کد خبر: 361151
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۶ ۱۱:۲۵:۲۹
| |

علی نجفی‌توانا، وکیل دادگستری:

در تمام دنیا تشکیل اجتماعات برای بیان مطالبات مردم وجود دارد

علی نجفی‌توانا، وکیل دادگستری، با بیان اینکه در تمام دنیا چنین فضایی وجود دارد که مردم مطالباتشان را بیان کنند، گفت: مخصوصا کشور ما که مسئولان ادعای مردم سالاری دارند و از یک طرف قانون اساسی آنها را مکلف کرده که صدای مردم را بشنوند و اگر مدیریت شود و برای مردم جنبه عملی پیدا کند، قطعا ما با  تخریب و آتش سوزی ها و از بین بردن اموال عمومی و آتش زدن بانک ها روبرو نمی شدیم.

در تمام دنیا تشکیل اجتماعات برای بیان مطالبات مردم وجود دارد
کد خبر: 361151
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۶ ۱۱:۲۵:۲۹

اعتمادآنلاین| علی نجفی‌توانا، وکیل دادگستری، در پاسخ به این سئوال که با توجه به حوادث اخیر، بهتر نیست به مردم فرصتی برای اعتراض داده و از طرفی هم با اخلال مقابله شود؟ گفت: قانون اساسی میثاق ملت با حاکمیت است و طبق این قانون، حقوق مردم و تکالیف حاکمیت معلوم شده است. یکی از این حقوق، تشکیل اجتماعات، راهپیمایی‌ها و گردهمایی ها برای زمانی است که مردم مطالباتی دارند و علاقمندند که مطالبات را در یک جمعی به گوش مسوولین برسانند و مورد توجه قرار گیرد. این صدای جمع که به صورت بیان مطالبات هم مطرح می شود، طبق قانون اساسی در اکثر کشورها پیش بینی شده است.

این حقوقدان با بیان اینکه طبق اصل 26 به بعد قانون اساسی، آزادی اجتماعات و راهپیمایی ها به رسمیت شناخته شده است، گفت: به نظر می رسد در چارچوب یک جامعه شناسی سیاسی اگر بستر و شرایط تشکیل این اجتماعات بعد از چند دهه فراهم شود و حاکمیت بپذیرد که مردم گاهی مطالباتی دارند که کاملا صنفی و اجتماعی و اقتصادی است و یا حتی اگر سیاسی هم باشد ممکن است به اصل نظام ارتباطی نداشته باشد و فقط در رابطه با تصمیماتی است که مردم با هم صدایی می خواهند صدای خود را به حاکمیت و مقامات برسانند؛ لذا در چنین اجتماعاتی ما با برخی از اقدامات تخریبی روبرو نخواهیم بود.

نجفی توانا ادامه داد: مردمی که در استفاده از حقوق اساسی و شهروندی خود این امکان را پیدا می کنند که مطالباتشان را اعلام کنند تا این اندازه به بلوغ رسیده اند که نگذارند این مطالبات برحق که در چارچوب قانونی و از طرق قانونی اعلام می شود، به نوعی مورد سوءاستفاده افرادی قرار گیرد که اهداف دیگری دارند و از این جمعیت سوءاستفاده می کنند. مسلما کسی که مطالبات قانونی و اساسی را می خواهد مطرح کند، قطعا می داند که هر گونه تخریب و سوءاستفاده از این جمعیت و اجتماعات به ضرر آنها خواهد بود و باعث مخدوش شدن اصل مطالبات خواهد شد.

وی افزود: غیر از قانون اساسی، رویه و به نوعی شیوه سنتی تشکیل اجتماعات هم یک پیشینه خوبی در این خصوص بر جای گذاشته است که بر اساس آن معمولا در شرایط فعلی مردم علاقه‌ای به ایجاد تشنج ندارند؛ الا اینکه بخواهند صدای خودشان را در خصوص برخی مسایل مثل گرانی بنزین به گوش مسئولان برسانند و دردشان را بیان کنند.

نجفی توانا تصریح کرد: فکر می کنم اگر حاکمیت با یک آسیب شناسی و در چارچوب قانون این بستر را فراهم کند تا مردم مطالباتشان را بیان کنند، خوب است؛ زیرا این مردم تاکنون با صبر و حوصله تمام مشکلات را تحمل کردند و تازه از شوک افزایش چند برابری قیمت ها خارج شده بودند و خود را با شرایط هماهنگ کرده بودند و سفره هایشان کوچک تر شده بود، ولی آنقدر اگاهی و دانش به خرج دادند که صبر کنند تا اوضاع و احوال مساعد شود؛ ناگهان با این شوک - گرانی بنزین- مواجه شدند. اگر مردم در این زمینه ادعایشان مبتنی بر منطق و تحول سیاسی و اجتماعی بود، دولت قطعا امکان تجدیدنظر برایش فراهم می شد کما اینکه برخی از نمایندگان مجلس و علما در این زمینه معتقد بودند که زمان و شرایط فعلی شاید خیلی برای افزایش چند برابری قیمت بنزین مناسب نبود.

وی افزود: اصولا در تمام دنیا چنین فضایی وجود دارد که مردم مطالباتشان را بیان کنند، مخصوصا کشور ما که مسئولان ادعای مردم سالاری دارند و از یک طرف قانون اساسی آنها را مکلف کرده که صدای مردم را بشنوند و اگر مدیریت شود و برای مردم جنبه عملی پیدا کند، قطعا ما با تخریب و آتش سوزی ها و از بین بردن اموال عمومی و آتش زدن بانک ها روبرو نمی شدیم.

نجفی‌توانا تصریح کرد: در مقابل مطالبات به حق مردم باید مدیریت و تدبیر متناسب با شرایط نیز اعمال شود والا فکر می کنم اگر غیر از این عمل شود، هم در اجرای قانون اساسی دچار نقص می شویم و هم راه حل مناسبی برای شناخت درد مردم نخواهد بود؛ زیرا مردم اگر هم این امکان فراهم نشود که صدایشان را به گوش مسوولین برسانند، ممکن است خواسته ها و تقاضاهای اجتماعی یا اقتصادی شان، باعث ایجاد مشکلات و رفتارهای متفاوتی شود که هزینه هایش بیشتر از آن منافعی است که ما از عدم برگزاری این اجتماعات خواهیم برد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها