کد خبر: 361896
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۲ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» از وضعیت اقتصادی کشور:

راه دشوار دولت برای جبران کسری بودجه

به نظر می‌رسد دولت به وعده خود برای شریک کردن مردم در درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین عمل کرده، اما تکلیف جبران کسری بودجه 60 تا 100 هزار میلیارد تومانی دولت چه خواهد شد؟

حجم ویدیو: 9.60M | مدت زمان ویدیو: 00:03:00 دانلود ویدیو
کد خبر: 361896
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۲ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فرشته بهروزی‌نیک- دولت راه دشواری پیش رو دارد. اگر تا امروز نگران پیدا کردن راه‌حلی برای جبران کسری بودجه 100 هزار میلیارد تومانی خود بود، حالا بابت تحقق وعده واریز 31 هزار میلیارد تومان درآمدی هم، که از محل افزایش قیمت بنزین داده بود، دغدغه خاطر دارد.


وعده‌ای که دولت را مجبور کرد حتی خیلی زودتر از به دست آوردن عواید افزایش قیمت بنزین، یارانه آن را به حساب 18 میلیون نفر واریز کند. شب 27 آبان‌ماه بود که 18 میلیون نفر مابه‌التفاوت قیمت بنزین را دریافت کردند.


حالا آن‌طور که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرده، منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین قرار است در قالب پرداخت مبالغ حمایتی معیشتی، به حساب 60 میلیون نفر واریز شود. زمان‌بندی‌ها هم مشخص شده است؛ اولین مرحله‌ شب 27 آبان‌ماه بود، دومین مرحله پرداخت پنجشنبه 30 آبان‌ماه و سومین مرحله هم شنبه دوم آذرماه خواهد بود.


به گفته نوبخت، پیشنهادهایی مطرح بود که این 31 هزار میلیارد تومان به بودجه برود و صرف افزایش حقوق کارمندان دولت و پرداخت به سازمان‌های حمایتی شود، اما بررسی‌ها نشان می‌داد اگر این منابع را در قالب بودجه هزینه کنیم، نمی‌تواند کمک مناسبی به مردم بکند.


به نظر می‌رسد دولت به وعده خود برای شریک کردن مردم در درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین عمل کرده، اما تکلیف جبران کسری بودجه 60 تا 100 هزار میلیارد تومانی دولت چه خواهد شد؟ شوخی نیست؛ صحبت از بی‌پولی دولتی است که بر اساس آمارها، مجموع بدهی‌اش به بانک‌ها، بانک مرکزی و سازمان تامین اجتماعی رقمی بیش از 600 هزار میلیارد تومان است.


کل بودجه دولت برای اداره کشور در سال جاری، به طور خالص 448 هزار میلیارد تومان است. به همین دلیل بسیاری از آگاهان اقتصادی این پرسش را مطرح می‌کنند که دولت با بودجه یک هزار و 739 هزار میلیارد تومانی‌اش و با این حجم بدهی چطور می‌خواهد اقتصاد کشور را به نحوی اداره کند که با ایجاد اشتغال پایدار از فشار مشکلات اقتصادی بر زندگی اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه بکاهد؟ این پرسشی است که هنوز از سوی مسئولان اقتصادی پاسخ روشنی نیافته است.


باید دید دولتی که سالانه بیش از 60 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارد، فشار تحریم‌ را بر دوش خود تحمل می‌کند و رقمی در حدود 600 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، چگونه می‌خواهد دخل و خرجش را برای اداره کشور در سال آینده مشخص کند؟ آیا باید دست به آزادسازی هرچه بیشتر قیمت‌ها بزند یا نظام مالیاتی خود را اصلاح کند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها