در تشریح دستاوردهای گروه اخلاق پزشکی دانشگاه ایران اعلام شد

ایجاد کمیته اخلاق بالینی با ساختار جدید وزارت بهداشت/ تدوین دستورالعمل پوشش حرفه‌ای دانشجویان

فروزنده، مدیرگروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، ضمن تشریح دستاوردهای گروه اخلاق پزشکی این دانشگاه، راه‌اندازی کمیته اخلاق بالینی با ساختار جدید وزارت بهداشت و تدوین دستورالعمل پوشش حرفه‌ای دانشجویان را از جمله این دستاوردها برشمرد و تاکید کرد: با حضور متخصصین اخلاق امروز بحث ما در دانشگاه ایران این است که از اخلاق پزشکی سنتی به سمت اخلاق پزشکی به‌روز حرکت کنیم.

ایجاد کمیته اخلاق بالینی با ساختار جدید وزارت بهداشت/ تدوین دستورالعمل پوشش حرفه‌ای دانشجویان
کد خبر: 361383
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۷ ۰۹:۲۶:۲۰

اعتمادآنلاین| فروزنده، مدیرگروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در نشست با مسؤولین روابط عمومی مراکز تابعه که آبان ماه جاری با حضور کوهپایه‌زاده، رییس دانشگاه ایران برگزار شد، با اشاره به تاریخچه گروه اخلاق پزشکی گفت: گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران فعالیت آموزشی خود را از اواخر دهه 60 و آغاز دهه 70 خورشیدی توسط حاجی ترخانی و گوشه گیر آغاز کرد. در اواخر سال 1372 دکتر حسن انصاری به عنوان مسئول درس اخلاق پزشکی انتخاب شد و فعالیت گروهی مدرسین با مسئولیت وی ادامه یافت. در سال 1381 با تاسیس موسسه مطالعات تاریخ پزشکی، طب اسلامی و مکمل با تشکیل گروه‌های پژوهشی، دکتر حسن انصاری به عنوان مدیر گروه آموزشی و پژوهشی اخلاق پزشکی منصوب شد. به این ترتیب تدریس درس اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی و سایر دانشگاه‌ها (قم، سمنان، زنجان و دانشکده طب سنتی) با مسئولیت دکتر انصاری ادامه یافت.

وی افزود: در تیر ماه 1394 دکتر ثبوتی به عنوان مدیر گروه اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی انتخاب شد و 13 عضو هیئت علمی (وابستگی دوگانه) یا عضو هیئت علمی افتخاری دارد.

از اخلاق پزشکی سنتی به سمت اخلاق پزشکی به‌روز حرکت می‌کنیم

مدیر گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: هدف از تشکیل گروه اخلاق گفتمان علمی اخلاق پزشکی در جامعه ذینفعان یا همان خانواده علوم پزشکی بوده است و ما اولین دانشگاهی هستیم که در ریاست دانشگاه، مشاور اخلاق پزشکی حضور دارد.

وی تصریح کرد: با حضور متخصصین اخلاق امروز بحث این است که از اخلاق پزشکی سنتی به سمت اخلاق پزشکی به‌روز حرکت کنیم.

توسعه چشمگیر آموزش اخلاق پزشکی در دانشگاه از شروع تا ترجمه کتب مرجع

وی افزود: یکی از برنامه‌های مهم گروه آموزش تم طولی یا آموزش اخلاق پزشکی بود که از بهمن 96 با پنج نفر از داوطلبین شکل گرفت و امروز 250 نفر از دانشجویان، در هفته سه جلسه دو ساعتی مباحث اخلاق‌های پزشکی را آموزش می‌بینند.

فروزنده خاطرنشان کرد: در راستای آموزش تم طولی رابطین اخلاق حرفه‌ای کتاب‌های مرجع اخلاق را ترجمه کرده‌اند که می‌توان به ترجمه چهار فصل از یک کتاب مرجع اشاره کرد که برای اولین بار در کشور به فارسی ترجمه می‌شود. این کتاب در حین سادگی بسیار مورد نیاز نظام سلامت بوده و مورد استقبال کمیته ملی اخلاق قرار گرفت.

مدیرگروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: برنامه بعدی ما این است که این دانشجویان رابطین اخلاق حرفه‌ای در بالین باشند. در کمیته ملی اخلاق در وزارتخانه نیز از این برنامه در جشنواره آموزش پزشکی به عنوان تجربه‌ای موفق تقدیر شد.

وی افزود: یکی دیگر از دستاوردهای گروه، تدوین درس گفتارها در حوزه آموزش است.

دستاوردهای اخلاق در پژوهش

وی در خصوص اخلاق در پژوهش یادآور شد: در زمان انتزاع دومین کمیته اخلاق در پژوهش کشور که تائیدیه رسمی گرفت، دانشگاه ایران بوده است که با حضور سه نفر از متخصصین اخلاق پزشکی راه‌اندازی شد که این امر جزو افتخارات این دانشگاه برای وزارت بهداشت و کمیته ملی اخلاق در پژوهش بوده است.

فروزنده همچنین افزود: سال 95 بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای دانشگاه ایران رتبه نخست را در جشنواره آموزش پزشکی از آن خود کرد و امتیازات بدست آمده از این بسته جزو امتیازات 100 درصد بوده است.

راه‌اندازی کمیته اخلاق بالینی با ساختار جدید وزارت بهداشت

مدیر گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: راه‌اندازی کمیته اخلاق بالینی با ساختار جدید وزارت بهداشت در پنج بیمارستان از دیگر فعالیت‌های این گروه بوده است و یکی از پرفعالیت‌ترین این مراکز مرکز آموزشی درمانی علی اصغر(ع) است که در کنفرانس‌های ارائه مورد (CPC) و راند اخلاق بالینی همکاری و استقبال خوبی از طرف اساتید و دانشجویان صورت گرفت.

تدوین دستورالعمل پوشش حرفه‌ای دانشجویان

وی خاطرنشان کرد: تدوین دستورالعمل پوشش حرفه‌ای دانشجویان در دانشگاه ایران هم‌اکنون در چند بیمارستان از جمله بیمارستان فیروز آبادی در حال اجراست. در همین راستا کارنامه حرفه‌ای جهت دانشجویان ارائه خواهد شد که بر اساس چک لیست ارزیابی رفتار و پوشش حرفه‌ای یک نمره آموزشی در پایان دوره درنظر گرفته شده است.

فروزنده همچنین از رئیس دانشگاه ایران جهت برگزاری شورای اخلاق پزشکی به‌صورت مرتب که هر دو ماه یکبار با حضور وی برگزار می‌شود، قدردانی کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها