«مورالس» اقدامات کودتاچیان را «فاشیستی» توصیف کرد

رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی اقدامات کودتاچیان این کشور را برای تصاحب قدرت فاشیستی توصیف کرد و گفت آن‌ها به مقامات دولت حمله کرده‌اند و آنان را مورد ارعاب قرار می‌دهند.

«مورالس» اقدامات کودتاچیان را «فاشیستی» توصیف کرد
کد خبر: 362738
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۱ ۱۳:۲۷:۴۲

اعتمادآنلاین| «اوو مورالس» رئیس‌جمهور سابق بولیوی که در پی وقوع نا‌آرامی‌های اخیر در کشورش از قدرت کناره‌گیری کرد، در مصاحبه با شبکه «راشا تودی» گفت: مخالفان از تاکتیک‌های فاشیستی مانند آتش زدن خانه‌های کارکنان دولت، استفاده می‌کنند.

مورالس در گفت‌وگو با راشاتودی اسپانیایی گفت: «بولیوی هیچ‌گاه شاهد آرامش فضای سیاسی نبوده است. به خاطر دارم سال 1978 که سرباز نیروهای مسلح بودم، در یک سال سه بار رئیس‌جمهور تغییر کرد که همه آن‌ها ژنرال ارتش بودند».

او با اشاره به این‌که هیچ‌کدام از رهبران پیشین بولیوی برنامه توسعه بلند‌مدت یا حتی میان‌مدت نداشتند گفت: دولت او توانست دوره بی سابقه‌ای از ثبات را در این کشور حاکم کند اما اکنون «کودتایی رخ داده» و دوره ثبات به پایان رسیده است.

مورالس تاکتیک‌های مورد استفاده توسط مخالفانش برای تصاحب قدرت را «فاشیستی» توصیف کرد که شامل حمله، ارعاب و اخاذی می‌شود. او گفت:‌ «آن‌ها خانه‌های مقامات را به آتش می‌کشند. پلیس هیچ کاری نمی‌کند و به معترضان می‌پیوندد».

رئیس‌جمهور سابق بولیوی افزود معترضان و مخالفان، بستگان متحدانش را هدف قرار می‌دهند تا آن‌ها را مجبور به استعفا کنند. وی همچنین شرح داد: «آن‌ها همسران کارکنان دولت را تهدید می‌کنند و می‌گویند اگر شوهرانتان [دولت را] ترک نکنند شما را زنده زنده می‌سوزانیم. آن‌ها با چشم گریان به شوهرانشان خبر می‌دهند و آن‌ها مجبور به کناره‌گیری می‌شوند».

مورالس گفت، برای مثال مخالفان برادر «ویکتور بوردا» رئیس مجلس نمایندگان بولیوی را به گروگان گرفتند. این سیاست‌مدار 60 ساله بولیویایی افزود از آن‌جا که تا پیش از کودتا روابط خوبی با فرماندهان ارتش داشته، وقوع کودتا شوک بزرگی به او وارد کرده است.

او در این باره گفت:‌ «مطمئن بودم افراد میهن‌پرست و ضدامپریالیسم در میان ارتشی‌ها وجود دارد اما مشخص شد که برخی فرماندهان فقط به کسانی خدمت می‌کردند که پول بیشتری بدهد. شگفت‌زده شدم. نمی‌توانستم آن را باور کنم».

مورالس همچنین گفت «کوچکترین تردیدی» ندارد که نقص فنی در بالگردی که او ماه گذشته در حال سفر با آن بوده در راستای تلاش برای ترور او بوده است و «لوئیز فرناندو کاماچو»، رهبر مخالفان او در همان روز گفته بود مردم بولیوی شاهد «سقوط اوو» خواهند بود.

او همچنین نهادی به نام «OAS»‌ (سازمان کشورهای آمریکایی) و چشم طمع برای دست‌یابی به ذخایر طبیعی «لیتیوم» بولیوی را در وقوع کودتا علیه دولتش مؤثر دانست و گفت: «بولیوی می‌تواند بهای جهانی لیتیوم را تعیین کند. اکنون می‌فهمم که برخی کشورهای صنعتی نمی‌خواهند رقابتی در این زمینه وجود داشته باشد».

مورالس که از سوی کمیسیون انتخابات بولیوی، برنده انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ماه اکتبر اعلام شده بود، پس از اعتراضات خشونت‌آمیز مخالفان و اتهامات آنها علیه رئیس‌جمهور این کشور از سمتش استعفا داد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها