کد خبر: 362289
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۱ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از سوالات نمایندگان از وزرای نیرو و کشاورزی:

محمود حجتی مجلس را قانع کرد اما استیضاح می‌شود

هفته‌ای که گذشت مجلس آبستن حوادث و موضوعات مختلفی بود که می‌توان به سوال از 2 وزیر نیرو و کشاورزی یعنی رضا اردکانیان و محمود حجتی و استیضاح وزیر کشاورزی به عنوان یکی از موارد مهم آن اشاره کرد. البته وزرای سوال‌شونده توانستند سوال‌کنندگان را قانع کنند، اما طرحی با 38 امضا برای استیضاح وزیر جهاد کشاورزی همزمان با آن توسط هیات‌رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

محمود حجتی مجلس را قانع کرد اما استیضاح می‌شود
کد خبر: 362289
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۱ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس، رضا اردکانیان، وزیر نیرو که برای پاسخ به سوال نماینده مرودشت و نماینده خرم‌آباد به مجلس آمده بود، در پاسخ به سوال محمدمهدی برومندی نماینده مرودشت مبنی بر اینکه علت عدم اقدام برای انتقال آب دریای عمان به استان‌های کویری کشور چیست، با بیان اینکه طرح مطالعاتی در وزارت نیرو برای استفاده از آب شور دریای عمان و خلیج فارس در دستور کار است، پاسخ داد که 17 استان مشمول این طرح می‌شوند و میزان تخصیص کشور از این منابع آبی 8.3 میلیارد مترمکعب است.

بنابراین نماینده سوال‌کننده از توضیحات اردکانیان وزیر نیرو درباره بحران آب و خشکسالی قانع شد.

اعلام وصول انصراف نماینده خرم‌آباد از طرح سوالش از وزیر نیرو

همچنین محمدرضا ملک‌شاهی‌راد، نماینده مردم خرم‌آباد، نیز از سوال وزیر نیرو در زمینه حفاظت از حریم رودخانه‌ها و جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرقانونی انصراف داد. بنابراین وزیر نیرو از بهارستان رفت تا به فعالیت خود در کابینه ادامه دهد.

همچنین محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، هم روز سه‌شنبه به مجلس آمد تا به سوالات ولی ملکی، نماینده مردم مشکین شهر و احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر، پاسخ دهد.

نماینده ملایر از توضیحات حجتی درباره مصرف آب محصولات کشاورزی قانع شد

سوال احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر، از وزیر جهاد کشاورزی درباره علت فقدان برنامه عملیاتی و اجرایی برای کشت محصولات کشاورزی بود که به صورت غیراستاندارد آب مصرف می‌کنند.

پس از طرح سوال نماینده ملایر و توضیحات وزیر جهاد کشاورزی، آزادیخواه نیز مثل ولی ملکی، که البته به صورت مشروط توضیحات وزیر را پذیرفته بود، اعلام کرد از پاسخ‌های حجتی درباره مصرف آب برای کشت محصولات کشاورزی قانع شده است.

اعلام وصول یک استیضاح

در عین حال روز سه‌شنبه 38 نفر از نمایندگان با ارائه پیشنهاد استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، طرح خود را تقدیم هیات‌رئیسه کردند و محمدعلی وکیلی، عضو هیات‌رئیسه مجلس، نامه اعلام وصول استیضاح را در صحن علنی قرائت کرد.

وکیلی با قرائت‌نامه نمایندگان استیضاح کننده گفت:‌ «استیضاح وزیر جهاد کشاورزی به نام آقای حجتی طی نامه شماره 68195 مورخ 98/8/27 کمیسیون کشاورزی پس از بررسی‌های لازم مطابق ماده 221 آیین‌نامه داخلی و 38 امضای نمایندگان تقدیم هیات‌رئیسه شده است.»

این عضو هیات‌رئیسه مجلس در پایان اظهار کرد: «مطابق ماده 223 آیین‌نامه مجلس، وزیر حداکثر ظرف 10 روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات است.»

حجتی دوشنبه استیضاح می‌شود

گفتنی است با توجه به اعلام وصول استیضاح حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس، هفته آینده جلسه استیضاح حجتی وزیر جهاد کشاورزی برگزار می‌شود و احتمالاً روز دوشنبه حجتی به مجلس خواهد آمد تا به نمایندگان پاسخ دهد.

بنابراین باید منتظر ماند و دید آیا نمایندگان در فرصت کمی که تا پایان عمر مجلس دهم باقی مانده است می‌توانند وزیر کشاورزی را که بحث و حرف و حدیث زیادی درباره وزارت او مطرح بوده از قطار کابینه دولت دوازدهم پیاده کنند، یا اینکه این بار هم تیغ استیضاح‌شان کند است و نمی‌توانند وزیر جهاد را با وجود نارضایتی‌هایی که در این حوزه وجود دارد از زیر تیغ استیضاح بگذرانند و اداره امور را به شخص دیگری بسپارند که می‌تواند نظر مردم و وکلای آنها را تامین کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها