کد خبر: 362281
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۹ ۱۶:۵۲:۴۲
| |

زیان تأخیر پروازی برای مسافر، شرکت هواپیمایی و فرودگاه

کارشناس مراقبت پرواز با بیان اینکه در یک تأخیر پروازی شرکت هواپیمایی، مسافر و فرودگاه به ترتیب بیشترین زیان را می‌بینند، گفت: بروز تأخیرات پروازی علل مختلفی دارد که بخش عمده‌ای از آنها در راستای ارتقای ایمنی است.

زیان تأخیر پروازی برای مسافر، شرکت هواپیمایی و فرودگاه
کد خبر: 362281
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۹ ۱۶:۵۲:۴۲

اعتمادآنلاین| ‌ دومین کارگاه آشنایی اصحاب رسانه با مفاهیم هوانوردی بعدازظهر امروز در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی به مواردی نظیر پروازهای چارتری، تأخیرات پروازی، ساختار صنعت هوانوردی ایران و ساختار هوانوردی جهان اشاره شد.

در این کارگاه آموزشی یکی از کارشناسان مراقبت پرواز به موضوع تأخیرات پروازی اشاره کرد و اظهار داشت:‌ تأخیر پروازی برای همه فعالان صنعت هوانوردی موردی نامطلوب است و همه بخش‌ها در این مورد زیان می‌بینند که شرکت هواپیمایی اولین بخشی است که زیان می‌بیند و پس از آن مسافر و سپس فرودگاه از تأخیرات پروازی زیان می‌بینند.

به گفته محمدصادق دیجوری در پروازهایی که به موقع می‌شود فرودگاه تقریباً کار عمده‌ای انجام نمی‌دهد و روال کارها به صورت عادی انجام می‌شود.

وی تأکید کرد:‌ طبق الزام سازمان هواپیمایی کشوری حتماً ضرورت دارد نماینده شرکت هواپیمای در زمان بروز تأخیرات پروازی بین مسافران حاضر شود و درباره علت و زمان تأخیر توضیح دهد.

این کارشناس مراقبت پرواز افزود: اگر میزان تأخیر نامشخص باشد فرودگاه درگیر می‌شود در واقع اعتراض مسافران افزایش می‌یابد و ممکن است آسیب‌رسانی به اموال عمومی پیش آید و بدین ترتیب دامنه خسارت فرودگاه افزایش می‌یابد.

وی گفت: در پروازهای بدون تأخیر مسافر از امکانات فرودگاه استفاده چندانی نمی کند اما در تأخیرات سالن پرواز اشغال می‌شود و این برای فرودگاه مشکلاتی می‌آفریند. از سوی دیگر هم مسافر هم از مدیر ترمینال پاسخ می‌خواهد در صورتی که نماینده ایرلاین باید پاسخگو باشد.

دیجوری افزود: در هر پرواز باید عوارض فرودگاهی پرداخت شود حال اگر تأخیرات پروازی زیادی هم رخ دهد رقم عوارض فرودگاه با وجود استفاده از تجهیزات و فرودگاه همان رقم قبلی است و این یعنی تأخیر برای فرودگاه نیز زیان‌آور است.

کارشناس مراقبت پرواز به تشریح دلایل بروز تأخیر پروازی پرداخت و گفت: نقص فنی، نامساعد شرایط جوی فرودگاه‌های مبدأ و مقصد و مسیر پرواز و همچنین وجود مشکل در فرودگاه مقصد نظیر نبود ظرفیت پارکینگ از موارد بروز تأخیر است.

وی گفت: در همین فرودگاه مهرآباد که 54 ظرفیت پارکینگ دارد در برخی شرایط ظرفیت پارکینگ‌ها تکمیل می‌شود و در برخی شرایط ایرلاین‌ها جاهایی پارک می‌کنند که نباید پارک شود.

این کارشناس مراقبت پرواز تأخیر انباشته را از علل دیگر بروز تأخیرات پروازی عنوان کرد و بیان داشت: اگر در پرواز صبح به عنوان مثال 10 دقیقه تأخیر رخ دهد این تأخیر به صورت انباشته اضافه می‌شود و پروازهای آخر تا 40 دقیقه تأخیر هم می‌رسند در حالی که ضرورت دارد فاصله بین پروازها طولانی‌تر باشد تا تأخیرات جبران شود.

دیجوری افزود: شرایط نامساعد جوی هم از دیگر علل بروز تأخیرات است. به عنوان مثال گرمای زیاد خود نوعی عامل برای عدم پرواز است. هواپیما روی توده هوا پرواز می‌کند و با گرم شدن هوا توده هوا رقیق می‌شود و پشتیبانی لازم را برای پرواز ندارد.

وی اضافه کرد: یا اینکه سرمای زیاد، باران زیاد و یا رعدوبرق از علل بروز تأخیر می‌شوند. در همین فرودگاه مشهد یکی دو سال پیش بود که به علت نبود ضد یخ برای یخ‌زدایی از هواپیما مسافران برای مدت زمانی در هواپیما حبس شدند که البته مشکل از سوی خلبان نبود و شرکت هندلینگ ضدیخ کافی را فراهم نکرده بود.

کارشناس مراقبت پرواز بیان کرد: بازده مناسب هواپیماها در ایران در 24 ساعت 5 ساعت است در حالی که این رقم در دنیا 8 تا 9 ساعت است.

وی افزود: شرکت‌های ارزان‌قیمت تلاش می‌کنند با کم کردن خدمات و سرویس‌دهی به مسافر اینگونه پروازهای خود را اقتصادی‌تر کنند. به عنوان مثال چترینگ ندارند و مهماندار هم پس از پرواز خود هواپیما را تمیز می‌کند و بدین ترتیب با کاهش هزینه‌ها مواجه می‌شوند.

دیجوری گفت: این در حالی است که هواپیمای ما زمانی که به زمین می‌نشیند تا پرواز بعدی ممکن است 3 تا 4 ساعت زمان ببرد که در این مدت باید مسافر و بار خارج شود و هواپیما نظافت شود و غیره در حالی که این مورد در شرکت‌های کم هزینه به کمتر از 20 دقیقه رسیده است.

وی بیان کرد: ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) یک مجمع دارد که 193 نفر عضو آن هستند. همچنین در شورای ایکائو 36 کشور عضو هستند که بسته به مورد این 36 عضو در تصمیم‌گیری‌ها نظر می‌دهند و هر سه سال یکبار تغییر می‌کنند.

کارشناس مراقبت پرواز ادامه داد: در «یاتا» 290 شرکت هواپیمایی عضو هستند و اعضای شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها 184 عضو است.

وی افزود: همچنین آژانس هوانوردی ایمنی اتحادیه اروپا 32 عضو دارد.

دیجوری گفت: در ایران نیز سازمان هواپیمایی کشوری تنظیم‌کننده مقرارت و نظارت بر اجرای مقررات است. شرکت فرودگاه‌ها مسئولیت فرودگاه‌ها و فضای کشور را برعهده دارد و پس از آن شرکت‌های هواپیمایی، شرکت‌های تعمیر و نگهداری و سازمان هواشناسی قرار دارند که ساختار صنعت هوانوردی ایران را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: در حال حاضر ما 114 راه هوایی و 20 فرودگاه داخلی، 25 فرودگاه مرز هوایی و 9 فرودگاه بین‌المللی داریم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها