مدیرکل هنرهای نمایشی:

قطع اینترنت باعث ریزش مخاطبان سالن‌های تئاتری شد/ تمدید اجراها کار دشواری است/ تئاتر بر خلاف سایر هنرها نیازمند توجه و حمایت دولتی است

مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه یکی از مشکلات این روزهای تئاتر تخصیص پیدا نکردن بودجه است، از بررسی راهکارهایی برای حمایت از گروه‌های نمایشی که در یک هفته اخیر اجرا داشته و با توجه به شرایط خاص پبش آمده آسیب دیده‌اند، خبر داد.

قطع اینترنت باعث ریزش مخاطبان سالن‌های تئاتری شد/ تمدید اجراها کار دشواری است/ تئاتر بر خلاف سایر هنرها نیازمند توجه و حمایت دولتی است
کد خبر: 363231
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۳ ۰۹:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| شهرام کرمی درباره اینکه آیا با توجه به ضرری که به بسیاری از گروه‌های تئاتری به دلیل قطع اینترنت وارد شده اداره کل هنرهای نمایشی همانند سینما، برنامه‌ای برای جبران یا کاهش این خسارت دارد یا خیر؟ بیان کرد: از همان هفته قبل که قطع اینترنت باعث ریزش مخاطبان سالن‌های تئاتری شد چند جلسه‌ را تشکیل دادیم تا برای لطمه نخوردن و حمایت از گروه‌های تئاتری شرایط را ارزیابی کنیم چون متاسفانه فروش در تئاتر متکی بر سامانه‌های اینترنتی است و مدت‌هاست که سالن‌های تئاتر به شکل قدیم گیشه ندارند و قطع یا اختلال اینترنت باعث بروز مشکل شد.

در این راستا از سالن‌های تحت پوشش اداره کل هنرهای نمایشی خواستیم تا جای ممکن برای تمدید اجراها یا آغاز اجراهای تازه تجدیدنظر شود ولی به دلیل اینکه زمان‌بندی اجراها از قبل مشخص است و گروه‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند انجام چنین کاری خیلی دشوار شده و حتی سالن‌های خصوصی هم در این باره چالش دارند.

او افزود: علاوه براین وضعیت اعتباری ما هم طوری نیست که به طور مستقیم از گروه‌ها حمایت کنیم به همین دلیل به دنبال راهکارهایی هستیم تا برای حمایت از این گروه‌ها اقدام کنیم و وقتی به نتیجه برسیم اطلاع رسانی می‌کنیم.

او همچنین درباره قیمت بلیت نمایش «فرانکشتاین» در سالن اصلی تئاتر شهر که نسبت به دیگر اجراهای این سالن افزایش یافته و اینکه آیا حمایتی قرار نیست از گروه بشود تا مخاطب بلیت گران‌تری نخرد؟ توضیح داد: این سالن مشمول هیچ حمایتی نمی‌شود و آثار آنجا کامل براساس گیشه اجرا می‌روند، مگر اینکه کارهای مناسبتی و سفارش خود ما باشد.

این رویه سال‌هاست دنبال می‌شود و یک سهمی هم از گیشه نمایش متعلق به انجمن هنرهای نمایشی است. با این حال ما از ابتدای سال گفته بودیم که بلیت تئاتر در این سالن دولتی نباید بیشتر شود در حالی که گروه می‌خواست بیشتر هم باشد ولی سقفی تعیین و مقرر شده تخفیف هم قائل شوند که خیلی کمتر از آنچه تعیین شده امکان خرید برای مخاطبان ایجاد شود البته کف فروش در تئاتر شهر همان 40 هزار تومان است.

کرمی در ادامه با اشاره به وضعیت سخت بودجه‌ تئاتر که هر گونه حمایت را سخت‌تر می‌کند، گفت: ما متاسفانه بابت یکسری رویدادها مثل جشنواره تئاتر آیینی و سنتی، جشنواره تئاتر کودک همدان، جشنواره تئاتر فتح خرمشهر تعهداتی داریم که هنوز پرداخت نشده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره جشنواره تئاتر فتح خرمشهر که چندی قبل برگزار شد بیان کرد: انتظار داشتیم تعهداتی را استان برعهده بگیرد که این اتفاق نیفتاد و اداره کل هنرهای نمایشی مجبور شد این مسئولیت را بپذیرد.

البته ما هر سال برای جشنواره فتح خرمشهر کمک می‌کردیم ولی امسال این کمک دو سه برابر شد چون می‌خواستیم این جشنواره را در راستای سیاست‌های خودمان تبدیل به یک جشنواره ملی کنیم و وظیفه خود می‌دانستیم که از آن حمایت کنیم و به همین دلیل چند برابر بیشتر از سقف تعیین شده کمک کردیم.

او در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد با توجه به نیتی که در اداره کل داشته و کمکی که علیرغم وظیفه‌ای که بر دوش مدیران استان خوزستان بوده به این جشنواره کرده، چندان نتیجه مثبت هم نگرفته است، تاکید کرد:‌ نه خوشبختانه جشنواره تئاتر فتح بسیار خوب برگزار شد و اتفاق خوبی در تئاتر دفاع مقدس بود و ما حمایت می‌کنیم که سال آینده هم به همین خوبی برگزار شود.

شهرام کرمی در پایان درباره وضعیت بودجه تئاتر هم گفت: هنوز موفق نشده‌ایم بیشتر از 20 درصد اعتبارات را جذب کنیم و از ابتدای امسال هم به هیچ کدام از گروه‌های نمایشی نتوانسته‌ایم کمک هزینه پرداخت کنیم.

این رقم کمک هزینه هم حدود همان چهار میلیارد تومان تعهد سال قبل است ولی الان در اداره کل هنرهای نمایشی در بخش اعتبارات دچار چالش شده‌ایم که امیدواریم وزارت فرهنگ توجه ویژه‌ای به این حوزه کند، چون تئاتر بر خلاف سایر هنرها به شدت نیازمند توجه و حمایت دولتی است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها