مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور مطرح کرد:

افت 40 درصدی قیمت دام سنگین در بازار/ قیمت گوشت تطابقی با نرخ دام زنده ندارد

سعید سلطانی،د مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور گفت: بنابر آمار قیمت دام سنگین نسبت به ابتدای سال 40 درصد و دام سبک 25 تا 30 درصد در بازار کاهش یافته است.

افت 40 درصدی قیمت دام سنگین در بازار/ قیمت گوشت تطابقی با نرخ دام زنده ندارد
کد خبر: 361358
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۷ ۰۸:۴۹:۰۲

اعتمادآنلاین| سعید سلطانی، مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور، با انتقاد از انباشتگی دام در واحدهای دامداری گفت: در شرایط فعلی انباشت دام در واحد‌های دامداری به حدی است که به سبب هزینه دام پروار شده، قیمت تمام شده افزایش می‌یابد.

وی از افت چشمگیر قیمت دام زنده نسبت به ابتدای سال خبر داد و گفت: قیمت هر کیلو دام سنگین از 41 هزار تومان به 26 هزار تومان و دام سبک از 57 هزار تومان به 37 هزار تومان کاهش یافته که این امر بیانگر افت 40 درصدی قیمت دام سنگین و 25 تا 30 درصدی دام سبک است.

سلطانی قیمت دام زنده را تابع عرضه و تقاضا دانست و افزود: در مواقعی که عرضه بیش از تقاضاست، قیمت دام کاهش می‌یابد که این امر به زیان دامداران است.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال زراعی گذشته به سبب شرایط مساعد بارندگی و مرتع دوباره زایی و چند قلوزایی در دام سبک گوسفند و بز داشتیم که علی رغم افزایش تعداد زایش دام بعد از چند سال خشکسالی، تغییرات چندانی برای مصرف کننده در بازار شاهد نیستیم.

وی با انتقاد از قیمت کنونی گوشت در مغازه‌ها بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد تولید و کاهش قدرت خرید خانوار، تعداد زیادی دام روی دست دامداران باقی مانده است که با این وجود قیمت گوشت گوساله نباید بیش از 60 هزار تومان و گوسفند 80 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد که متاسفانه به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال، قیمت در بازار بالاتر از این رقم است، در حالیکه با واقعی شدن قیمت ها، قدرت خرید خانوار‌ها افزایش می‌یابد.


کاهش تولید گوشت نسبت به 31 سال اخیر


مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور در بخش دیگر اظهارات خود درباره اینکه آیا کاهش تولید گوشت در کشتارگاه‌های کشور طی 31 سال اخیر را تایید می‌کنید، گفت: بنابر آمار در 6 ماهه امسال 145 هزار و 600 تن دام در کشتارگاه‌های کشور به کشتار رسیده که نسبت به 195 هزار و 700 تن مدت مشابه سال قبل 26 درصد کاهش را نشان می‌دهد، ضمن آنکه کاهش قدرت خرید خانوار‌ها و گرایش به مصرف از گوشت قرمز به گوشت مرغ موجب شده تا تولید گوشت طی 31 سال اخیر در کشتارگاه‌های کشور افت محسوسی داشته باشد.

سلطانی ادامه داد: بعد از جنگ تحمیلی به سبب رشد بیش از 12 تا 13 برابری نرخ دلار و عدم افزایش درآمد افراد به این نسبت موجب شده کاهش مصرف تولید گوشت در کشتارگاه‌ها افت محسوسی داشته باشد.

وی در پایان با انتقاد از این مسئله که وجود واسطه و دلالان متعدد از عوامل اصلی نوسان قیمت گوشت در بازار به شمار می‌روند، تصریح کرد: برای حذف حلقه‌های واسط و دلال، اتحادیه بار‌ها به مسئولان دولتی اعلام کرده است که صفر تا صد بازار دام زنده و گوشت را به ما واگذار کنند چرا که با این وجود حداکثر تلورانس در طول سال 5 درصد خواهد بود و تنها لازمه کنترل قیمت و عرضه گوشت باکیفیت، فراهم شدن سازوکار‌ها از سوی دولت است تا دغدغه مردم و مسئولان دولت در خصوص نوسان قیمت از بین رود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها