محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور:

نماز ما بیمار است/ پاسخ به اینکه چرا عربی نماز بخوانیم؟

محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور، با اشاره به اینکه نماز معروف درجه یک است، بیان کرد: نماز ما بیمار است (نمی توانیم بگوییم چند درصد جوانان نماز نمی خوانند) اما برخی درست نمی خوانند، برخی با حضور قلب نمی خوانند.

نماز ما بیمار است/ پاسخ به اینکه چرا عربی نماز بخوانیم؟
کد خبر: 361499
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۷ ۱۲:۱۰:۵۷

اعتمادآنلاین| محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور، امروز 27 آبان ماه در هفتمین اجلاس استانی نماز در کرمان با موضوع "نماز و مدرسه" گفت: قرآن می فرماید نماز غیر از ایمان نیاز به امکانات نیز دارد و خداوند به ما قدرت و امکانات داده و قیامت از ما سوال خواهد کرد.

وی افزود: نباید به کار کم قانع باشید، قرآن می فرماید در انجام کار یا حق آن را ادا کنید و یا هرچه می توانید کار کنید. ما می توانستیم بیش از اینکه هستیم کار کنیم و نباید به ما بگویند در زمان شما نماز اُفت کرد.

قرائتی تصریح کرد: 40 سال از انقلاب اسلامی گذشته و ما هنوز گندم زکات نداده می خوریم و با همه کارهایی که صورت گرفته، 6 درصد مردم زکات می پردازند. خمس بیشتر می دهند.

وی بیان کرد: درباره نماز فرزندان، قرآن می فرماید خانواده ات را به نماز امر کن، اگر اثر نکرد، صبر کن و چند بار تکرار کن تا عملی بشود.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به فریضه امر به عروف و نهی از منکر گفت: نماز معروف درجه یک است و اگر نماز حل شود، خیلی از مسائل حل می شود. کمالی نیست مگر در نماز باشد.

وی با اشاره به استقبال جوانان افزود: ما نتوانستیم خوب کار کنیم. هیچ کس نمی تواند بگوید من به وظیفه ام عمل کرد. ما می توانیم بهتر از این باشیم.

قرائتی با مطرح کردن این سئوال که چرا بعد از 40 سال از عمر انقلاب باید برخی از مدارس ما و شهرک هایی که ساخته می شود، مسجد نداشته باشد؟ گفت: امام علی علیه السلام فرمود همه کارها تابع نماز است و در حدیث دیگر داریم که اگر نماز قبول شود، بقیه کارها نیز قبول می شود.

وی تصریح کرد: چه بخواهیم قبول کنیم یا نه، برخی از سیلی هایی که ما می خوریم، به خاطر فراموش کردن نماز است. امام کاظم علیه السلام فرمودند"هر کس مبلغی در راه حق خرج نکند، دو برابر آن را در راه باطل خرج می کند".

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه نماز ارزش است، بیان کرد: نماز ما بیمار است (نمی توانیم بگوییم چند درصد جوانان نماز نمی خوانند) اما برخی درست نمی خوانند، برخی با حضور قلب نمی خوانند و ....

وی با بیان اینکه زکات تقریبا مرده و نماز بیمار است، افزود: ما(روحانیون) جاهایی کوتاهی کرده ایم و به مردم نگفته ایم(درباره نماز). درباره قرآن نیز کوتاهی کرده ایم. جاهایی سیل می آید، آتش سوزی می شود و ... سیلی می خوریم، (بخشی از این بلاها) به خاطر کوتاهی در نماز و زکات است و باید برگردیم.

قرائتی اظهار کرد: اول چیزی که حساب می شود، نماز است و در جماعه به عنوان مثال برای ازدواج دختر می گویند اول ببینید دااد نماز می خواند و اهل حساب و کتاب است؟

وی تصریح کرد: 46 حق (از جمله حق کودک، معاد، توحید و ...) در نماز هست. نماز با لقمه حرام، نماز است اما قبول نیست.

رییس ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: باید همه درباره نماز کار و فکر کنیم که آیا قطارها وقت نماز می ایستند؟ وقت پروازها به نماز ضربه نمی زند؟ جاده ها چطور؟

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مسوولان نماز باید افراد محبوب، وارسته و علاقمند باشند و جای نماز در ادارات باید بهترین جا باشد؛ صدا و سیما برای همه چیز فیلم ساخته، برای نماز چه کرده؟ باید هر کسی خودش را محاسبه کند.

قرائتی گفت: از طرف مقام معظم رهبری عرض می کنم که به من فرمودند" تو در مسئله نماز بر همه نمایندگان من مقدم هستی". لذا من می گویم درست نیست برای کلانتری که عقیدتی سیاسی پول دارد، برای نماز سربازان روحانی برود و برای مدرسه کنار این کلانتری روحانی نرود. باید جواب پس بدهیم.

وی تصریح کرد: همه روحانیونی که برای نماز به اداره می روند، یک مدرسه بغل اداره را بروند زیرا مسئول هستیم. می توانیم نماز نسل نو را رها کنیم. اما برای اداره قند و شکر که 11 کارمند دارد روحانی برود.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه دنیای ورزش برای ساعت نماز حرمت قائل شود، اظهار کرد: حضور مسوولان در صف اول نماز مهم است. در مدرسه دانش آموزان باید نماز مدیر را ببینند. گاهی باید علنی نماز خواند زیرا اثر دارد. وقتی یک فوتبالیست نماز بخواند، بچه ها یاد می گیرند.

وی افزود: باید افراد خوش صدا و افراد مشهور اذان بگویند. چرا گروه تواشیح داریم و گروه اذان نداریم؟

قرائتی با اشاره به گلایه ها از گرانی و کسادی بازار گفت: قرآن می فرماید اقتصاد شما مربوط به دین شماست اما تشخیص ما تشخیص قرآنی نیست. قرآن می گوید اگر به تورات، انجیل و قرآن عمل کردند، از آسمان و زمین رزق آنها زیاد می شد.

وی با بیان اینکه وضع نماز زیاد خوب نیست، افزود: از راه های مختلفی باید برای نماز وارد شویم و پدر و مادر فرزندان را تشویق کنند. تا نماز حل نشود سیلی می خوریم.

قرائتی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند"اگر مسوولان ما نسبت به نماز حساس می بودند، نماز راه می افتاد".

وی با اشاره به اینکه نماز جدی نیست، بیان کرد: همیشه پول نمی خواهد، با تشویق با محبت و تشکر می توان کار کرد البته پول هم بی اثر نیست اما جایی که فرد دلسوز باشد و بخواهیم، می شود مسئله را حل کرد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی نواقصی داریم که باید جبران شود، افزود: به کارهایمان رنگ الهی بدهیم. نماز رنگ می دهد. باید هر چه در توان دارید، کار کنید.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا نماز را باید عربی بخوانیم؟ گفت: در همه کشورها و در هر فرودگاهی خلبان ها باید انگلیسی صحبت کنند این ایراد نیست. نماز واحد ارزش است.

قرائتی درباره اینکه چرا کشورهایی که نماز می خوانند عقب هستند، اظهار کرد: ما به دستورات دین درست عمل نکرده ایم. نسخه مریض را خوب نمی کند، باید دارو را گرفت و استفاده کرد.

وی تصریح کرد: بد است با گذشت 40 سال از انقلاب در برخی نقاط مسجد نداریم یا شهرک ها نمازخانه ندارند. ساعت پروازها و حرکت قطار با نماز اصطکاک دارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها