کد خبر: 363670
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۴ ۱۱:۱۳:۴۰
| |

اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

باید با مردم درست برخورد و رفتار کنیم/ از گذشته قیمت کالا به دلار و بنزین ارتباط داشته است

عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با تاکید بر این که «باید با مردم درست برخورد و رفتار کنیم» گفت:‌ از گذشته قیمت کالا به دلار و بنزین ارتباط داشته است.

باید با مردم درست برخورد و رفتار کنیم/ از گذشته قیمت کالا به دلار و بنزین ارتباط داشته است
کد خبر: 363670
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۴ ۱۱:۱۳:۴۰

اعتمادآنلاین| عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در جلسه علنی امروز دوشنبه و در جریان بررسی تاثیر افزایش قیمت بنزین‌ بر قیمت کالاها به صحبت‌های وزرای صنعت و دادگستری اشاره کرد و گفت:‌ اگر تهدید وزرا برای کنترل قیمت‌ها اینهایی است که در مجلس مطرح کردند بدانید که این کار شدنی نیست. کنترل قیمت فقط با بگیر و ببند و برگزاری جلسه و بازرسی ها انجام نمی‌شود. این که فقط جلسه بگذارید و محاسبه کنید فایده‌ای ندارد و در نهایت هم اتفاق دیگری رخ می دهد. اصلا چرا در این جلسه رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر نفت برای توضیح نیامدند.

وی افزود:‌ دهها نفر سرپرست خانواده در کشور وجود دارند که از طریق رانندگی در سرویس‌های مدارس و امثالهم امرار معاش می‌کنند. چرا قبل از افزایش بنزین تکلیف این ها را مشخص نکردند. دولت که قصد اجرای این طرح را داشت هم مجلس و هم مردم را غافلگیر کرد. حداقل خودش قبل از این کار، کارکارشناسی انجام می‌دهد. امروز هم بدانید تا سامانه‌ای نداشته باشید نمی‌توانید کنترلی بر روند قیمت‌ها داشته باشید.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد:‌ شما در حالی از نظارت حرف می‌زنید که داشتن کنترل و سامانه باعث می شود که بازار دست دلال ها بیفتد بعد تعزیرات می‌آیند و عکس می‌گیرند که گوجه و خیار چند است. مگر با این چیزها می‌شود بازار را کنترل کرد. خانواده‌ها مشکل دارند. امروز کنترل بازار تابع توزیع و عرضه است که تا این روند درست نشود قیمت‌ها هم درست نخواهد شد.

اکبریان با طرح این پرسش که چرا سامانه‌ای برای کنترل بازار تدبیر نشده است؟ افزود:‌ چه فایده دارد که تعداد پرونده‌ها در تعزیرات از 20 هزار به 200 هزار پرونده برسد. در سال تورم و رکود مغازه‌ها را هم ببنیدید نتیجه آن افزایش یبکاری است. به جای این اقدامات کار علمی انجام دهید.

وی با بیان این که «چرا هنوز قانون ایجاد صندوق مکانیزه فروش اجرایی نشده است» گفت: اگر فروشگاه‌ها صندوق الکترونیک داشتند هم گرفتن مالیات راحت بود هم نظارت بر روند خروج کالاها داشتیم.

وی در موضوع احتکار نیز گفت: چرا نباید سامانه‌ی مشخصی در انبار گمرک وجود داشته باشد تا بدانیم کالاها کجا می‌رود. چرا باید یک کالا در انبار بماند و بعد با خوشحالی به مردم بگوییم که مثلا 5 هزار یخچال کشف شده و فردا ارزان می‌شود. این مثل صحبت رئیس جمهور است که حرف از کشف میدان نفتی زد و بعد بنزین گران شد با مردم درست برخورد و رفتار کنید.

رئیس کمیسیون صنمایع و معادن مجلس با بیان این که «چطور می‌خواهید بخش خصوصی را کنترل کنید» گفت: چقدر به بازرسانتان حقوق می‌دهید. گاهی آنها دو ماه حقوق معوقه دارند. حتی اگر بازرس فرزند امام معصوم هم باشد چه انتظاری از او دارید وقتی حقوق نگرفته است. باید بازرسان را آموزش دهید. آن وقت است که موفق خواهید شد.

اکبریان با اشاره به قطعی تلفن شرکت سایپا گفت: قاضی تعزیرات به خاطر 22 میلیون جریمه 6 روز تلفن‌های شرکت سایپا را با 42 هزار پرسنل قطع کرده است بعد ما صحبت از سال رونق تولید می‌کنیم. چرا تلفنی را قطع می‌کنید که نتیجه آن میلیاردها ضرر است. بعد هم می‌گویند که قاضی مستقل است. البته که تعزیرات هم برای دولت و نه قوه قضاییه می‌باشد.

وی در پایان و در جمع‌بندی اظهار کرد: از زمان‌های قدیم قیمت‌ کالاها ارتباط به قیمت دلار و بنزین داشت که اگر به درستی کنترل می‌شد این اتفاقات به وجود نمی‌آمد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها