کد خبر: 361369
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۷ ۰۹:۰۹:۳۵
| |

علت 60 درصد مرگ‌و‌میر نوزادان چیست؟

یک فوق تخصص نوزادان، با اشاره به عوارض زایمان‌های زودرس گفت: میزان خطر مرگ‌و‌میر و ناتوانی نوزاد با کاهش سن حاملگی افزایش می‌یابد.

علت 60 درصد مرگ‌و‌میر نوزادان چیست؟
کد خبر: 361369
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۷ ۰۹:۰۹:۳۵

اعتمادآنلاین| بابک تیمورزاده، با عنوان این مطلب که میزان شیوع زایمان زودرس به‌طور میانگین 10 درصد است، افزود: سالانه حدود 15 میلیون نوزاد نارس در دنیا متولد می‌شود.

او ادامه داد: نارسی علت اصلی مرگ‌و‌میر و ناتوانی نوزادان در کل دنیا است، به طوری که علت 60 تا 80 درصد مرگ‌و‌میر نوزادان بدون آنومالی‌های مادرزادی را تشکیل می‌دهد.

تیمورزاده، به دو علت عمده زایمان زودرس اشاره کرد و افزود: زایمان زودرس القا شده که به علت نگرانی از وضعیت سلامت مادر و جنین انجام می‌شود، مانند پره اکلامپسی، ضربان قلب غیر طبیعی جنین و...، که علت 25 درصد از موارد زایمان زودرس را تشکیل می‌دهد.

او گفت: علت دوم، زایمان زودرس خود به خودی است که 70 درصد موارد را شامل می‌شود.

تیمورزاده ادامه داد: میزان خطر مرگ و میر و ناتوانی نوزاد با کاهش سن حاملگی افزایش می یابد، به طوری که نوزاد نارس 23 تا 32 هفته، 2 درصد کل زایمان‌ها را تشکیل می‌دهد اما علت 60 درصد مرگ‌و‌میر نوزادان و 50 درصد ناتوانی نوزادان است.

او تاکید کرد: با اینکه سن حاملگی عامل اصلی تعیین‌کننده میزان مرگ و میر و ناتوانی است، اما سایر عوامل نیز در این مورد تاثیر گذار هستند، مثلا نوزادان دختر، سیاه پوست و وزن بالای تولد، وضعیت بهتری دارند.

این فوق تخصص نوزادان، گفت: با کاهش سن حاملگی میزان بروز NEC در نوزادان نارس افزایش می‌یابد. همچنین، مشکلات عصبی مثل خونریزی داخل مغزی، مشکلات تنفسی، مشکلات سیستم ایمنی و عفونت‌ها، مشکلات بینایی، مشکلات استخوانی، در این قبیل نوزادان شایع تر است.

او افزود: عوارض درازمدت نارسی نیز شامل مشکلات رفتاری، سایکوموتور، شناختی، تاخیر تکلم، اختلالات توجه، ضریب هوشی پایین تر، مشکلات یادگیری، اختلالات رشد، ناتوانی های جسمی و مشکلات شنوایی است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها