شادی مهینی، سرمربی تیم فوتبال دختران زیر ۱۵ سال ایران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

به تیم فوتبال زیر 23 سال زنان خوش‌بین هستم/ با اردوهای منظم می‌توانیم نتایج خوبی بگیریم/ فدراسیون با توجه به شرایط سیاست‌گذاری می‌کند/ به کتایون خسرویار افتخار می‌کنیم

شادی مهینی با اشاره به برگزاری تورنمنت کافا در کشور تاجیکستان گفت: پتانسیل بچه‌های ما همیشه از بازیکنان آسیای مرکزی بیشتر بوده و طبعاً اگر این بازیکنان برای مدت طولانی کنار هم تمرین کنند، از نظر تاکتیکی عملکرد بهتری خواهیم داشت.

به تیم فوتبال زیر 23 سال زنان خوش‌بین هستم/ با اردوهای منظم می‌توانیم نتایج خوبی بگیریم/ فدراسیون با توجه به شرایط سیاست‌گذاری می‌کند/ به کتایون خسرویار افتخار می‌کنیم
کد خبر: 363267
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ منیژه موذن - تورنمنت کافا از روز اول آذر به میزبانی تاجیکستان با حضور تیم‌های تاجیکستان، ازبکستان، ایران، افغانستان، قرقیزستان و ترکمنستان در حال برگزاری است.

تیم فوتبال زنان زیر 23 سال ایران با مربیگری مریم آزمون در 2 بازی نخست خود موفق شد تاجیکستان و ترکمنستان را شکست دهد و در بازی سوم خود مغلوب ازبکستان شد.

از همین رو اعتمادآنلاین با شادی مهینی، سرمربی تیم فوتبال زیر 15 سال دختران که در اردوی تیم فوتبال زیر 23 سال هم حضور داشته، در ارتباط با روند آماده‌سازی این تیم و حضور در تورنمنت کافا به گفت‌وگو نشست که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

***

روند آماده‌سازی تیم زیر 23 سال زنان

*شما با تیم نوجوانان ایران در تورنمنت کافا قهرمان شدید و از چگونگی اردوها و شرایط آماده‌سازی تیم‌های پایه زنان ایران اطلاع دارید. تیم زیر 23 سال چه مدت در اردو بوده و به طور کلی روند آماده‌سازی آن چگونه است؟

ما در طول سال‌های گذشته، طبق نامه‌هایی که برای تورنمنت‌ها به دست‌مان می‌رسید، اردوها را برنامه‌ریزی می‌کردیم. پتانسیل بچه‌های ما همیشه از بازیکنان آسیای مرکزی بیشتر بوده و طبعاً اگر این بازیکنان برای مدت طولانی کنار هم تمرین کنند، از نظر تاکتیکی عملکرد بهتری خواهیم داشت. اما گاه نامه‌هایی که برای مسابقات می‌آید خیلی دیر اعلام می‌شود. با توجه به شرایط سخت اقتصادی و دیگر مسائلی که در فوتبال ما وجود دارد، تیم‌ها بنا بر برنامه‌ای که فدراسیون در نظر دارد، اردو برگزار می‌کنند. از طرفی همه بازیکنان تیم زیر 23 سال در لیگ بازی می‌کنند. حضور طولانی‌مدت آنها در اردو ممکن است به لیگ و تیم‌های باشگاهی آسیب بزند. مشکلی که سال گذشته هم برای فوتبال زنان پیش آمد و اردوی طولانی‌مدت سبب تعطیلی لیگ شد.

*آیا فدراسیون نمی‌تواند طوری برنامه‌ریزی کند که اردوهای فوتبال زنان مثل اردوهای فوتبال مردان بدون آسیب به باشگاه‌ها و لیگ به صورت منظم برگزار شود؟

قطعاً اگر اردوها به صورت منظم برگزار شوند، ما عملکرد بهتری خواهیم داشت و این بر کسی پوشیده نیست. اما مساله‌ای که وجود دارد این است که برخی از تورنمنت‌ها مختص رده‌های سنی مختلف است که تیم ملی ندارد؛ مثلاً ما تیم زیر 23 سال برای مردان هم نداریم. می‌توانیم اردوی منظم برای بزرگسالان و جوانان و نوجوانان داشته باشیم و در این صورت عملکرد بهتری هم خواهیم داشت. اما هر فدراسیونی با توجه به شرایط موجود سیاست‌گذاری‌های خاصی انجام می‌دهد.

امسال تیم جوانان و نوجوانان مردان به مسابقات قهرمانی آسیا صعود کرده است. مثل 2 سال پیش که تیم زنان به مسابقات قهرمانی آسیا صعود کرد. در نتیجه سرمایه‌گذاری روی این 2 تیم بیشتر خواهد بود. سال گذشته 100 بازیکن در المپیاد در رده نوجوانان انتخاب شد و ما توانستیم فقط 40 بازیکن را در اردو داشته باشیم. بعد از اینکه از مسابقات کافا برگشتیم، من و دبیر فدراسیون به همه مربی‌هایی که از 32 استان در المپیاد شرکت کرده بودند قول دادیم روی 60 بازیکن دیگری که انتخاب کردیم هم کار و آنها را ارزیابی کنیم. آنها امیدهای آینده فوتبال ما هستند، اما تصمیم‌گیری به کمیته فنی و فدراسیون فوتبال برمی‌گردد.

*برگردیم به تورنمنت کافا. تیم زیر 23 سال زنان تا به حال در تورنمنت کافا نتیجه خوبی گرفته. شما شرایط این تیم را چطور ارزیابی می‌کنید؟

علاوه بر ایران، پنج تیم در این تورنمنت شرکت کرده‌اند. تنها تیم متوسط این مسابقات ترکمنستان است. ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان از سال پیش می‌دانستند میزبان کافا هستند و تمرینات منظم داشته‌اند. در ضمن لیگ‌های داخلی قوی با سطح رقابت بالا دارند.

علاوه بر این آب و هوا در کشور میزبان بسیار بد است. بچه‌ها مقابل ترکمنستان در برف بازی می‌کردند و من دعا می‌کردم مصدوم نشوند. این شرایط کار را برای بازیکنان ما سخت می‌کند. البته با تعویض‌های به‌موقع سرمربی بازی به نفع ایران برگشت. این نشان از آمادگی و شایستگی بازیکنان ما دارد. بازی خیلی سخت تیم ما با ازبکستان بود که به شیوه اروپایی بازی می‌کردند و سبک بازی‌شان با سبک بازی آسیای مرکزی فرق دارد. چون تیم‌ها استراحت و ریکاوری زیادی ندارند کار برای تیم ایران بسیار سخت می‌شود. اما من خیلی خوش‌بین هستم که این تیم بتواند نتیجه خوبی بگیرد. من در اردوی این تیم و در آنالیز تیم‌ها حضور داشتم. امیدوارم با تدبیر سرمربی تیم و کادر باتجربه راهکارهای خوبی پیدا کنند و بتوانند نتیجه خوبی بگیرند.

*فکر می کنید تصمیم‌گیری‌ها در ارتباط با اردوهای فوتبال زنان تغییر خواهد کرد؟

نمی‌توانم بگویم که قرار است اردوی منظم برگزار شود، اما می‌دانم که کمیته فنی به زودی برگزار می‌شود و با توجه به تاریخ مسابقاتی که اعلام شده شکل برگزاری اردوها به زودی مشخص خواهد شد.

حضور کتایون خسرویار در لیست بهترین‌های AFC

*یکی از اتفاقات مهم سال 2019 حضور کتایون خسرویار در بین نامزدهای بهترین مربیان سال AFC بود. این اتفاق چه تاثیری بر فوتبال زنان ایران می‌گذارد؟

کتایون خسرویار تنها مربی حرفه‌ای ایران است. مایه افتخار است که بعد از سال‌ها نماینده‌ای از زنان ایران در یکی از سکوهای AFC حضور دارد. بسیار خوشایند است که اسم یک زن ایرانی در این لیست دیده می‌شود. حتی اگر انتخاب نشود هم ما به او افتخار می‌کنیم. کتایون از بازیکنان خوب ایران بود و در دوره کوتاه مربیگری خود هم تغییر و تحول زیادی در فوتبال زنان ایجاد کرد. تیم زیر 19 سال ما بسیار زیبا بازی می‌کرد و خیلی تلخ به دلیل کارت زرد و قرمز بیشتر حذف شد. برای او آرزوی موفقیت می‌کنیم و به او افتخار می‌کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها