علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی:

اعتراض به گرانی بنزین خسارت یا مصدومیتی در خراسان رضوی نداشت

علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی گفت: این استان در جریان ناآرامیهای اخیر به برکت وجود بارگاه نورانی حضرت ثامن‌الحجج حضرت علی‌ بن‌ موسی‌الرضا(ع) شاهد کوچکترین خسارت مادی یا مصدومیت برای افراد نبود زیرا خود آن حضرت از زائران و مجاورانشان مراقبت کردند.

اعتراض به گرانی بنزین خسارت یا مصدومیتی در خراسان رضوی نداشت
کد خبر: 361609
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۷ ۱۷:۳۷:۰۳

اعتمادآنلاین| علیرضا رزم‌حسینی، روز دوشنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی از جوانان این قدردانی و بیان کرد: این قشر ظرف همین چند روز که شهرهای مختلف کشور با ناآرامیهایی همراه بود آبروداری کردند زیرا دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران چشم به مشهد دوخته و منتظر بروز ناآرامی در این شهر بودند.

وی افزود: به لطف حضرت امام رضا(ع)، همراهی و همدلی مردم خراسان رضوی، مشهد روزهای آرامی را پشت سر گذاشت و اگر مراقبت به موقع و تدبیری شجاعانه صورت نمی‌گرفت شاید مشهد و خراسان رضوی نیز دستخوش ناامنی می‌شد. نمی‌گوییم که تهدید نداشتیم زیرا تهدید وجود داشت اما به خوبی مدیریت شد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: کسانی که ناآرامی ایجاد کردند جمعی 20 تا 30 نفره بودند که مردم هیچگونه همراهی با آنها نکرده و نداشته‌اند. این افراد معدود تلاش کردند شهروندانی را که در بوستان ملت مشغول ورزش و تفریح بودند با خود همراه و ناآرامی ‌ها را بیشتر کنند اما مردم با آنان همراه نشدند.

وی همچنین گفت: نهادهای نظامی و انتظامی خراسان رضوی برای حفظ آرامش مردم همه ناملایمات را به جان خریدند. در شورای تامین استان تصویب کردیم "سنگ می‌خوریم اما سنگ نمی‌زنیم" زیرا کسانی که ناآرامی ایجاد کردند همین فرزندان فریب خورده دهه‌های 70 و 80 ملت هستند.

رزم‌حسینی در ادامه به افزایش نرخ بنزین و اجرای آن در سراسر کشور اشاره و بیان کرد: پیشتر برخی کارشناسان اقتصادی و بازاریان به دولت انتقاد کردند که چرا نرخ بنزین دیرهنگام اصلاح شد و چرا باید سرمایه‌سوزی شود زیرا ادامه فروش بنزین به نرخ نازل در واقع امر ثروت‌سوزی در حق نسل آینده است. حجم مصرف بنزین در ایران شش برابر حجم متوسط جهانی، 10 برابر ترکیه، سه برابر مصرف بنزین در کشور چین و در مجموع نرخ آن در کشورمان از تمام کشورهای دنیا پایین‌تر است.

مسئولان باید شجاعت عذرخواهی داشته باشند

استاندار خراسان رضوی در ادامه نشست کارگروه استانی تنظیم بازار همچنین گفت: بازاریان و اصناف بخش مهمی از برپاکنندگان انقلاب اسلامی بودند لذا هیچ فردی نمی‌تواند در اسناد تاریخی ایران نقش موثر بازاریان را کتمان کند.

وی افزود: همچنین نسل دهه‌های 1330 و 1340 در طلوع انقلاب اسلامی نقش داشتند و دهه‌های 1340 و 1350 نیز در حفظ انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی کردند. جوانان پاکبازی از همین خراسان به جبهه‌های دفاع مقدس رفتند و 18 هزار شهید را به نام خراسان رضوی ثبت نمودند.

رزم حسینی ادامه داد: نقش نسل هم حاضر در تلاش برای استمرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است لذا اگر آحاد ملت بخواهند نظامی داشته باشند که میراث پدرانشان بوده و با هزینه‌ای هنگفت بوجود آمده باید آن را حفظ کنند. تا زمانی که مردم همراه نظام جمهوری و انقلاب اسلامی هستند مسئولان دستگاههای اجرایی نیز باید این شجاعت را داشته باشند که از مردم عذرخواهی کنند زیرا نباید ناکارآمدی خود را نادیده بگیرند.

وی گفت: دستگاههای اجرایی باید تلاش کنند کارآمدی خود را افزایش دهند زیرا جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران راه افتاده بنابراین می‌بایست از همه کسانی که می‌توانند در وحدت جامعه نقش‌آفرینی داشته باشند کمک گرفت.

استاندار خراسان رضوی افزود: روزانه میلیون‌ها لیتر سوخت از ایران قاچاق می‌شود، بنزینی که در ایران هزار تومان است در ترکیه به نرخ 13 هزار و 200 تومان، در افغانستان هفت هزار تا هشت هزار تومان و در کشورهای اروپایی به قیمت 20 هزار تومان فروخته می‌شود. البته درآمدهای آن کشورها نیز بالا است.

وی در ادامه امنیت پایدار را "شاخصه کشور ایران" توصیف و بیان کرد: باید با چنگ و دندان این امنیت پایدار را حفظ کنیم زیرا دشمن تلاش می‌کند این امنیت را از کشورمان بگیرد. چنانچه ظرف چند روز اخیر اتفاقاتی در برخی شهرها روی داد و تخریبهایی صورت گرفت که عاملان آنها گروههای 200 نفره بوده و لذا مردم عامل این اقدامات نیستند.

اصناف برای جلوگیری از افزایش نرخها پیشنهاد دهند

رزم‌حسینی ادامه داد: نیروی انتظامی این گروهها راشناسایی و دسته‌بندی کرده و مشخص است از چه طبقاتی هستند. نیروهای امنیتی و انتظامی باید امنیت را حفظ و بازاریان هم به تامین آن کمک کنند.

وی گفت: پیشنهاد مشخص من این است که رئیسان اتحادیه‌ها، انجمنها و صنوف هر اقدامی را که ظرف دو روز آینده می‌تواند به تثبیت نرخها و جلوگیری از افزایش قیمتها بیانجامد، به دفتر اقتصادی استانداری پیشنهاد و اعلام کنند. هر صنف در هر رشته‌ کاری باید کمک کند تا قیمتها افزایشی نشوند و بر مردم فشار نیاید. می‌بایست کاری کنیم که قاطبه مردم و معیشت آنان حفظ شود.

استاندار خراسان رضوی افزود: افزایش قیمت بنزین به طور متوسط 2.5 درصد بر هزینه سبد خانوار تاثیر دارد. این تاثیر باید بر روی همه کالاها همین 2.5 درصد باشد، نه اینکه 15 تا 20 درصد و حتی 50 درصد شود.

وی ادامه داد: سیاست در خراسان رضوی این است که بگیر و ببند نداشته باشد لذا با اقتصاد استان برخورد امنیتی نمی‌کنیم چنانکه ظرف یک سال اخیر رفتار با معترضان از جمله معترضان قانونی در قالب گفت‌وگو و ملاقات بوده است. با آنها نشست برگزار و مسائل را حل می‌کنیم.

رزم‌حسینی گفت: اساسا رویکرد ما سیاست قهرآمیز با معترضیان نیست. مدافع مردم هستیم و اگر دستگاه دولتی یا غیردولتی در خدمت به مردم سهل‌انگاری داشته باشد با آن دستگاه برخورد می‌شود.

در پی اعلام نرخ جدید بنزین اعتراضهایی نسبت به آن صورت گرفت. این اعتراضها به اصلاح قیمت بنزین که بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا از دقایق اولیه بامداد جمعه 24 آبان به اجرا گذاشته شد، در شهرهای مختلف اشکال متفاوت داشت. در برخی شهرها اعتراض تنها در حد تجمع بود و در برخی شهرها با ایجاد ترافیک همراه شد.

علی ربیعی سخنگوی دولت، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از شامگاه جمعه 24 آبان تاکنون در اظهارنظرهایی جداگانه تاکید کرده‌اند که موضوع تغییر بهای بنزین مصوبه شورای عالی اقتصادی سران قوا و تصمیم همه اجزای نظام است.

همچنین دولت با توجه به دغدهه‌هایی که درباره معیشت مردم وجود دارد موظف است تا تمام پولی را که از این مسیر به دست می‌آید در قالب یارانه ای جداگانه به حدود 60 میلیون نفر از مردم ایران پرداخت کند. مهمترین مسئله دولت در این اصلاح قیمت، اصلاح نظام پرداخت یارانه به نفع همه مردم بوده است.

دولت تاکید کرده است که به سرعت سازوکار پرداخت یارانه اصلاح قیمت بنزین اعلام می‌شود و 60 میلیون ایرانی از آن بهره‌مند خواهند شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها