کد خبر: 363410
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۳ ۱۳:۲۹:۰۰
| |

واکنش سازمان محیط‌زیست به گفت‌و‌گویی در «اعتمادآنلاین»

طرح انتقال آب خزر در صورت تخطی از ضوابط محیط‌زیستی متوقف خواهد شد/ برای سازمان حفاظت محیط‌زیست الزامات محیط‌زیستی پروژه مهم است/ مجری طرح تعهد محضری می‌دهد

سازمان حفاظت محیط‌زیست، به گفتگوی سایت «اعتمادآنلاین» با اسماعیل کهرم، بوم‌شناس و فعال محیط‌زیست، واکنش نشان داد.

طرح انتقال آب خزر در صورت تخطی از ضوابط محیط‌زیستی متوقف خواهد شد/ برای سازمان حفاظت محیط‌زیست الزامات محیط‌زیستی پروژه مهم است/ مجری طرح تعهد محضری می‌دهد
کد خبر: 363410
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۳ ۱۳:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| در این جوابیه آمده است:

مدیرمسئول محترم اعتمادآنلاین

موضوع: پاسخ سازمان حفاظت محیط‌زیست- اعتمادآنلاین

با سلام و احترام؛

پیرو درج خبری با عنوان « بلایی را که با احداث سد گتوند بر سر کارون آوردید، سر دریای خزر نیاورید/ عیسی کلانتری خود را پشت وزیر نیرو پنهان کرده است/ سازمان محیط‌زیست اگر وزارتخانه بود، کلانتری استیضاح می‌شد/ موافقت اصولی با انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی از سازمان محیط‌زیست گرفته شد/ در جلسات محرمانه برای انتقال آب خزر کار به درگیری فیزیکی کشیده است » به تاریخ 25/8/98 در آن خبرگزاری، خواهشمند است دستور فرمایید؛ پاسخ این سازمان براساس ماده 23 قانون مطبوعات، در همان صفحه منتشر شود.

موافقت مشروط و همراه با ارزیابی زیست‌محیطی سازمان محیط‌زیست با طرح انتقال آب خزر

سازمان حفاظت محیط‌زیست با اجرای کلی طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان موافقت کرده است، اما مشروط بر اینکه اگر مجری به تعهدات خود در روند اجرا عمل نکند، براساس سند محضری که به امضای دو طرف (مجری و سازمان حفاظت محیط‌زیست) خواهد رسید، سازمان محیط‌زیست روند اجرا را متوقف خواهد کرد.

پروژه انتقال آب خزر به سمنان برای سازمان محیط‌زیست به‌لحاظ فرایندی با هر پروژه دیگری تفاوت نمی‌کند و در صدور مجوز به این موارد توجه و بقیه موارد هم عنوان شروط در حین ساخت و بهره‌برداری لحاظ می‌کنیم.

ضمن اینکه، سازمان محیط‌زیست، هر سه ماه یک‌بار روند اجرا نظارت می‌کند، در مجوز انتقال آب خزر به سمنان هم دقیقا همین‌طور عمل می‌شود، یعنی وزارت نیرو به عنوان کارفرما و مجری درخواست انتقال آب برای شهرستان سمنان را داده است، سازمان حفاظت محیط‌زیست هم می‌گوید: در این میان دو مساله مهم وجود دارد که مهم‌ترین آن این است که انتقال چه مسیری می‌خواهد به سمنان انجام شود و تاسیسات مورد نیاز هم باید در مکان‌هایی که مورد تایید سازمان است، قرار گیرد.

بنابراین سازمان حفاظت محیط‌زیست ملاحظات خود را اعلام می‌کند و در قالب سند محضری مجری و پیمانکار تعهد می‌کند ملاحظات زیستی را رعایت کند و اگر نتوانند، سازمان حفاظت محیط‌زیست فرایند اجرا را متوقف می‌کند.

برای سازمان حفاظت محیط‌زیست الزامات محیط‌زیستی پروژه مهم است

بخش اقتصادی این پروژه به سازمان محیط‌زیست مربوط نمی‌شود. در مورد با مسائل اجتماعی پروژه نیز از طرف دولت، استانداران موظف هستند مدیریت تعارضات را انجام دهند و این جزو وظایف آنها شده است. پس برای سازمان حفاظت محیط‌زیست الزامات محیط‌زیستی پروژه مهم است که در قالب سند محضری از مجری تعهدات لازم گرفته خواهد شد.

در صورت تخطی از ضوابط محیط‌زیستی، طرح انتقال آب خزر متوقف خواهد شد

تمام الزامات و تعهداتی است که مجری باید انجام دهد درواقع یک سند محضری است و در آن مجری متعهد به اجرای تمام الزامات تعیین‌شده ازجمله الزامات زیست‌محیطی می‌شود که اگر در روند اجرا از آنها خارج شد سازمان محیط‌زیست می‌تواند پروژه را متوقف کند مانند پروژه چغاخور که الان متوقف شده است.

بنابرای دو بخش این پروژه به سازمان محیط‌زیست مربوط می‌شود؛ یکی اینکه خط انتقال باید از کجا باید عبور کند که تعهد گرفته شد و فقط می‌تواند از خط انتقال گاز و نفت ری- نکا عبور کند و انتقال فقط از این کریدور امکان‌پذیر است. حال ممکن است وزارت نیرو با این مسیر موافقت نکند، این دیگر مشکل آنهاست.

یعنی اگر می‌خواهند انتقال انجام شود باید به این مسیر تعیین‌شده پایبند باشند، یا اگر قرار است مسیری از بین جنگل عبور کند باید از زیرزمین باشد تا تخریبی صورت نگیرد، تمام ملاحظات به آنها منتقل شد و تمام این تعهدات به سند محضری تبدیل می‌شود.

بنابراین سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌صورت کلی در کلان با طرح انتقال آب خزر به سمنان موافقت کرده است و اگر مجری طرح در مسیری که سازمان حفاظت محیط‌زیست تایید کرده عمل نکند، مجوز لغو می‌شود.

در برداشت آب از دریا آب و نحوه تخلیه پساب‌ها نیز لازم است شروطی مدنظر پیمانکار قرار گیرد. مجری طرح باید به تعهدات خود عمل کنند.

لازم به ذکر است، تهمت و بکاربردن کلمات قبیحی همچون « خودشیرینی » در شأن آن رسانه محترم نسبت سازمان حفاظت محیط‌زیست، تمام علت‌های صدور مجوز را با پشتوانه علمی متقن و به صورت مبسوط در رسانه‌ها بیان کرده است.

امیرعبدالرضا سپنجی، مدیرکل دفتر روابط‌عمومی و امور رسانه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها