کد خبر: 361326
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۴ ۱۷:۳۰:۰۰
| |

تازه‌های اقتصادی هفته– قسمت هجدهم

از بزرگ‌ترین توافق تجاری تا همکاری استراتژیک مصر و امارات

در این قسمت از برنامه تازه‌های اقتصادی هفته نگاهی خواهیم انداخت به جنگ تجاری چین و آمریکا و اهمیت هوش مصنوعی در رقابت‌ این 2 قدرت جهانی؛ سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری مصر و امارات روی پروژه‌های استراتژیک؛ و بزرگ‌ترین توافق تجاری جهان بدون آمریکا.

حجم ویدیو: 9.57M | مدت زمان ویدیو: 00:04:54 دانلود ویدیو
کد خبر: 361326
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۴ ۱۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| چین میلیاردها دلار روی شرکت‌های استارت‌آپی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده و طرح‌های متعددی را برای جذب محققان از سراسر دنیا به اجرا گذاشته است. ایالات متحده به طور خاص نگران است تولید نخستین هوش مصنوعی در چین و استفاده از آن در مسائل نظامی موقعیت آمریکا را در جهان بیش از پیش تضعیف خواهد کرد.

گزارش نخست ما که به نقش هوش مصنوعی در جنگ تجاری می‌پردازد، از بی‌بی‌سی انتخاب شده است. در این گزارش می‌خوانیم چین، چه به لحاظ مقیاس چه مقدار، بیش از هر کشور دیگری روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است. این کشور روبات‌های روزنامه‌‌خوان و همچنین برنامه‌ای تولید کرده است که می‌توانند با کمک گرفتن از هوش‌ مصنوعی و تحلیل انبوه داده‌ها در حوزه روابط بین‌الملل طرح‌ریزی استراتژیک انجام دهند. از طرف دیگر عده‌ای در آمریکا معتقدند تحریم قطعات الکترونیکی مانند میکروچیپ‌ها ممکن است برعکس انتظار ایالات متحده، منجر به پیشی‌ گرفتن چین در زمینه دستیابی به اولین هوش عمومی مصنوعی شود. برای مطالعه متن کامل این گزارش به سایت اعتمادآنلاین مراجعه کنید.

***

گروهی از 15 کشور حوزه آسیا-اقیانوسیه توافق کردند که در سال 2020، توافقی را با نام پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای امضا کنند. این ابرپروژه با مشارکت 16 کشور آغاز شد، اما هند به دلیل تاثیر احتمالی این توافق روی صنایع داخلی از آن خارج شد. پس از خروج دونالد ترامپ از پیمان تجاری اقیانوس آرام اجرایی شدن این توافقنامه ضرورت بیشتری پیدا کرده است. بسیاری از ناظران این پیمان را استراتژی پکن برای مقابله با نفوذ واشینگتن در آسیا ارزیابی می‌کنند.

گزارش منتخب دوم ما که از سی‌ان‌بی‌سی انتخاب شده به ابعاد متعدد این پیمان، که به بزرگ‌ترین توافق تجاری جهان معروف است، می‌پردازد. در این گزارش می‌خوانیم این 15 کشور در مجموع یک‌سوم جمعیت جهان و تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند. در صورت اجرایی شدن این پیمان، نه تنها با کاهش تعرفه‌های گمرکی صادرات کالا تسهیل خواهد شد بلکه هر کدام از کشورهای عضو می‌توانند به طور مستقل کالاهای خودشان را به خارج از بلوک اقتصادی صادر کنند، در حالی که مشوق‌های لازم نیز برای ساخت زنجیره تامین درون بلوک اقتصادی فراهم خواهد شد. برای مطالعه جزئیات بیشتر درباره این پیمان بزرگ، متن کامل آن را می‌توانید در سایت اعتمادآنلاین مطالعه کنید.

***

در هفته‌ای که گذشت امارات متحده عربی و مصر اعلام کردند با اجرای یک پلتفرم سرمایه‌گذاری، حدود 20 میلیارد دلار روی پروژه‌های استراتژیک سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در گزارش منتخب سوم ما که از خبرگزاری رویترز انتخاب شده است می‌خوانیم شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، گفته 2 کشور امارات و مصر قصد دارند با اجرای این طرح روی پروژه‌های متعددی نظیر صنایع انرژی‌های تجدیدپذیر، زیرسازی تکنولوژی، گردشگری و خدمات لجستیکی سرمایه‌گذاری کنند. دولت مصر پس از کودتایی که به سقوط محمد مرسی و روی کار آمدن عبدالفتاح سیسی انجامید، روابط خودش را با امارات و عربستان بسیار عمیق‌تر کرده است و این کشورها هم برای بهبود شرایط نامساعد اقتصادی مصر وعده‌های همکاری گسترده‌ای داده‌اند. متن کامل این گزارش را می‌توانید در سایت اعتمادآنلاین مطالعه کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها