کد خبر: 363000
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۲ ۱۱:۳۰:۳۹
| |

صدرالدین علی پور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اعلام کرد:

حمایت شهردار تهران از طرح کاپ و تاکید بر اجرایی کردن آن توسط شهرداران مناطق

صدرالدین علی پور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند، از تاکید شهردار تهران در خصوص طرح کاپ(کاهش پسماند) خبر داد و گفت: کاهش پسماند (کاپ) به عنوان نخستین گزینه ی سیستم های مدیریت مواد زاید جامد شهری مطرح بوده که فناوری های مربوط به جداسازی و تفکیک در آن از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

حمایت شهردار تهران از طرح کاپ و تاکید بر اجرایی کردن آن توسط شهرداران مناطق
کد خبر: 363000
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۲ ۱۱:۳۰:۳۹

اعتمادآنلاین| صدرالدین علی پور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند، که در جلسه شورای شهردارن حضور داشته، گفت: در حاشیه این جلسه، شهردار تهران ضمن ابراز خشنودی از تلاش های نوین و تاثیرگذار سازمان مدیریت پسماند، تاکید کرد که طرح کاپ (کاهش پسماند) نقطه عطف عملکرد این سازمان در شهر تهران بوده و دارای برنامه اجرایی و لگوی مشخص است که باید از سوی شهرداران مناطق 22 گانه به طور جدی مورد پیگیری و حمایت قرار گیرد تا در این خصوص به نتایج مطلوب و مثبتی دست پیدا کنیم.

علی پور در ادامه اظهار کرد: سلسله مراتب مدیریت مواد زائد ابزاری است که مدیران شهری از آن به منظور اولویت بندی گزینه های مدیریت با توجه به منافع زیست محیطی و در راستای بازگشت هر چه بیشتر آن به چرخه تولید استفاده می کنند.

وی با تاکید بر آثار سوء پسماندهای جامد و روند افزایشی آن به خصوص در کشور های توسعه یافته، خاطر نشان کرد: یکی از منابع مهم تولید گازهای گلخانه ای، پسماند جامد است که با ساماندهی آن علاوه بر ایجاد اشتغال زایی در شهرها، بسیاری از هزینه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را کاهش می دهد.

وی افزود: تولید پسماند تلفیقی از عوامل مختلف شامل فرهنگ مصرفی، افزایش جمعیت جهان، رشد شهرها و جمعیت شهری و سطح درآمد مردم بوده که همین موضوع سبب می شود نحوه ساماندهی پسماند و موفقیت کشورها در مدیریت آن بسیار متفاوت باشد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند تصریح کرد: اجتناب از تولیدپسماند، کاهش، استفاده مجدد، بازیافت و استحصال انرژی گزینه‌های مناسب بوده که بیشترین ارجحیت را دارد در حالی که دفن در مراکز زباله استراتژی‌های کنترلی بوده و کمترین ارجحیت را دارند.

علی پور با اشاره به اینکه این طرح از اولویت های سازمان است و شهردار تهران نیز با جدیت تاکید بر اجرایی شدن آن دارد، عنوان کرد: کاهش مواد زاید در مبدأ، آثار اقتصادی بسیاری در سیستم های جمع آوری و دفع موادزاید جامد دارد که اصلاح الگوی مصرف و خرید سنجیده و به مقدار لازم در کنار استفاده مفید و حداکثری از کالا از جمله راهکارهای کاهش پسماند است.

صدرالدین علی پور، مدیر عامل سازمان با اشاره به اینکه نزدیک به دو دهه است که اجرای طرح تفکیک پسماندها از مبداء در اولویت های کاری سازمان قرار دارد، بیان کرد: در این زمینه فعالیت، برنامه ها و پروژه های متعددی را در سطح مناطق 22 گانه انجام داده ایم که استقرار بیش از 450 غرفه بازیافت در مناطق مختلف شهر، فعالیت 30 ایستگاه تفکیک در مناطق 22 گانه، ارائه مخازن مخصوص پسماند خشک 120 و 240 لیتری مکانیزه در (شهرک های محصور) جهت جمع آوری پسماندهای خشک در محلات توسط وانت های ملودی دار و... از جمله اقدامات این مجموعه است.

وی افزود: تفکیک پسماندها و کم حجم سازی آنها در مبداء به عنوان یکی از مهم ترین مراحل مدیریت پسماندها در شهر تهران مطرح است که مزایای فراوانی به لحاظ زیست محیطی و بهداشتی به همراه دارد.

علی پور با اشاره به عنصر بازیافت و پردازش مواد به عنوان اولویت بعدی در سلسله مراتب مدیریت مواد زاید جامد شهری اظهار کرد: ذخیره و نگهداری در محل و نظافت شهری درحفظ بهداشت و محیط زیست از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین فناوری های مربوط به نگهداری، اداره و ذخیره در محل از اقدامات مدیریت پسماند به منظور حفظ بهداشت و محیط زیست یکی از اجزای مورد نظر این سازمان است.

علی پور با تاکید بر کاهش پسماند(کاپ) و اهمیت رعایت آن تصریح کرد: عدم کاربرد بسته بندی های غیرضروری، استفاده از ظروف بادوام و چند بار مصرف به جای ظروف یکبار مصرف و... از جمله موارد اصلاح الگوی مصرف و کاهش پسماند (کاپ) در جامعه است که می تواند در بین خانواده ها به یک باور تبدیل شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها