کد خبر: 361124
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۶ ۱۰:۴۶:۱۲
| |

سلیمان‌اوغلو؛ از سرگشتگی هویتی تا وارث سامورایی

داستان زندگی نعیم سلیمان اوغلو می‌تواند رمانی بلند بالا باشد که آغاز آن با سرگشتگی هویتی و پایان آن با نبش قبر سامورایی به پایان می‌رسد.

سلیمان‌اوغلو؛ از سرگشتگی هویتی تا وارث سامورایی
کد خبر: 361124
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۶ ۱۰:۴۶:۱۲

اعتمادآنلاین| داستان زندگی اسطورها همیشه جذاب و خواندنی است، جذابیت داستان امروز ما که روایتی از زندگی یکی از بزرگترین وزنه‌برداران جهان است با تراژدی هویتی آغاز خواهد شد. سرنوشت غم‌باری که فرد را در مسیری قرار می‌دهد که به رغم میل باطنی انکار هویت می‌کند و این انکار تحت فضای سنگین کمونیستی حاکم بر کشور بلغارستان است. او که زاده یک خانواده ترک زبان در سرزمین بلغارها بود بنا به قانون اجباری آن کشور باید نامی متفاوت را انتخاب می کرد؛ این اجبار زمانی درناک بود که سلیمان نخستین المپیک زندگی را به خاطر تفکر کمونیستی از دست داد.

تغییری که تحمیل بود و وزنه‌بردار نامدار آن زمان تحمل آن را نداشت بلکه به دنبال راهی بود تا با گریز از کشور بلغارستان، هویت خود را در جای دیگر جستجو کند. مسابقات المپیک 1984 لس‌آنجلس بود و سلیمان خود را برای کسب مدال طلای این رقابت‌ها آماده می‌کرد، اما به دنبال درگیری بلوک شرق و غرب، بلغارستان المپیک 1984 لس‌آنجلس را تحریم کرد و دست سلیمانف از مدال کوتاه شد. این شرایط موجب شد تا رهایی از دام کمونیست به راهی برای سلیمان اوغلو تبدیل شود.

مسابقات جهانی ملبورن استرالیا در سال 1986 روزنه امید را برای او باز کرد. او پس از قهرمانی در این مسابقه‌ها نخست از کشور استرالیا تقاضای کمک کرد اما با فراهم شدن شرایط به ترکیه رفت، مهاجرتی که در نهایت موجب اختلاف بین 2 کشور بلغارستان و ترکیه شد؛ اختلافی که تا ماه‌های منتهی به المپیک 1988 ادامه داشت. وزنه‌برداری که در سن 16 سالگی توانسته بود نخستین رکورد خود را به ثبت برساند حالا پس از مدت‌ها به دنبال کسب مدال طلای المپیک بود مدالی که جای خالی آن در کارنامه ورزشی او به خوبی دیده می‌شد.

سلیمان اوغلو با لباس تیم ملی ترکیه 5 بار و با بلغارستان 2 بار قهرمان جهان شد. هر سه مدال طلای هرکول جیبی وزنه‌برداری با پرچم ترکیه کسب شد.

دعوا برای تابعیت هرکول جیبی ادامه داشت تا اینکه دولت ترکیه با پرداخت یک میلیون و 250 هزار دلار بلغارستان را راضی کرد. سلیمان به المپیک 1988 سئول رسید و در نخستین تجربه المپیکی مدال طلا را از آن خود کرد، مدالی که سرآغازی بر هتریک او در المپیک شد. سلیمان اوغلو که بیش از یک دهه سلطان بلامنازع وزن خودش بود و در دوران حرفه‌ای‌اش 46 رکورد جهانی را به نام خودش ثبت کرده بود در سه المپیک 1988سئول، 1992 بارسلونا و 1996 آتلانتا مدال طلا گرفت و به امید پوکر این مدال به سیدنی رفت.

او اولین و تنها وزنه‌بردار جهان بود که توانست دو برابر و نیم وزن خود را در یک ضربه بلند کند. دومین وزنه‌برداری بود که توانست بیشتر از سه برابر وزن بدن خود را در حرکت 2 ضرب بلند کند. پیش از اوغلو، «محمد نصیری» توانسته بود سه برابر وزن خود را در دوضرب مهار کند.

شاید یکی از ماندگارترین مدال‌های او زمانی به دست آمد که نابغه ترک‌ها باید در بازی‌های المپیک با حریفی از یونان برای مدال تلاش می‌کرد. این رقابت فضای دوگانه در سالن ایجاد کرده بود. این مسابقه به‌ طور خاصی رقابت بین وی و حریف یونانی به اسم «والریوس لئونیدوس» بود. تماشاگران حاضر در سالن به 2 دسته ترک و یونانی تقسیم شده بودند. تا هنرنمایی این 2 را نظاره گر باشند. در خاتمه این رقابت سلیمان‌ اوغلو توانست 187/5 کیلو را بلند کند، ولی لئونیدوس قادر به بلند کردن وزنه مورد هدف خود نشد. همان موقع «لین جونز» سخنگوی سالن اعلام کرد که شما شاهد بزرگ‌ترین مسابقه وزنه‌برداری در تاریخ بودید.

نعیم که تنها 147 سانتیمتر قد داشت به مدت هشت سال و نیم بدون شکست بود تا اینکه در مسابقات قهرمانی 1992 اروپا از «نیکلای پشالوف» بلغارستانی شکست خورد. اما سه ماه بعد سلیمان اوغلو این شکست را تلافی کرد و با 15 کیلوگرم اختلاف نسبت به پشالوف قهرمان المپیک بارسلونا شد. او در المپیک 2000 سیدنی هم برای گرفتن مدال دورخیز کرد اما ناکام ماند.

این ورزشکار بلغاری‌الاصل که در اواخر ماه سپتامبر 2017 به دلیل مشکل حاد کبد بستری شده بود، در 27 آبان 1396 و یک هفته پس از پیوند موفقیت‌آمیز کبد، به‌ دلیل بروز ناگهانی سیروز کبدی در بیمارستانی در استانبول درگذشت.

یکی از باشکوه‌ترین تشیع جنازه‌ها برای او در ترکیه برگزار شد و بسیاری از رقیبان گذشته در تشییع او حاضر بود. بوسه «والریوس» وزنه‌بردار یونانی بر تابوت سلیمان بیش از همه در این مراسم ماندگار شد.

اما داستان زندگی اوغلو با مرگ به پایان نرسید بلکه مدعی وراثت از شرق آسیا آمد، دختری که ادعا کرد فرزند نابغه وزنه‌برداری جهان است و بر ادعای خود پافشاری می‌کرد. این ادعای موجب شد تا مدت ها پس از مرگ سلیمان دستور نبش قبر او صادر شود تا آزمایش dna انجام گیرد آزمایشی که در نهایت صداقت دختر ژاپنی را به اثبات رساند و او میزان زیادی از دارایی‌هایی نابغه وزنه‌برداری جهان را از آن خود کرد.

دولت ترکیه در سال‌های گذشته، رقابت‌های به نام جام «نعیم سلیمان اوغلو» برگزار می‌کند این رقابت‌ها امسال (2019) یکی از گزینشی‌های المپیک به شمار می‌رود. در مسابقات امسال از ایران سید ایوب موسوی، رضا بیرالوند، سهراب مرادی، سیده الهام حسینی و پریسا جوانفکریان حضور پیدا کردند. حسینی روز گذشته در رقابت با حریفان خود به مدال برنز رسید.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها