کاخ سفید بار دیگر به شاهدان تحقیقات برای استیضاح حمله کرد

کاخ سفید، مقام ارشد حوزه اوکراین در شورای امنیت ملی این کشور را در پی شهادت‌های جنجالی روز «سه‌شنبه» در جلسه علنی کنگره و برابر دوربین‌های تلویزیونی درباره گفتگوی تلفنی پرمناقشه دونالد ترامپ و رئیس‌جمهور اوکراین مورد حمله شدید قرار داد.

کاخ سفید بار دیگر به شاهدان تحقیقات برای استیضاح حمله کرد
کد خبر: 362070
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۹ ۰۶:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| سرهنگ آلکساندر ویندمن، مقام ارشد شورای امنیت ملی کاخ‌سفید در امور اوکراین، به عنوان کسی که هنگام تماس تلفنی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با همتای اوکراینی او حاضر و شنونده بوده، اعلام کرد از محتوای سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در این گفتگو شگفت‌زده و نگران شده است.

سرهنگ ویندمن همچنین درخواست ترامپ از ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین را نامناسب دانسته و گفت: نمی‌توانستم آنچه را می‌شنوم باور کنم.

اشاره این مقام ارشد کاخ‌سفید به گفتگوی تلفنی 25 ژوئیه ترامپ و زلنسکی است که علت آغاز تحقیقات استیضاح علیه رئیس جمهوری آمریکا قرار گرفته است. تحقیقاتی که به دنبال کشف این حقیقت است که آیا ترامپ با سوءاستفاده از اختیارات ریاست جمهوری تلاش کرده دولت اوکراین را به نفع کارزار انتخاباتی خود به کار بگیرد یا خیر.

سرهنگ ویندمن که سابقه خدمت در عراق را هم دارد، مقام متخصص اوکراین در شورای امنیت‌ملی کاخ‌سفید است که روز سه‌شنبه برای دومین بار در برابر اعضای کمیته‌های پیگیر تحقیقات استیضاح حاضر شد اما این بار حضورش علنی و در برابر دوربین‌های تلویزیونی انجام شد.

امروز در حالی که نمایندگان دموکرات تلاش می‌کردند با پراهمیت نشان دادن سابقه کاری و خدمات سرهنگ ویندمن او را شاهدی مهم در این تحقیقات ترسیم کنند، جمهورخواهان با حمله به اعتبار ویندمن سعی کردند صداقت و درستی او را در برابر بینندگان تلویزیونی زیر سوال ببرند.

یکی از سوال‌کنندگان جمهوریخواه از سرهنگ ویندمن درباره پیشنهاد دولت اوکراین به او مبنی بر قبول کردن پست وزارت دفاع اوکراین پرسید و تلاش کرد با تکرار سوالاتی در این باره، قضاوت و ارزیابی‌های سرهنگ ویندمن را غیرقابل باور جلوه دهد.

در پاسخ، سرهنگ ویندمن که متولد اوکراین است و هنگامی که تنها سه سال داشته به آمریکا آمده، گفت که هرگز چنین پیشنهادی را مورد توجه قرار نداده و حتی طرح آن از سوی مقام‌های اوکراین را به روسای خود گزارش کرده و گفت: هر بار که این پیشنهاد طرح شد من آن را رد کردم. من یک آمریکایی هستم.

به گزارش بی.بی.سی، سرهنگ ویندمن روز سه‌شنبه به نمایندگان کنگره گفت که نسبت به تقاضای ترامپ از دولت اوکراین برای تحقیقات علیه پسر جو بایدن (رقیب انتخاباتی احتمالی ترامپ در انتخابات 2020) ابراز نگرانی کرده و در دو مورد آن را با مقام‌های ارشد خود در میان گذاشته است.

او تاکید کرد: درخواست رئیس‌جمهوری نامناسب و نادرست بود؛ این که خواستار تحقیقات علیه رقیب سیاسی خود شود و مخصوصا با درخواست از یک دولت بیگانه و در بهترین حالت باید به بی‌طرفی چنین تحقیقاتی شک داشت و همچنین چنین چیزی در صورت علنی شدن تبعات مهمی در پی خواهد داشت.

در حالی که سرهنگ ویندمن مشغول ارایه توضیحات در کنگره بود حساب رسمی کاخ‌سفید در توییتر با انتقاد از او تحقیقات استیضاح را بی‌اعتبار خواند و در توییت‌های متعدد به آن حمله کرد.

این حساب در شبکه توییتر که رسما به کاخ‌سفید تعلق دارد و منابع مالی آن از محل خزانه این کشور تهیه می‌شود، در گذشته هم برای حمله به رقبای سیاسی ترامپ مورد استفاده قرار گرفته بود که انتقادهایی را در میان سیاستمداران و ناظران مسایل آمریکا به دنبال داشته است.

در همین حال، ترامپ هم در حساب رسمی خود در توییتر ماری یووانوویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین را مورد حمله قرار داد و شهادت او برابر کنگره (که هفته پیش برگزار شد) را به باد حمله گرفت.

ترامپ در یکی از توئیتهایش مدعی شد، روز سوم جلسات علنی تحقیقات برای استیضاح وی در مجلس نمایندگان آمریکا روز بزرگی برای جمهوریخواهان بوده است.

رئیس جمهور آمریکا در این توئیتش نوشت: شاهد یک روز بزرگ برای جمهوریخواهان و یک روز بزرگ برای کشورمان بودیم.

شاهد دیگری که روز سه‌شنبه به طور همزمان با سرهنگ ویندمن در کنگره حاضر شد جنیفر ویلیامز، بود که مشاور امور خارجه مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا است.

ویلیامز هم به نمایندگان کنگره گفت که از نظر او محتوای تماس تلفنی 25 ژوئیه ترامپ با ولادیمیر زلنسکی غیرمعمول بوده است چرا که مرتبط به مسایل داخلی آمریکا می‌شده است.

ویلیامز گفت: اشاره به بایدن‌ها از نظر من یک اقدام سیاسی بود.

در جلسه عصر سه‌شنبه دو مقام ارشد دیگر آمریکایی هم به کنگره رفتند؛ کورت وولکر، نماینده ویژه آمریکا در امور اوکراین که همزمان با علنی شدن اخبار مرتبط با تماس تلفنی 25 ژوئیه از مقامش استعفاء داد. شاهد دیگر که همزمان با وولکر در کنگره حاضر شد تیم موریسون بود؛ مشاور ارشد امور روسیه و اوکراین در شورای امنیت ملی کاخ‌سفید که او هم اخیرا و پس از اوج گرفتن تحقیقات استیضاح، از مقام خود استعفاء داده است.

وولکر که متن پیامک‌های رد و بدل شده میان او با دو مقام دیگر امور اوکراین از اسناد اصلی تحقیقات استیضاح قرار گرفته عصر سه‌شنبه به نمایندگان کنگره گفت: (ترامپ) نگاه منفی عمیقی نسبت به اوکراین و گذشته اخیر این کشور دارد و حتی با وجود اخبار مثبت و پیشنهادهای طرح شده درباره اوکراین و رئیس جمهور جدید این کشور (ولادیمیر زلنسکی)، ترامپ آشکارا اطلاعات دیگری از منابع دیگر مانند رودی جولیانی دریافت می‌کرد که منفی بودند و منجر می‌شدند رئیس جمهور آمریکا نگاه منفی خود (نسبت به اوکراین) را حفظ کند.

فرستاده ویژه سابق آمریکا در اوکراین، اتهامی که وکیل شخصی دونالد ترامپ علیه جو بایدن مطرح می‌کند، رد کرد؛ اتهامی که محور تقلاهای رئیس‌جمهوری آمریکا برای تماس با اوکراین و درخواست برای تحقیقات کیفری علیه این معاون سابق باراک اوباما شده است.

کورت وولکر که سابقا فرستاده ویژه آمریکا در اوکراین بود،‌ در جلسه کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت در نشست 19 ژوئیه رودی جولیانی (وکیل شخصی ترامپ) این مساله را مطرح کرد و من این تئوری توطئه مبنی بر اینکه جو بایدن از نفوذش به عنوان معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از طریق پرداخت پول به پسرش سوء استفاده کرده است،‌ رد کردم.

دونالد ترامپ در تماس تلفنی 25 ژوئیه (سوم مرداد) از ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین خواست تا تحقیقاتی علیه فساد مرتبط با جو بایدن و پسرش هانتر بایدن انجام دهد و لطفی در حق او کند. علاوه بر این، او از زلنسکی خواست تا درباره یک تئوری توطئه تحقیق کند که تاکید دارد اوکراین در رقابت ریاست جمهوری 2016 آمریکا دخالت کرده است نه روسیه.

او در پاسخ به پرسش آدام شف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر اینکه چرا اتهام‌ها علیه بایدن را باور نکرده است، گفت: «می‌دانم که بایدن تا چه حد به وظایفش در سطوح عالی احترام می‌گذارد.»

موریسون هم که همین چند هفته پیش و همزمان با احضار از سوی کنگره از مقامش در شورای امنیت ملی کاخ‌سفید استعفاء داد گفته برای خروج از مقامش تحت فشار قرار نگرفته و احساس ترس نکرده یا حس نکرده که هدف انتقام‌جویی قرار گرفته است. او در بیانیه آغازین جلسه استماع خود گفت که از هویت افشاگر اطلاعاتی که نخستین بار درباره گفتگوی تلفنی 25 ژوئیه به کنگره خبر داد، اطلاعی ندارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها