کد خبر: 361800
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۴ ۱۸:۳۰:۰۰
| |

در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

شوک‌درمانی اقتصادی چیست؟

اساس اجرای سیاست شوک‌درمانی این‌گونه است که اگر دولتی به این نتیجه رسید که رشد اقتصادی‌اش کند شده، به کارهایی از قبیل دست کشیدن از کنترل قیمت‌ها، حذف یارانه‌ها و آزادسازی تجارت با یک کشور دست می‌زنداجرای سیاست‌هایی از این دست به خصوصی شدن حجم بالایی از دارایی‌های عمومی منجر می‌شود.

حجم ویدیو: 3.44M | مدت زمان ویدیو: 00:01:28 دانلود ویدیو
کد خبر: 361800
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۴ ۱۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ شوک‌درمانی یکی از سیاست‌های تعدیل اقتصادی است که بانک جهانی آن را طراحی کرده است.

اساس اجرای این سیاست این‌گونه است که اگر دولتی به این نتیجه رسید که رشد اقتصادی‌اش کند شده، به کارهایی از قبیل دست کشیدن از کنترل قیمت‌ها، حذف یارانه‌ها و آزادسازی تجارت با یک کشور دست می‌زند.

اجرای سیاست‌هایی از این دست به خصوصی شدن حجم بالایی از دارایی‌های عمومی منجر می‌شود.


نئولیبرال‌ها، که مخالف دخالت دولت و طرفدار خصوصی‌سازی هستند، معتقدند دخالت دولت در اقتصاد موجب بی‌پولی می‌شود و هرچه دولت کوچک‌تر باشد چابکی اقتصاد هم بیشتر خواهد شد.

به باور این آگاهان اقتصادی، کاهش ناگهانی نقش دولت در اقتصاد، که به شوک‌درمانی معروف شد، بهترین راهکار برای جبران نابسامانی‌های اقتصادی است.

این سیاست تعدیل اقتصادی در ایران مخالفان و موافقان بسیاری دارد. مخالفان این سیاست باور دارند به دلیل اینکه در ایران خصوصی‌سازی واقعی وجود ندارد، اجرای شوک‌درمانی جز توزیع رانت نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.

در ایران اولین شوک‌درمانی اقتصادی در دولت سازندگی صورت گرفت. دولت وقت در آن زمان با تمرکز بر خصوصی‌سازی و آزادسازی اقتصادی شوک‌درمانی اقتصادی را اجرایی کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها