استان‌های جنوبی عراق در حمایت از اعتصابات سراسری تعطیل شدند

قرار است عراق امروز، یکشنبه شاهد بزرگترین موج اعتصابات و دست از کار کشیدن در بغداد و 9 استان جنوبی در حمایت از خواسته‌های تظاهرات‌کنندگان باشد.

استان‌های جنوبی عراق در حمایت از اعتصابات سراسری تعطیل شدند
کد خبر: 361168
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۶ ۱۱:۴۳:۵۹

اعتمادآنلاین| استان‌های جنوبی عراق از جمله کربلا، بابل، واسط، میسان، ذی قار امروز را در پی اعلام اعتصاب سراسری و دست کشیدن از کار در حمایت از بزرگترین تجمع اعتراضی تعطیل رسمی اعلام کردند.

این اعتصاب در حمایت از اصلاح قانون اساسی، انحلال پارلمان و برکناری دولت است.

منابعی نیز در عراق از ورود تجهیزات نظامی به شهرستان الغراف واقع در استان «ذی‌قار» به منظور ممانعت از هدف قرار دادن منازل مسؤولان دولتی و آتش‌ زدن آنها توسط معترضان خبر دادند و قانون منع آمدوشد را اجرا کردند.

منابع همچنین اعلام کردند، تظاهرات استان نجف مجددا از سرگرفته شده و تعداد زیادی از تظاهرات‌کنندگان عراقی به خیابان‌ها آمدند و خواستار بهبود روند سیاسی در این کشور شدند.

در کربلا نیز دانش‌آموزان مدارس و موسسات دولتی دست از درس و کار کشیده و تصمیم گرفتند به تظاهرات‌کنندگان بپیوندند. صاحبان مغازه‌ها و فروشگاه‌ها نیز تصمیم گرفتند برای حضور در اعتراضات و اعتصاب سراسری مغازه‌هایشان را تعطیل کنند. دانش‌آموزان و دانشجویان و کارمندان دولتی از صبح امروز دست به اعتصاب زده و به تظاهرات‌کنندگان در میادین تجمعات پیوستند.

همچنین مغازه‌داران در کربلا مغازه‌ها را بسته و روی آن دست‌نوشته‌ای با این مضمون آویزان کردند که برای همبستگی با تظاهرات‌کنندگان سراسر عراق تعطیل است.

دو خیابان تجاری مهم کربلا یعنی خیابان‌های السدره و صاحب الزمان نیز از صبح امروز در همبستگی با تظاهرات‌کنندگان به اعتصاب سراسری پیوستند.

با ادامه اعتراضات در شهرهای مختلف عراق تظاهرات‌کنندگان توانستند مجددا به میدان الخلانی و پل السنک منتهی به مرکز بغداد بازگردند و پس از درگیری‌ با نیروهای امنیتی معترضان به منظور مقابله با نیروهای عراقی و دور کردن آنها از این پل موانعی را ایجاد کردند.

یک منبع نیز اعلام کرد، صبح امروز برخی مسیرهای مناطق بغداد بسته بودند. به گفته این منبع، مسیرهای اکثر مناطق الحسینیه، الشعب، البیاع و مناطق شرق پایتخت بسته شده‌اند.

این منبع افزود: این در پاسخ به شروع اعتصاب سراسری است که در همبستگی با تظاهرات‌کنندگان اعلام شده است.

این در حالی است که دو وزارتخانه آموزش عالی و آموزش و پرورش از دانشجویان و دانش‌آموزان، دانشکده‌ها و مدارس خواسته‌اند به درس بپردازند و در اعتصاب سراسری شرکت نکنند.

تظاهرات‌کنندگان در میادین بغداد و دیگر استان‌های از اعتصاب سراسری در حمایت از تظاهرات‌کنندگان استقبال کرده‌اند.

تظاهرات‌کنندگان تاکید کردند، تنها اعلام اعتصاب سراسری پیروزی برای تظاهرات‌کنندگان است هر چند تحصن داوطلبانه بوده یا دست از کار کشیدن و تجمع مقابل ساختمان‌های دولتی بدون رفتن به میادین و حضور در خیابان‌ها باشد.

معترضان در بصره نیز مانع ورود کامیون‌ها به بندر أم قصر در جنوب این کشور شدند.

از سوی دیگر، منابع امنیتی عراق و منابع دیپلماتیک ایران از بسته شدن گذرگاه مرزی شلمچه در مرزهای جنوبی ایران خبر دادند.

یک منبع عراقی اعلام کرد، ایران به دلیل اعتراضات خواستار بسته شدن این گذرگاه شده است و این مرزها تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود و این تصمیم هیچ تاثیری بر تجارت و یا حمل و نقل کالاها نخواهد گذاشت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها