کد خبر: 361501
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۲ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از سامانه مهم شهرداری گزارش می‌دهد:

137؛ پل ارتباطی بین شهروندان و مدیران شهری/ محله شما پل می‌خواهد، به شهرداری اطلاع دهید

شهرداری تهران موظف است در صورت گرفتن پیام از مردم یک منطقه، مبنی بر نیاز به احداث پل، پارک یا کاشت درخت، به این مطالبه رسیدگی کند. اما چند شهروند تهرانی از این حق خود آگاه است؟

137؛ پل ارتباطی بین شهروندان و مدیران شهری/ محله شما پل می‌خواهد، به شهرداری اطلاع دهید
کد خبر: 361501
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۲ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ چند سالی می‌شود که سامانه 137 توسط شهرداری تهران راه‌اندازی شده است، اما سراغ شهروندان که بروید کمتر کسی از این سامانه و خدماتش آگاهی دارد.

شهروندان تهرانی می‌توانند بدون وقفه و تعطیلی در 24 ساعت شبانه‌روز با سامانه مدیریت 137 از طریق شماره 137، شماره پیام کوتاه 3000137، سایت اینترنتی www.137.tehran.ir و صندوق پستی 137 - 11155 تماس حاصل کنند. بیش از یک دهه از آغاز به کار این سامانه می‌گذرد، اما مردم و اصلی‌ترین متقاضیان خدمات این سامانه آنچنان که باید با چندوچون آن آشنا نیستند.

این سامانه رویکردی سیستماتیک است و با به‌کارگیری بستر فناوری اطلاعات و تهیه نسخه نرم‌افزاری که می‌تواند پیام‌های مردم را به سمت نواحی و واحدهای اجرایی هدایت کند سامان یافت و در سال 84 اجرایی و عملیاتی شد.

اولویت رسیدگی به پیام‌های مردمی در سامانه 137 چگونه است؟

بحث اصول شهروندمداری و محله‌گرایی، مشارکت مردم و رفع آنی مشکلات و فوریت‌های شهری از جمله مهم‌ترین اهداف این سامانه طراحی شده بود. در این میان، فوریت و اضطرار، اولویت در پیام مخاطبان را تعیین می‌کند.

مثل موضوعاتی که در مسیرهای تردد وسایل نقلیه ممکن است پش آید و امکان خطرساز بودنش وجود دارد؛ مثل مواقعی که زائده‌ای در بزرگراه‌ها رویت می‌شود. همچنین احتمال سقوط اجسام از بام یا داربست‌هایی که در سطح شهر بسته می‌شود هم جزو همین موارد است. اگر شهروندان چنین موارد خطرسازی را مشاهده کنند، می‌توانند با سامانه 137 تماس بگیرند.

بخش دوم وظایف این سامانه ماهیت «نگه‌داشت» در سطح شهر دارد. مثل زمانی که سد معبری رخ می‌دهد یا تخلف ساختمانی صورت می‌گیرد.

اما شاید مهم‌ترین بخش از پیام‌هایی که این سامانه دریافت می‌کند مربوط به پیام‌های «توسعه شهری» باشد. درخواست شهروندان به منظور کاشت درخت، احداث پارک یا پل از جمله موارد مرتبط با این پیام‌هاست. در چنین حالتی اگر کارشناسان پس از امر کارشناسی به جمع‌بندی برسند که احداث این لازم است باید این کار صورت گیرد.

137 در کنار 123 به آسیب‌های اجتماعی ورود می‌کند

زمانی که شهروندان با شماره 137 تماس بگیرند، به صورت اتومات راهنمایی می‌شوند تا عدد یک را بزنند. در این مرحله به سامانه 137 متصل می‌شوند. بعد از اینکه اپراتور گوشی را برداشت و پاسخ داد، اولین سوالش از شهروند این است که موضوع اصلی چیست؟ سپس آدرس از آنها پرسیده می‌شود. اگر ناحیه و منطقه موضوع مورد نظر را شهروندان بدانند اعلام می‌کنند و اپراتور نیز آن را ثبت می‌کند، در غیر این صورت اپراتور ناحیه و منطقه را مشخص می‌کند و بعد از آن ثبت سیستم صورت می‌گیرد.

سپس ثبت سیستم به واحدهای اجرایی ارجاع داده می‌شود. در واقع بعد از مدت کوتاهی ناحیه ماموریت دارد که این پیام را به فوریت انجام دهد. بعد از تایید شهردار ناحیه و در واقع شهردار منطقه پیام در سایت بازخورد ما گردش پیدا می‌کند و در سایت بازخورد با شهروندان تماس می‌گیرند و رضایت یا عدم رضایت از عملکرد شهرداری را می‌پرسند. بعد از این چرخه، مرحله تحلیل و بررسی درخواست‌های شهروندان آغاز می‌شود و اگر به هر دلیلی در سایت بازخورد شهروندی اعلام کند که از عملکرد شهرداری ناراضی است، دوباره پیام برای اجرا به کارتابل ناحیه بازمی‌گردد.

نکته مهم این است که شهروندان باید مطمئن باشند درخواست مورد نظرشان به حوزه شهری مرتبط است و شهرداری توان ورود به آن موضوع را دارد.

شهرداری موظف است در کمتر از 24 ساعت به پیام‌های فوریتی ورود کند. در واقع وقتی شهروند تماس می‌گیرد، به فوریت ماموران ناحیه یا مسئولان امور، وظیفه دارند در موقعیت حضور یابند و برای ایمن‌سازی و اقدامات بعدی محیط را مهیا کنند؛ یعنی ماموران یا مسئولان هر ناحیه باید در کمتر از یک یا 2 ساعت، بسته به نوع پیام، در محل حضور پیدا کنند و این امر به واحدهای اجرایی ابلاغ شده و بایستی این کار انجام شود. اگر کوتاهی در این زمینه صورت پذیرد با سیستم‌های کنترلی، تذکرات لازم به واحدهای اجرایی داده می‌شود.

اگرچه سامانه 123 به طور مشخص در زمینه آسیب‌های اجتماعی ورود می‌کند، اما شهروندان می‌توانند در این زمینه هم اطلاعاتی به سامانه 137 بدهند؛ مثلاً وجود متکدیان در سطح شهر. همچنین در این فصل از سال که برودت هوا آغاز می‌شود و گرم‌خانه‌های شهری فعالیت‌شان را به طور جدی‌تری از سر می‌گیرند، شهروندان می‌توانند مشاهده کارتن‌خواب‌ها را به این سامانه اطلاع دهند.

شهروندان و مدیران شهری باید در قبال شهر احساس مسئولیت داشته باشند

پارسا ارباب، مدرس دانشگاه در رشته برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، درباره نقش برجسته این سامانه‌ها به اعتمادآنلاین گفت: «این سامانه‌ها سال‌هاست در کشورهای پیشرفته فعالیت می‌کنند و نقش برجسته‌ای در زمینه توسعه شهر دارند. یکی از مهم‌ترین نتایجی که این سامانه‌ها در زندگی شهری ایجاد می‌کنند، افزایش مشارکت شهروندان است. در چنین شرایطی، کانال‌های اطلاع‌رسانی و واسطه‌ای میانجی بین مردم و مدیران شهری قطع شده و مردم به طور مستقیم دغدغه‌های خود را به گوش مدیران می‌رسانند.»

این مدرس دانشگاه ادامه داد: «البته میزان موفقیت و بازدهی این سامانه‌ها به میزان تعامل درست مردم و مدیران بستگی دارد. از یک‌ سو مردم باید از وظیفه شهری خود آگاه باشند و اگر مشکلی را می‌بینند، حتی اگر به طور مشخص این مشکل به آنها و محله‌شان مرتبط نمی‌شود، هم احساس مسئولیت کنند و اطلاع‌رسانی را انجام دهند. از طرف دیگر مدیران شهری و مخاطبان این پیام‌ها هر کدام در حوزه‌ای که نقش دارند باید نسبت به این پیام‌ها حساسیت لازم را به خرج دهند و پیگیر باشند. در واقع اگر هر کس در جایگاه خودش حس مسئولیت داشته باشد، کل این روند در جهت درست خود طی می‌شود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها