کد خبر: 361401
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۷ ۰۹:۴۱:۰۰
| |

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی:

وضعیت شرکت کشت و صنعت مغان از گذشته بسیار بهتر شده است/ واگذاری هفت تپه از طریق وزارت صمت انجام شد

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، با بیان اینکه طبق ارزیابی‌ها وضعیت شرکت کشت و صنعت مغان بسیار خوب است، گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری ده‌ها میلیارد تومانی در این شرکت می‌توان گفت وضعیت آن خیلی بهتر از روزی است که در اختیار ما بود و اداره می‌شد.

وضعیت شرکت کشت و صنعت مغان از گذشته بسیار بهتر شده است/ واگذاری هفت تپه از طریق وزارت صمت انجام شد
کد خبر: 361401
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۷ ۰۹:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، در جلسه علنی امروز (دوشنبه) در پاسخ به سوال ولی ملکی نماینده مشکین‌شهر درباره واگذاری بنگاه‌های بزرگ اقتصادی به افراد غیرمتخصص و در نهایت ورشکستگی این بنگاه‌ها گفت:‌ صحبت‌هایی که می‌خواهم مطرح کنم دال بر این نیست که مدیریت دولتی در بنگاه‌های اقتصادی موفق است. بنده چنین ادعایی را ندارم کما اینکه در ادوار گذشته هم نظام و مجموعه دست‌اندرکاران دولت و مجلس به جمع‌بندی رسیده و قانون اصل 44 را تصویب کردند.

وی افزود: واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان در سال 88 تصویب شد که به موجب آن از حوزه زیر نظر وزیر جهاد کشاورزی خارج و زیر نظر خصوصی‌سازی و وزیر اقتصاد رفت. بعد از آن تزلزل مدیریتی ایجاد شد. در طول 10 سال گذشته مرتب می‌خواستند شرکت مغان را واگذار کنند که به موجب آن مشکلاتی برای روند مدیریتی و تصمیم‌گیران این شرکت ایجاد شد. وقتی متولی اصلی به نیابت به وزیر دیگری داده می‌شود و وزیر دارای نیابت حق دادن وام و سرمایه‌گذاری را ندارد بنگاه‌ برای اداره‌اش دچار مشکلات می‌شود و وزیر برای رفع مشکلات و گرفتن مجوز مجبور است مورد به مورد به دنبال مجوز برود.

وزیر کشاورزی یادآور شد: ما قبلا تأکید داشتیم که اگر قرار است شرکت مغان واگذار شود این کار صورت گیرد و اگر قصدی برای واگذاری وجود ندارد آن را به دولت برگردانند. دولت برای واگذاری زمان تعیین کرد که چند بار آن را تمدید نمود که در نهایت واگذار شد.

حجتی ادامه داد: ما در سال 92 علیرغم تمامی محدودیت‌ها حدود 40 دستگاه تراکتور غیرسنگین، 19 دستگاه تراکتور سنگین، 11 کمباین خریداری کرده و چند هزار هکتار آبیاری نوین کردیم. همچنین سالن شیردوش تولید شد و دام از 11 هزار رأس در سال 92 به 14 هزار رأس در سال 96 رسید. میزان کل تولیدات مغان در سال 92، 301 هزار تن بود که این میزان در سال 96 به 410 هزار تن رسید. نمی‌گویم عدد خوبی است چون میزان پایینی است ولی ما تلاش کردیم دارایی‌های این شرکت با سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند که اعداد و ارقام هم همه نشان از تلاش ما دارد.

محمود حجتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا شکرت مغان و هفت تپه به قیمت پایین آن هم با پرداخت طولانی مدت واگذار شده است؟ گفت: در ارتباط با بحث شرکت هفت‌تپه باید بگویم در واگذاری آن هیچ کجای آن نبودیم و واگذاری هفت تپه از طریق وزارت صمت انجام شده است.درباره شرکت مغان نیز در مدتی که مدیرت آن نیابتی در دست ما بود تولید از 300 هزار تن به 410 هزارتن افزایش یافت.

وی ادامه داد: امروز هم شرکت وضعیت بهتری دارد چرا که ده‌ها میلیارد تومان در آن سرمایه گذاری شده و از نظر کارشناس ما، وضعیت شرکت خیلی بهتر از زمانی است که در اختیار وزارتخانه بود.

حجتی اظهار کرد: ما نیز قبول داریم که بهره‌وری در مدیریت دولتی در بنگاه‌ها پایین‌تر است و در این زمینه با شما هم نظر هستم. همچنین موافق این نظر هستم که اگر اراضی آن اجاره داده شود، درآمد آن بیشتر از زمانی است که در اختیار دولت بود.

وی با تاکید بر اینکه از زمانی که سمت وزارت را گرفتم با سازمان خصوصی‌سازی دائم در حال مکاتبه بودم، گفت: تاکید بر این بود که یا واگذار کنید یا اینکه از لیست واگذاری خارج کنید تا امکان مدیریت مناسب آن را داشته باشیم. در ارتباط با زیان باید بگویم سال به سال از 92 تا 96 زیان آن کاهش پیدا کرده و تولید آن نیز افزایش داشته است و 33 درصد در مجموع تولید آن افزایش یافته است که یک اتفاق مثبت است.

حجتی ادامه داد: نکته بعدی در ارتباط با مدیریت در آستانه واگذاری بود، از نظر ما کسی که گذاشتیم 25 سال سابقه کار داشته و تخصص در مدیریت کشاورزی نیز داشته است، بنابراین تنها سابقه بنگاه‌داری نداشته است. نظرات وزرای محترم اقتصاد و دارای، دادگستری، اتاق بازرگانی و تعاون اینگونه بوده و در نهایت بر اساس نظرات آنها عمل شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها