«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

لبنان؛ پیچیدگی‌های یک بن‌بست سیاسی

هرچند سعد حریری از همان هفته اول تظاهرات استعفای خود را تقدیم کرد و همه شخصیت‌های سیاسی بر تحقق خواست تظاهرات‌کنندگان تاکید کردند، اما تاکنون هیچ تغییری در معادلات موجود در ساختار قدرت رخ نداده است.

لبنان؛ پیچیدگی‌های یک بن‌بست سیاسی
کد خبر: 363340
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۵ ۱۲:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| صحنه سیاسی لبنان همچنان در بن‌بست پیچیده‌ای گرفتار مانده است.

به اعتقاد کارشناسان، هرچند سعد حریری از همان هفته اول تظاهرات استعفای خود را تقدیم کرد و همه شخصیت‌های سیاسی بر تحقق خواست تظاهرات‌کنندگان تاکید کردند، اما تا لحظه تهیه این گزارش هیچ تغییری در معادلات موجود در ساختار قدرت رخ نداده است.

ردپای این بن‌بست را می‌توان به وضوح در سخنرانی میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، پیدا کرد.

رئیس‌جمهور لبنان طی سخنرانی خود در روز استقلال این کشور ضمن اعتراف به وجود چالش‌هایی در برقراری ارتباط سیاسی برای تشکیل دولت جدید، از مانورهای سیاسی طرف‌های متنازع لبنانی در راستای خنثی کردن اقدام طرف مقابل پرده برداشت.

از سوی دیگر در حالی که چند نام برای نخست‌وزیری لبنان مطرح شده بود، اما نام سعد حریری همچنان در کنار همه این نام‌ها قرار گرفته و با وجود کنار رفتن آن شخصیت‌ها از لیست احتمالات، نخست‌وزیر مستعفی لبنان همچنان یکی از شانس‌های تصدی دوباره‌ی این پست قلمداد می‌شود.

نام حریری در حالی همچنان مطرح است که مخالفت‌های زیادی با دولت تکنوکرات این میلیاردر لبنانی از سوی احزاب مختلف لبنانی وجود دارد.

این در حالی است که حزب‌الله و جنبش امل به عنوان محورهای اصلی ساختار قدرتمند شیعیان لبنان بر تشکیل کابینه «تکنوسیاسی» تاکید می‌کنند و آن را بهترین راهکار برای مقابل به تهدیدهای حاکمیتی علیه کشور می‌دانند.

این پیچیدگی سبب شد کشورهایی همچون فرانسه و آمریکا نیز به بهانه کمک به گشوده شدن این گره نظرات خود را نیز در روند وارد کنند یا به تعبیری واضح‌تر فشار خود را علیه بیروت علنی‌تر سازند.

برایند اوضاع لبنان بسیاری از کارشناسان را بر آن داشته است تا اعلام کنند هیچ نقطه روشنی برای حل این مشکل در افق کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود.

شاید یکی از مهم‌ترین رخدادهای فعلی مورد توجه در لبنان تلاش برخی از طرف‌های میانه‌رو برای سروسامان دادن به یک کابینه کوچک (24 وزیر) است، کابینه‌ای که بتواند تمامی طرف‌ها را راضی نگه دارد.

با وجود این، سعد حریری به شدت با هر نوع کابینه‌ای به غیر از آنچه خود بر آن پافشاری می‌کند مخالف است. او همچنین اجازه نداده «بهیه الحریری» نماینده مجلس لبنان (عمه سعد حریری) ریاست کابینه را بر عهده بگیرد. نام سمیر الجسر نیز در این رابطه به میان آمد، اما به همان سرعت مطرح شدن، محو شد.

به اعتقاد کارشناسان، شیعیان، به عنوان یکی از ارکان اصلی تشکیل‌دهنده صحنه سیاسی لبنان، با هر نوع کابینه‌ای که با خود ابهامات و احتمال تنش شیعی سنی به همراه آورد مخالف هستند و بارها تاکید می‌کنند ادامه حیات دولت موقت را بر کابینه‌ای که لبنان را به سمت و سوی نامعلومی پیش ببرد ترجیح می‌دهند.

در این میان، کشورهای غربی و در رأس آنها فرانسه فشار خود را برای پیشبرد رویکردی خاص افزایش داده‌اند.

خبرهای رسیده از کاخ بعبدا از تماس‌های مستمر «برونو فوشه» سفیر فرانسه در لبنان، برای اجرای طرح غربی در لبنان، حکایت دارد. این تماس‌ها با سخنان علنی و گاه اقدامات پشت پرده آمریکا نیز همراه است تا مربع غربی برای بهره‌گیری از اعتراضات مردم در سمت و سوی مورد نیاز غرب نمود عینی بیشتری پیدا کرده باشد.

امروز گرچه اعتراضات تا حدود زیادی در لبنان از سطح خیابان‌ها محو و توجه رسانه‌ها به آن نیز کمرنگ شده، اما ماه‌های آینده آبستن حوادث مهمی برای این کشور است، حوادثی که اگر توأم با هوشیاری ملی‌گرایانه معترضان لبنانی نباشد، مسیر آنها را برای احقاق حقوق‌شان دشوارتر از گذشته می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها