«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

وزیر جهاد کشاورزی از استیضاح تا استعفا

موضوع استعفای حجتی پیش از این چندین بار مطرح شده بود. آخرین اعلام استعفای او به اوایل آبان سال 98 بازمی‌گردد، زمانی که خبر بازداشت خلیل آقایی، معاون جنگل‌های این سازمان، رسانه‌ای شد. اگرچه این استعفا نیز همان زمان تکذیب شد، اما اختلاف با رئیس‌جمهوری و بروز فساد در مجموعه‌های زیر نظر جهاد کشاورزی در آن برهه از جمله مهم‌ترین دلایل استعفای حجتی عنوان شده بود.

وزیر جهاد کشاورزی از استیضاح تا استعفا
کد خبر: 363453
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۳ ۱۶:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| طرح استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، سه‌شنبه 28 آبان اعلام وصول شد. قرار است جلسه استیضاح او روز سه‌شنبه 5 آذر برگزار شود ، اما با وجود تعیین وقت، همه چیز درباره این استیضاح در هاله‌ای از ابهام است.

حجتی از جمله وزرای حاشیه‌ساز در دولت دوم حسن روحانی است. چند ماهی بعد از روی کار آمدن دولت دوازدهم بحث استعفای او مطرح شد. اگرچه اعلام شد روحانی با استعفای او موافقت نکرده، اما اخباری منتشر شد که بر اساس آن حجتی استیضاح خود را پس نگرفته است. البته این درخواست استعفا فقط مختص او نیست و گفته می‌شود محمدجواد ظریف و بیژن نامدار زنگنه هم که در همان زمان بحث استعفایشان مطرح بود، استعفای خود را پس نگرفته‌اند و نامه‌هایشان نزد رئیس‌جمهوری است.

اما وزارت جهاد کشاورزی از جمله وزارتخانه‌‌هایی است که مورد توجه ویژه نمایندگان مجلس قرار دارد. عمده نمایندگان مجلس به نوعی با کشاورزان در حوزه‌های انتخابیه خود ارتباط دارند و در برخی حوزه‌ها هم کشاورزان حرف اول را در آرای نماینده حوزه انتخابیه خود می‌زنند. از همین رو موضوعات مربوط به کشاورزی و کشاورزان از دغدغه‌های نمایندگان است. به همین خاطر یکی از وزرایی که با فاصله کوتاه برای پاسخدهی به سوالات نمایندگان به مجلس می‌آید حجتی است. البته او به همین نسبت نیز زیر تیغ استیضاح نمایندگان قرار دارد. تا به حال چندین بار طرح استیضاح او در مجلس مطرح شده، اما به نتیجه‌ای نرسیده‌ است.

این استیضاح‌ها در یکی 2 مورد نیز قوت یافته، اما در آستانه برگزاری جلسه لغو شده است. بر اساس آنچه نمایندگان مجلس به خبرنگاران گفته‌اند، دلیل انصراف نمایندگان نامه و سفارشی بوده که از سوی دفتر رهبری درباره لزوم حضور حجتی در جایگاه وزارت جهاد کشاورزی مطرح شده است.

اما این روزها بار دیگر طرح استیضاح او قوت گرفته است. روز سه‌شنبه 28 آبان استیضاح او با 38 امضا اعلام وصول شد و هیات‌رئیسه جلسه رسیدگی به این طرح را سه‌شنبه 5 آذر اعلام کرده است.

با وجود این، حرف و حدیث‌ها و اخبار از احتمال برگزار نشدن این جلسه یا حضور نیافتن حجتی در روز موعود خبر می‌دهد.

علیرضابیگی: حجتی استعفای خود را به روحانی داده است

احمد علیرضابیگی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، از حضور نیافتن حجتی در جلسه استیضاح خبر داده است. او درباره چرایی حضور نیافتن حجتی گفت: «وزیر کشاورزی از زمانی که بخش بازرگانی از این وزارتخانه جدا و به وزارتخانه صنعت الحاق شد، استعفای خود را به رئیس‌جمهور داده بود.»

او تاکید کرد: «طبق اطلاعات منابع موثق، حجتی وزیر کشاورزی از روز گذشته به دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرده به هیچ‌وجه در جلسه استیضاح حضور پیدا نمی‌کند که این امر به معنای استعفاست .»

قاضی‌پور: در صورت پذیرش استعفا، حجتی دیگر به مجلس نخواهد آمد

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه، با اشاره به موضوع استعفای حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت: «صبح امروز به ما اطلاع دادند که وزیر جهاد کشاورزی استعفا داده است .»

او با اشاره به جلسه استیضاح حجتی در روز سه‌شنبه توضیح داد: «بعدازظهر امروز (یکشنبه سوم آذر) مشخص خواهد شد که آیا وزیر جهاد کشاورزی سه‌شنبه به مجلس می‌آید یا خیر، زیرا در صورت پذیرش استعفای او توسط رئیس‌جمهور دیگر به مجلس نخواهد آمد.»

میرزایی‌نیکو: استعفا مربوط به قبل است

قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده فیروزکوه، با تایید خبر استعفای وزیر کشاورزی عنوان کرد: «این استعفا مربوط به قبل از زمانی است که آقای خلیل آقایی را دستگیر کرده بودند.»

البته عضو فراکسیون امید درباره پررنگ‌ شدن خبر احتمال استعفای او توضیح داد: «تکلیف استعفای حجتی تعیین نشده بود و اکنون دوستان شایعه کرده‌اند که به خاطر تعیین تکلیف نشدن می‌خواهد بر استعفای خود پابرجا بماند. میرزایی‌نیکو البته در واکنش به خبر حاضر شدن حجتی در جلسه استیضاح خود گفته که هنوز خبری در این باره به مجلس ارسال نشده است.»

میرزایی: واکنش مجلس به نیامدن حجتی شدید خواهد بود

جلال میرزایی، نماینده ایلام در مجلس، نیز با تاکید بر اینکه هنوز حضور یا عدم حضور حجتی برای روز‌سه‌شنبه اطلاع‌رسانی نشده است، درباره تبعات غیبت حجتی در جلسه روز سه‌شنبه گفت: «مجلس به حد کافی هزینه داده است و این اقدام برایش (استیضاح وزیر کشاورزی در صورت حاضر نشدن در صحن مجلس) حیثیتی خواهد بود، از این رو معتقدم با واکنش مجلس شدید روبه‌رو خواهد شد.»

تلاش‌های معاون پارلمانی درباره استیضاح حجتی

از طرف دیگر حواشی جلسه صبح روز یکشنبه مجلس حکایت از تکاپوی شدید حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، در جایگاه هیات‌رئیسه دارد. خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند: «امیری از ابتدای جلسه علنی نوبت صبح امروز با حضور در جایگاه هیات‌رئیسه و در کنار علی لاریجانی رئیس مجلس، با قرار دادن برگه‌ای مقابل لاریجانی خواستار موضوعی بود که به نظر می‌رسید به تایید رئیس مجلس نیاز داشته باشد.»

گفته می‌شود معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری خواستار موافقت با عدم حضور حجتی در جلسه برگزاری استیضاحش در روز سه‌شنبه بوده است که برای دقایق طولانی او را در جایگاه هیات‌رئیسه و در کنار رئیس مجلس نگه داشته بود.

فساد دامنگیر وزارت جهاد کشاورزی؟

موضوع استعفای حجتی پیش از این هم چندین بار مطرح شده بود. آخرین اعلام استعفای او به اوایل آبان سال 98 بازمی‌گردد، زمانی که خبر بازداشت خلیل آقایی، معاون جنگل‌های این سازمان ، رسانه‌ای شد. اگرچه این استعفا نیز همان زمان تکذیب شد، اما اختلاف با رئیس‌جمهوری و بروز فساد در مجموعه‌های زیر نظر جهاد کشاورزی در آن برهه از جمله مهم‌ترین دلایل استعفای حجتی عنوان شده بود.

گفتنی است روز 14 مهرماه هم تسنیم از بازداشت حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، به اتهام اخلال در نظام اقتصادی خبر داده بود. همچنین تابستان امسال نیز تعدادی از کارمندان جهاد کشاورزی استان تهران به اتهام اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی (گوشت قرمز) محاکمه و زندانی شدند.

اینکه نهایتاً ایستگاه پایانی حجتی به استعفا ختم می‌شود و روحانی در روزهای پیش رو با استعفای او موافقت می‌کند یا باید منتظر استیضاح باشد موضوعی است که طی یکی 2 روز آینده مشخص می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها