با ویروس آنفلوانزا در فصول سرد سال چه کنیم؟

علی‌اکبر نادری، پزشک عمومی در چهارمحال و بختیاری، راه‌های مقابله با ویروس آنفلوانزا را در فصول سرد سال از جمله پاییز و زمستان تشریح کرد.

با ویروس آنفلوانزا در فصول سرد سال چه کنیم؟
کد خبر: 361378
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۷ ۰۹:۱۸:۵۱

اعتمادآنلاین| علی‌اکبر نادری، پزشک عمومی در چهارمحال و بختیاری، گفت: آنفلوانزا و سرماخوردگی دارای علائم یکسانی از جمله بدن درد، سردرد، سرفه و تب بوده، ولی علائم آنفلوانزا شدیدتر است.

وی با اشاره به اینکه دوره آنفلوانزا معمولا 2 تا 5 روز است، افزود: در برخی از افراد به دلیل بالا بودن سن، وجود برخی از بیماری‌ها و مصرف نکردن دارو، ممکن است مدت زمان بیشتری ادامه داشته باشد.

نادری گفت: مهم‌ترین راه انتقال ویروس آنفلوانزا به خصوص در فصوص سرد سال، از طریق تنفس، دست دادن و بوسیدن افرادی است که درگیر آنفلوانزا هستند.

وی بیان کرد: بهترین راه جلوگیری از ویروس آنفلوانزا این است که فاصله را رعایت کرده و از دست دادن با افراد بیمار اجتناب شود، افراد هنگام سرفه جلوی دهان و بینی خود را بگیرند، دست‌ها را مرتب با آب و صابون بشویند تا ویروس هر چه سریع‌تر از بدن افراد خارج و میزان انتقال آن به دیگر افراد کاهش یابد.

این پزشک عمومی ادامه داد: افراد مبتلا به ویروس آنفلوانزا خوردن مایعات زیاد را فراموش نکنند و از سرخ‌کردنی پرهیز کنند.

وی با اشاره به اینکه تب، سرفه و گلودرد نمی‌تواند نشان از عفونت باشد، تصریح کرد: برخی از افراد به محض مشاهده این علائم، به صورت خودسرانه از داروخانه‌ها دارو و یاآنتی‌بیوتیک خریداری و مصرف می‌کنند که مصرف آن‌ها موجب می‌شود بدن افراد در برابر بیماری مقاوم‌تر شود.

نادری با اشاره به اینکه واکسن آنفلوانزا می‌تواند مقابل این ویروس قرار گیرد، گفت: متاسفانه برخی تصور می‌کنند تزریق واکسن آنفلوانزا برای مقابله با سرماخوردگی موثر بوده، ولی این امر نادرست است و تزریق این واکسن تنها برای ویروس آنفلوانزا موثر است.

وی خاطرنشان کرد: این واکسن در اوایل فصل پاییز به خصوص برای افرادی که دچار بیماری‌های قلبی، عروقی، تنفسی، افراد باردار و در معرض خطر هستند توصیه می‌شود که در طول سال تنها یک بار باید تزریق شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها