کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو:

هشدار‌هایی که درباره مصرف شیر الاغ باید جدی بگیرید/ سلامت شیر‌های الاغ موجود در بازار مورد تایید است؟

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، درباره تولید و فروش شیر الاغ به صورت بهداشتی و با مجوز وزارت بهداشت توضیح داد.

هشدار‌هایی که درباره مصرف شیر الاغ باید جدی بگیرید/ سلامت شیر‌های الاغ موجود در بازار مورد تایید است؟
کد خبر: 363350
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۳ ۱۱:۴۸:۴۲

اعتمادآنلاین| کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، با اشاره به مجوز سازمان دامپزشکی برای تولید شیر الاغ، گفت: سازمان دامپزشکی در حیطه وظایف خود مجوز تاسیس مزارع پرورش الاغ شیری را صادر کرده و دستورالعمل‌های بهداشتی تولید شیر الاغ ابلاغ شده است.

جهانپور بیان کرد: اگر درخواستی برای تولید صنعتی شیر الاغ به سازمان غذا و دارو ارسال شود، موضوع قابل بررسی خواهد بود و در صورتی که شیر الاغ تولیدی استانداردهای لازم را داشته باشد، سازمان غذا و دارو مجوز تولید را صادر خواهد کرد.

سازمان غذا و دارو مجوز سلامت شیر الاغ صادر نکرده است


سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: تاکنون درخواستی برای تولید شیر الاغ که سلامت آن مورد تأیید سازمان غذا و دارو باشد نداشته‌ایم و مجوزی برای تولید شیر الاغ صادر نشده است.

او بیان کرد: در برخی کشورها شیر الاغ به صورت محدود و صنعتی تولید می‌شود و باتوجه به آنکه فرآیند پاستوریزه کردن شیر الاغ با شیر گاو متفاوت است و پیچیدگی‌های خاصی دارد، هزینه تولید بیشتر و قیمت شیر الاغ بالا بوده و نیازمند استانداردهای زیادی است.

ماجرای فروش شیر الاغ در فضای مجازی و لبنیاتی‌ها


سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه برخی افراد در فضای مجازی اقدام به فروش شیر الاغ می‌کنند، ادامه داد: به دلیل آنکه تاکنون هیچ شیر الاغ مجوزی از سازمان غذا و دارو نگرفته است، فروش شیر الاغ در فضای مجازی و واحدهای صنفی لبنیاتی ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود.

جهانپور تأکید کرد: فروش شیر الاغ در فضای مجازی و واحدهای صنفی لبنیاتی ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود؛ مردم در صورت مشاهده تخلف با سامانه 190 وزارت بهداشت تماس بگیرند و تخلف را گزارش کنند.

همه آنچه درباره فواید و مضرات شیر الاغ باید بدانید


سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره عوارض مصرف شیر الاغ بدون مجوز به مردم هشدار داد و گفت: شیر الاغ فرآیند پاستوریزه کردن دشوارتری نسبت به شیر گاو دارد و احتمال انتقال بیماری‌های عفونی در آن بیشتر است؛ چنانچه شیر الاغ غیربهداشتی مصرف شود، احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وجود دارد.

جهانپور تأکید کرد: مردم باید توجه داشته باشند که احتمال انتقال بیماری عفونی از شیر الاغی که به صورت غیربهداشتی تولید شده است، بیش از شیر گاو است و مصرف شیر الاغ غیر بهداشتی سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

او با اشاره به برخی تبلیغات درباره فواید شیر الاغ، اظهار کرد: درباره برخی فواید شیر الاغ اغراق می‌شود، آنتی بیوتیک‌های شیر الاغ بالاست، همچنین شیر الاغ به شیر مادر بسیار نزدیک است و به همین دلیل فواید زیادی دارد، البته در طب سنتی از شیر الاغ بیشتر به عنوان دارو در گذشته استفاده می‌شده است و مصرف آن به طور دائم و برای همه مردم نبوده است؛ در گذشته اطبای طب سنتی شیر الاغ را در درمان بیماری‌های عفونی تجویز می‌کردند.

ابلاغ بخشنامه مدیریت بهداشتی تولید شیر الاغ


گفتنی است؛ معاون سازمان دامپزشکی روز گذشته از ابلاغ بخشنامه مدیریت بهداشتی تولید شیر الاغ خبر داد و گفت: تولیدکنندگان می‌توانند تحت نظارت سازمان دامپزشکی اقدام به تولید این محصول کنند.

وی افزود: برنامه مدیریت بهداشت برای پرورش الاغ جزو دستورالعمل‌های بهداشتی تدوین و ابلاغ‌شده سازمان دامپزشکی کشور است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها