کد خبر: 362104
|
۱۳۹۸/۰۸/۳۰ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از نشست‌های نقدواندیشه با موضوع «کارآفرینی در فضای مجازی؛ جهش‌ها و چالش‌ها»:

تاج‌الدین، مدیرعامل استارت‌آپ آچاره: کسب‌وکارها در ایران یک روز مشکل ارزی دارند، روز دیگر مشکل اینترنت/ اربابیان، مدیرعامل استارت‌آپ شیپور: اینترنت برقرار نشود کشور ضربه بزرگی می‌بیند/ صدوقی، مدیرعامل استارت‌آپ طاقچه: انحصار آفت کسب‌وکارهاست

سی‌ و دومین جلسه از سلسله نشست‌های نقدواندیشه با موضوع «کارآفرینی در فضای مجازی جهش‌ها و چالش‌ها» برگزار شد.

تاج‌الدین، مدیرعامل استارت‌آپ آچاره: کسب‌وکارها در ایران یک روز مشکل ارزی دارند، روز دیگر مشکل اینترنت/ اربابیان، مدیرعامل استارت‌آپ شیپور: اینترنت برقرار نشود کشور ضربه بزرگی می‌بیند/ صدوقی، مدیرعامل استارت‌آپ طاقچه: انحصار آفت کسب‌وکارهاست
کد خبر: 362104
|
۱۳۹۸/۰۸/۳۰ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ حامد تاج‌الدین مدیرعامل استارت‌آپ آچاره، رضا اربابیان مدیرعامل استارت‌آپ شیپور و محمد صدوقی مدیرعامل استارت‌آپ طاقچه مهمانان این نشست بودند.

حامد تاج‌الدین، مدیرعامل استارت‌آپ آچاره، در ابتدای این نشست با اشاره به شالوده ابتدایی راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها گفت: «کارآفرینان آمده‌اند تا تصمیمات سخت را در کشور بگیرند و هرچه منابع به سمت کارآفرینان برود قطعاً آینده بهتری پیش‌ روی ایران خواهد بود. استارت‌آپی می‌تواند موفق باشد که از ابتدا روی فونداسیون یا شالوده درستی بنا شده باشد، در غیر این صورت سریع‌تر فرو می‌پاشد.»

او ادامه داد: «در واقع شالوده خوب برای یک کسب‌وکار انگیزه، تیم قوی و همفکری و شراکت مناسب است. برای اینکه یک کسب‌وکار موفق باشد باید انتظار سرمایه‌گذاران یا سهامداران از رشد کسب‌وکار معقول و منطقی باشد.»

به عقیده تاج‌الدین مشکلات اقتصادی هرروزه پیش روی صاحبان سرمایه و فکر است: «اساساً کسب‌وکارها به ویژه در ایران نباید خوش‌بینانه برنامه‌ریزی کنند، چرا که یک روز با مشکلات ارزی مواجه می‌شوند و یک روز با مشکل قطعی اینترنت.»

او به جای خالی اینترنت هم پرداخت و گفت: «با قطعی اینترنت ورودی کاربران از طریق موتورهای جست‌وجوگر کاهش پیدا کرده و همین امر منجر به کاهش رشد کسب‌وکار ما شده است.»

هدف اصلی استارت‌آپ‌ها سریع پولدار شدن نیست

رضا اربابیان، مدیرعامل استارت‌آپ شیپور، معتقد است استارت‌آپ داشتن به معنای داشتن یک شغل دوم نیست: «در ایران خیلی‌ها فکر می‌کنند راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی خیلی کار جدی‌ای نیست و می‌توانند حتی آن را به عنوان شغل دوم دنبال کنند. این در حالی است که کسب درآمد استارت‌آپ‌ها نیازمند صبر و تحمل زیادی است، کمااینکه استارت‌آپی مثل شیپور بعد از هفت سال هنوز به سود نرسیده است. هدف اصلی استارت‌آپ‌ها سریع پولدار شدن نیست.»

اربابی همچنین به تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: «تحریم‌ها باعث شده است رشد کلی اکوسیستم استارت‌آپی کشور متوقف شود. این اکوسیستم جوان و در حال رشد، نیازمند پشتوانه مالی بود که بعد از تحریم‌ها عملاً سرمایه‌گذاری‌ها متوقف شده است. قطع اینترنت یا استفاده از اینترنت داخلی رشد، توسعه و به‌روز ماندن استارت‌آپ‌ها را متوقف می‌کند.»

او در پایان توضیح داد: «اگر اینترنت برقرار نشود، کشور ضربه بزرگی می‌بیند و سال‌ها رشد و توسعه در ایران را به عقب می‌اندازد.»

از قطعی اینترنت استقبال نمی‌کنیم

محمد صدوقی، مدیرعامل استارت‌آپ طاقچه، در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «تحلیل بازار حکایت از آن دارد که در فضای مجازی مردم تشنه محتوا هستند و محتوای خوب را حتی اگر کتاب باشد، دنبال می‌کنند. به همین دلیل نشر الکترونیکی می‌تواند مخاطبان خاص خود را داشته باشد.»

صدوقی ادامه داد: «یکی از چالش‌های اصلی کسب‌وکارهای شبیه ما، رقابت با رقیبان غیرقانونی است که متولی هم برای برخورد با آنها وجود ندارد. انحصار آفت کسب‌وکارهاست. رفع انحصار در کسب‌وکار باعث بزرگ‌تر شدن بازار می‌شود.»

صدوقی نیز به قطع اینترنت پرداخت: «قطع اینترنت و محدود کردن مردم به استفاده از اینترنت داخلی برای پلت‌فرم‌ها و کسب‌وکارهای حوزه محتوا یک فرصت بوده است، به طوری که در روزهای اخیر شاهد پیک فروش بوده‌ایم. گرچه درآمد ما با قطعی اینترنت افزایش پیدا کرده، اما به هیچ‌ وجه از این قطعی استقبال نمی‌کنیم.»

او در پایان گفت: «استارت‌آپ‌ها برای رشد نیازمند به‌روز ماندن هستند و ما نمی‌توانیم خودمان را از حجم بزرگ علم و دانش جهان محروم کنیم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها