶ ۱۰:۱۸:۱۹

اعتمادآنلاین| سرلشگر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، صبح امروز(یک شنبه) طی سخنانی در دهمین جشنواره مالک اشتر ستاد کل در جمع برگزیدگان نیروهای مسلح و فرماندهان سازمان‌های این نیروها با بیان اینکه قدردانی از عزیزانی که با تلاش بیشتر و مدیریت بهتر بر اساس شاخص‌ها در ارزیابی‌های دقیق رتبه‌های بالاتری کسب کنند رسم خوبی است، گفت: مسئولیت سنگینی در جمهوری اسلامی بر عهده نیروهای مسلح قرار گرفته است. کشور ما به عنوان پیشتاز پیشبرد اهداف خداوند و مبارزه با ظلم در جهان و بالا بردن پرچم اقتدار حق در دنیا زیر فشارها و تهدیدات زیادی قرار گرفته است.

وی افزود: نیروهای مسلح در مقابله با تهدیدات و تامین امنیت ملی و داخلی کشور و همچنین توسعه انقلاب مسئولیت‌های سنگینی را بر عهده دارند. البته شاید در برخی کشورها این کار به عهده دستگاه‌های دیگری باشد اما در کشور ما نیروهای مسلح با فراگیری که دارند مسئولیت‌های فراوان و سنگینی بر عهده‌شان قرار گرفته است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه این موقعیت فرصت بی نظیری برای خدمت به ملت را در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌دهد اظهار کرد: این فرصت را باید شبانه روز قدر بدانیم و به تناسب مسئولیتی که بر عهده ما گذاشته شده است در پیشبرد اهداف نظام پا در رکاب باشیم و پرتحرک و انقلابی پیشرفت امور را دنبال کنیم.

سرلشگر باقری تاکید کرد: مسئله اشراف فرماندهی کل قوا جزو ابتکارات شخص فرماندهی کل قواست و ایشان با تدبیر خودشان فضایی فراهم آوردند که در آن در نیروهای مسلح علاوه بر گزارش‌های موردی و نظارت‌های دوره‌ای که انجام می‌شود، بر اساس فرم‌ها و سوالاتی که از خود فرماندهان و مدیران سطوح مختلف نیروهای مسلح گرفته می‌شود، این مسئولان در حوزه مسئولیت خود نیز به پرسش‌هایی که درباره حوزه‌های زیر دست آنان مطرح می‌شود پاسخ دهند و نشان دهند که چقدر در فراگیری دستورات ابلاغی درست عمل کرده‌اند و احیانا در کار خود چه نقاط ضعفی می‌بینند یا در کدام حوزه‌ها خود را دارای نقاط مثبت ارزیابی می‌کنند و پیشنهادشان برای بهتر شدن انجام امور محوله چیست؟

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: بر اساس این گزارش خود فرمانده باید توضیح دهد که چگونه توانسته نقاط ضعف را برطرف کند و نقاط قوت خود را توسعه دهد.

سرلشگر باقری با بیان اینکه اگر در دولت نیز چنین نظارت و کنترلی بر مجموعه‌های زیردست انجام می‌شد امور در قوای سه گانه بهتر پیش می‌رفت اظهار کرد: موضوع اشراف که خود فرماندهی کل قوا بر آن اشاره داشته‌اند کمک می‌کند که علاوه بر سطوح بالای نیروهای مسلح شخص فرمانده نیز اشراف بیشتری به زیرمجموعه خود پیدا کند. در طی این سال‌ها هم تلاش مسئولان در موضوع اشراف این بوده که با مشورت‌هایی که با سازمان‌ها و نیروهای مختلف انجام می‌شود پرسش و پاسخ‌های مربوط به این موضوع را به روزتر کنند تا مبادا حالت ایستا و کلاسیک به این امر مسلط شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه انتظار ما بر این است که اطلاع خود فرمانده در موضوع اشراف کمک کند که زیرمجموعه‌ها هر روز ارتقاء یابند اظهار کرد: با این کار آگاهی در مجموعه نیروهای مسلح بالاتر می‌رود. نقاط کور برطرف می‌شود. اشکال‌ها به چشم می‌آیند و به سرعت رفع و رجوع می‌شوند. همه فرماندهان نیز در هر پست و جایگاهی که باشند موظفند این پرسشنامه را صادقانه و دقیق پاسخ دهند و تا زمانی که اطمینان کافی نسبت به اطلاعات درج شده در آن پیدا نکرده‌اند اجازه ندهند از زیر دستشان عبور کند و به دست سایر مسئولان برسد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: نظارت‌ها و ارزیابی‌های میدانی ستادی و نیز بازرسی‌هایی که انجام می‌شود و آنچه که فرماندهان در این زمینه انجام می‌دهند به همراه گزارشی که در موضوع اشراف تهیه می‌شود یکدیگر را کامل می‌کنند. بنابراین ارزیابی ما این است که در مجموعه سازمان‌های کل کشور و مدیران آن اشرافی که در نیروهای مسلح نسبت به سایر سازمان‌ها وجود دارد قابل قیاس با دیگر بخش‌های مدیریتی کشور نیست و آنان در این زمینه پیشگام هستند.

سرلشگر باقری با بیان اینکه این گزارش سبب می‌شود دقت تصمیم گیری و استحکام تشخیص‌ها و نیز بهبود اجرای ماموریت‌ها بالاتر رود، گفت: هنگامی که فرماندهی با اطلاع از توانایی زیرمجموعه‌اش تصمیم بگیرد، این تصمیم را با جرأت و جسارت اتخاذ خواهد کرد، روی آن ایستادگی خواهد داشت و در مسیر اجرای آن با پیش آمدن مشکلات عقب نشینی نخواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برگزیدگان جشنواره‌های متعدد مالک اشتر در سال‌های اخیر در نیروهای مسلح به عنوان فرماندهان موفق‌تر به چشم سایرین می‌آیند اظهار کرد: برگزیدگان بدانند آنان را به عنوان ظرفیت‌ها و قله‌های فرماندهان و مدیران نیروهای مسلح ارزیابی می‌کنند و در چنین حالتی آن فرد و مجموعه‌ای که منتخب شده است الگوی سایرین خواهد بود و تبعا مسئولیتش در انجام امور خود سنگین تر می‌شود. چرا که مورد توجه دیگران قرار می‌گیرد و البته این موضوع سبب خواهد شد که آنان با مراقبت‌های بیشتر رشد بالاتری هم پیدا کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با یادآوری دیدار سال گذشته برگزیدگان این جشنواره با فرماندهی کل قوا تاکید کرد: ایشان در آن دیدار با اشاره به نام این جشنواره که به عنوان سردار امام علی (ع)، مالک اشتر نامگذاری شده است به برشمردن ویژگی‌های آن سردار پرداختند و تاکید کردند که بصیرت و شناخت صراط مستقیم در کنار عزم راسخ و احساس مسئولیت از ویژگی‌های مالک اشتر است و او همانقدر در کار پیشگام بود و جسارت و شجاعت فرماندهی داشت انسانی متواضع و متقی نیز بود.

سرلشگر باقری با بیان اینکه یکی از مهمترین انتظارات فرمانده کل قوا از نیروهای مسلح مسئله جانشین پروری است، اظهار کرد: ما هنوز با نقطه مطلوب در این زمینه فاصله داریم و باید به این نکته نیز اشاره کنیم که فرماندهان فعلی نابسامانی‌ها و حوادث تلخ دهه اول انقلاب را تجربه کردند اما این دسته از فرماندهان اکنون در آستانه بازنشستگی قرار دارند و عزیزانی که قرار است جای آنها را بگیرند چنین تجربیاتی در کارنامه خود ندارند. پس وظیفه فرماندهان فعلی است که انتقال تجربه بدهند و جوانان را بالا بکشند. باید به آنان اجازه خطا کردن داده شود و این فرماندهان را کمک کنند تا آزموده شوند.

وی تاکید کرد: مسئله جانشین پروری و جوان گرایی از مطالبات اساسی فرمانده کل قواست و انتظار می‌رود در این زمینه بیش از گذشته فعالیت کنیم و نتایج تازه‌ای به دست آوریم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر تشکیل کانون‌های اندیشه ورز در نیروهای مسلح اظهار کرد: هر کدام از ما به دلیل مشغله‌های متعددی که در کارمان با آنها مواجه می‌شویم ممکن است در تصمیم گیری‌ها همه جوانب را نسنجیم پس ایجاد کانون‌های اندیشه ورز متشکل از افراد صادق و سخت کوش در نیروهای مسلح می‌تواند راهکاری ارزشمند برای کسانی باشد که در این نیروها مسئولیتی بر عهده دارند.

سرلشگر باقری با اشاره به بیانیه گام دوم رهبری انقلاب اظهار کرد: ما این بیانیه را در تمام سطوح سازمان‌های نیروهای مسلح مورد عنایت قرار داده‌ایم و در بخش فرماندهی نیز آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم و معتقدیم که در اجرای این بیانیه مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده ماست و تبعا باید در اجرای این بیانیه سطوح بسیار بالایی از مطالبه گری انجام شود و این به فرماندهان و مدیرانی سخت کوش و مبتکر نیازمند است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها