دبیر کل کانون صرافان ایران:

صرافی‌ها در نبود اینترنت تعطیل شده‌اند/ احتمال افزایش جعل اسناد با گزارش‌های تلفنی/ بانک مرکزی لاین ویژه ایجاد کند

دبیر کل کانون صرافان اظهار داشت: در گزارش‌های تلفنی از آنجایی که هیچ یک از گزارش‌ها مستند نیستند نمی‌توان به این گزارش‌ها اعتماد داشت و با ریسک جعل اسناد و حواله‌ها، تاییدهای نابه جا مواجه هستیم. به همین دلیل است که صرافان ترجیح دادند که فعلا کار را متوقف کنند.

صرافی‌ها در نبود اینترنت تعطیل شده‌اند/ احتمال افزایش جعل اسناد با گزارش‌های تلفنی/ بانک مرکزی لاین ویژه ایجاد کند
کد خبر: 362646
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۱ ۱۰:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| شهاب قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اثرگذاری قطعی اینترنت بر فعالیت صرافی‌ها و ارتباط آنها با خارج از کشور اظهار داشت: در حال حاضر در نبود اینترنت برای برقرار ارتباطات بین‌المللی با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه امکان ارسال حواله‌ها وجود ندارد و در دریافت‌ها هم مشکلاتی وجود دارد، ادامه داد: ساز و کار مالی صرافی‌ها که با خارج از کشور انجام می ‌شد با مشکل مواجه شده است.

دبیر کل کانون صرافان ایران با تاکید بر اینکه در نبود اینترنت تمام فعالیت صرافی‌ها متوقف شده است، افزود: عدم ارتباط با صرافی‌های خارج از کشور و عدم ارسال و دریافت حواله‌ها نمی‌تواند عامل افزایش قیمت ارز باشد اما به طور قطع باعث افزایش عمق رکود شده است .

وی گفت: شرایط صرافی‌ها دقیقا مانند روزهای تعطیل است و عملا قطعی اینترنت باعث تعطیلی صرافی‌ها شده است. وقتی خرید و فروش انجام نشود گستره رکود افزایش می‌یابد، معامله‌ای انجام نمی‌شود که بخواهد قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

قربانی با اشاره به راه اندازی اینترانت و چگونگی ارتباط شرکت‌ها با خارج از کشور اظهار داشت: در صورت راه اندازی اینترانت باید بستر مبادلات بین المللی نیز فراهم شود.

دبیر کل کانون صرافان ایران درباره ارتباط با صرافی‌های خارج از کشور در صورت نبود اینترنت گفت: فکس در دنیای خارج منسوخ شده است اگر ما هنوز در دفاتر فکس داریم به این دلیل است که در دفتر موجود است و گرنه استفاده‌ای از فکس نمی‌کنیم. اگر ما هم بخواهیم از طریق فکس حواله‌ای را ارسال کنیم طرف مقابل در کشور خارجی فکس ندارد که بتواند این حواله را دریافت کند.

وی با تاکید بر اینکه بدون اینترنت ریسک خطا در فعالیت صرافی‌ها بسیار بالا می‌رود و به واسطه گزارش‌های اشتباه تلفنی ممکن است که فعالان در صرافی‌ها با زیان‌های غیرقابل جبرانی مواجه شوند، تاکید کرد: در گزارش‌های تلفنی از آنجایی که هیچ یک از گزارش‌ها مستند نیستند نمی‌توان به این گزارش‌ها اعتماد داشت و با ریسک جعل اسناد و حواله‌ها، تاییدهای نابه جا مواجه هستیم. به همین دلیل است که صرافان ترجیح دادند که فعلا کار را متوقف کنند.

قربانی تاکید کرد: تقاضای ما از دولت و تصمیم گیران این است که برای فعالان اقتصادی که ارتباط مستقیم با شرکای تجاری خود در خارج از کشور یا حیات کار و فعالیت‌شان در ارتباط با خارج از کشور است بانک مرکزی یک لاین خاص به این شرکت‌ها اختصاص دهد تا خللی در اقتصاد کشور پیش نیاید.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها