کد خبر: 361135
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۶ ۱۱:۰۱:۰۶
| |

اسناد محرمانه دولتی چین درباره «سین‌کیانگ» توسط نیویورک‌تایمز منتشر شد

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز با استناد به آنچه که «افشای کم‌سابقه و نادر اسناد دولتی چین» خوانده است، جزئیاتی درباره عملیات امنیتی پکن علیه مسلمانان منطقه سین‌کیانگ را منتشر کرد.

اسناد محرمانه دولتی چین درباره «سین‌کیانگ» توسط نیویورک‌تایمز منتشر شد
کد خبر: 361135
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۶ ۱۱:۰۱:۰۶

اعتمادآنلاین| روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرده که به 403 صفحه از اسناد داخلی دولت چین دست پیدا کرده است که جزئیات جدیدی را درباره سیاست‌ها و اقدامات به شدت محرمانه و مناقشه‌برانگیز حزب کمونیست چین علیه مسلمانان منطقه سین‌کیانگ این کشور مشخص می‌کند.

نیویورک تایمز نوشت، این اسناد دربردارنده یک‌سری سخنرانی‌های تاکنون منتشر نشده شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و همچنین دستورات و گزارش@هایی درباره اقدامات تجسسی و کنترلی اعمال‌شده بر مسلمانان قوم اویغور بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اسناد در عین حال نشان داده‌اند که در داخل حزب کمونیست چین نارضایتی‌هایی نسبت به این عملیات سرکوب اویغورها وجود داشته است.

نیویورک تایمز نوشت: این اسناد از سوی یک عضو ناشناس تشکیلات سیاسی چین به بیرن درز کرده و او امیدوار بوده که این افشاگری جلوی فرار رهبران چین از جمله شی‌ جینپینگ از محکومیت به سبب اجرای بازداشتهای گسترده را بگیرد.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور چین در یک سخنرانی در سال 2014 خطاب به مقام‌های دولتش بعد از حادثه کشته شدن 31 تن به دست شبه‌نظامیان اویغور در یک ایستگاه قطار در جنوب غرب این کشور خواستار مبارزه تمام عیار با تروریسم، نفوذ و جدایی‌طلبی با استفاده از ارگان‌های دیکتاتوری و عدم نشان دادن هیچگونه رحم شده است.

طبق این اسناد همچنین، کمپ‌هایی که در استان سین‌کیانگ تحت عنوان کمپ‌های آموزش فنی‌وحرفه‌ای برای استقرار مسلمانان قوم اویغور راه‌اندازی شده و رسانه‌های خارجی از آنها به عنوان کمپ‌های بازداشت دسته‌جمعی یاد کرده‌اند، بعد از استقرار چن کوانگوئو در سال 2016 به عنوان یکی از روسای جدید حزب کمونیست به سرعت گسترش یافتند.

او که در داخل حزب کمونیست به خاطر مدیریت گروه‌های اقلیت شهرت دارد، پیش از آن سابقه رهبری سیاست‌های مشت آهنین علیه مخالفان در تبت را داشته است.

این اسناد فاش شده، طبق گزارش نیویورک تایمز، شامل یک راهنمای پاسخ به پرسش‌های دانشجویانی است که بعد از بازگشت به خانه خود در سین‌کیانگ متوجه مفقود شدن خانواده‌هایشان و یا در بازداشت قرار گرفتن آنها در کمپ‌ها می‌شوند.

بر اساس این اسناد، به مقامهای چین دستور داده شده که به این دانشجویان بگویند، اعضای خانواده آنها آلوده به ویروس تفکر افراطگری شده و لازم است قبل از آنکه یک بیماری کوچک تبدیل به یک مشکل جدی شود درمان شوند.

در این اسناد همچنین درباره مساله مجازات وانگ یونگژی، یک مقام حزب کمونیست صحبت شده است؛ مقامی که در سالهای 2017 تا 2018 به اتهام سرپیچی از فرامین حزب هدف تحقیقات قرار گرفت.

وانگ، کسی است که با مسئولیت خودش بیش از 7000 نفر را از کمپ‌های بازداشت دسته‌جمعی در سین‌کیانگ آزاد کرد. او بر اساس متن اعترافاتش که سند آن به دست نیویورک تایمز رسیده گفته است: بازداشت این تعداد بسیار بالای افراد به شکلی آگاهانه به نزاع دامن زده و نارضایتی‌ها را عمیق تر می‌سازد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها