کد خبر: 362259
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۳ ۱۲:۱۵:۰۰
| |

در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

کنسرواتیسم چیست؟

محافظه‌کاری یا کنسرواتیسم (Conservatism) در ضدیت با میراث روشنگری و تجدد و در مخالفت با عقل‌گرایی و لیبرالیسم پدید آمده است.

حجم ویدیو: 3.63M | مدت زمان ویدیو: 00:01:44 دانلود ویدیو
کد خبر: 362259
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۳ ۱۲:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| محافظه‌کاری یا کنسرواتیسم (Conservatism) در ضدیت با میراث روشنگری و تجدد و در مخالفت با عقل‌گرایی و لیبرالیسم پدید آمده است.

محافظه‌کاری در برابر اندیشه آزادی و برابری اجتماعی و دموکراسی مقاومت و در مقابل، از رسوم و سنت‌های نظم پیشین حمایت می‌کند.

ادموند برک، اندیشمند ایرلندی‌تبار انگلیسی، پدر محافظه‌کاری لقب یافته است. استدلال ادموند برک این است که جامعه محصول رشد اندام‌وار (طبیعی) و انباشت عقل نسل‌هایی است که زندگی خود را با فراگیری از طریق آزمون و خطا سازمان داده‌اند نه با شرکت در همایش‌های فلسفی در باب حقوق انسان.

اصول اندیشه محافظه‌کاری از دیدگاه برک به اختصار عبارت است از:

1- بدبینی به عقل انسان: محافظه‌کاران عمیقاً به طبع بشر و امکان اصلاح آن به کمک عقل بدبین‌ هستند و در مقابل عقل انسانی بر عقل کلی‌تر نهفته در تاریخ، سنت یا مذهب تاکید می‌کنند.

2- از دیدگاه محافظه‌کاران نابرابری اجتماعی و اقتصادی پدیده‌ای طبیعی است، چون انسان‌ها طبعاً از حیث توانایی و استعداد با هم تفاوت دارند.

3- با توجیه نابرابری اجتماعی، طبعاً نهاد مالکیت نیز همچون پدیده‌ای طبیعی توجیه می‌شود.

4- از نگاه محافظه‌کاران حکام باید نقش پدر جامعه را ایفا کنند و نگرشی پدرسالارانه نسبت به جامعه وجود دارد.

5- میان محافظه‌کاری و مذهب پیوندی نزدیک برقرار است. مذهب و محافظه‌کاری هر 2 بر نقص انسان و سلسله‌مراتب و اقتدار تاکید دارند.

6- از نگاه محافظه‌کاران مردم به یک میزان خردمند نیستند و بنابراین عده‌ای باید دیگران را هدایت کنند. از این دیدگاه دموکراسی نه تنها مطلوب نیست بلکه ناممکن است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها