مدیرکل تعمیر و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر:

خودکفایی 25 میلیارد تومانی سازمان بنادر در قطعات بندری و دریایی/ در دوران تحریم مشکلی برای واردات نداریم

مدیرکل تعمیر و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر با بیان اینکه این تجهیزات تولید داخل تا 30 درصد صرفه اقتصادی دارند گفت: با رونق در بخش تولید داخل توانسته‌ایم جلوی خروج ارز از کشور را بگیریم و در این بخش صرفه‌جویی‌هایی را انجام دهیم.

خودکفایی 25 میلیارد تومانی سازمان بنادر در قطعات بندری و دریایی/ در دوران تحریم مشکلی برای واردات نداریم
کد خبر: 363671
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۴ ۱۱:۱۵:۲۱

اعتمادآنلاین| فرهاد کوهساری در نشست خبری امروز با اشاره به رونق توان و تولید داخل در ساخت تجهیزات و قطعات دریایی، بندری سازمان بنادر گفت: با توجه به اینکه با دستور رهبری امسال به نام رونق تولید نامگذاری شد همه دستگاه‌های اجرایی به دنبال آن شدند تا از توان داخل حداکثر استفاده را برای تولید استفاده کنند و از آ‌نجایی که سازمان بنادر وظایف حاکمیتی بر عهده دارد تلاش دوچندان کرده تا این سیاست در کشور محقق شود.

وی با اشاره به رونق تولید در چهار محور تعمیرات و نگهداری، تامین قطعات بندری، دریایی و مخابراتی اظهار داشت: در بخش تعمیر و نگهداری توانسته‌ایم به 177 فروند شناور کوچک و بزرگ خدمات ارائه دهیم و در دو الی سه سال گذشته هیچ شناوری برای تعمیرات اساسی به خارج از کشور اعزام نشده است.

مدیرکل تعمیر و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر ادامه داد: در طی هشت ماه گذشته 66 فروند شناور کوچک و بزرگ در داخل کشور تعمیرات اساسی شدند که تمام این اقدامات در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی بوده است.

کوهساری ادامه داد: در بخش تامین قطعات یدکی در بنادر کشور توانسته‌ایم بیش از 800 قطعه برای تجهیزات دریایی ، بندری و مخابراتی تولید کنیم که تولیدات شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی رقابت‌ می‌کند و محصولات ایرانی توانسته‌اند تمام استانداردهای تجهیزات مشابه خارجی را داشته باشند.

مدیرکل تعمیر و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر گفت: یک سازنده در کرج شناسایی شده است که توانسته با تجهیزاتی که تولید می‌کند نیاز ما به خارج از کشور را تامین کند.

کوهساری با بیان اینکه این تجهیزات تولید داخل تا 30 درصد صرفه اقتصادی دارند گفت: با رونق در بخش تولید داخل توانسته‌ایم جلوی خروج ارز از کشور را بگیریم و در این بخش صرفه‌جویی‌هایی را انجام دهیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه اولین رادار تولید داخل در بندر عباس نصب شد گفت: پیش از این رادار مورد نیاز را از فرانسه تامین کرده بودیم.

کوهساری با بیان اینکه 15 دستگاه آر تی جی (جرثقیل جابجاکننده کانتینر) توسط شرکت‌های داخلی ساخته شده است گفت: ساخت 24 دستگاه آر تی جی دیگر در دستور کار است که فرآیند انجام مناقصات آن را در حال انجام داریم.

مدیرکل تعمیر و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر با تاکید بر اینکه امکان تولید 50 درصد از تجهیزات مورد نیاز سازمان بنادر در داخل کشور وجود دارد گفت:‌ می‌توانیم با رونق تولید داخل وابستگی خود برای تامین تجهیزات به خارج از کشور را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به ساخت شناورهای کوچک و بزرگ در داخل کشور گفت: ساخت 9 فروند شناور به ارزش 112 میلیون یورو توسط شرکت‌های داخلی در حال انجام است و همچنین ساخت 9 فروند دیگر به ارزش 36 میلیون یورو را در دست انعقاد قرارداد داریم.

کوهساری افزود: همچنین 78 شتناور کوچک و بزرگ خدمات ساحلی از جمله ریت، گاد، راهنمابر، آتشخوار و ... در دستور کار است که ارزش این قرارداد به بیش از 205 میلیون یورو می‌رسد.

مدیرکل تعمیر و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر گفت: در مجموع 92 ف روند شناور با ارزش 4 هزار میلیارد تومان در سال‌های 98 و 99 توسط شرکت‌های داخلی در دست ساخت است.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه ارزش 800 قطعه‌ای که در تولید و تامین آن به خودکفایی رسیده‌ایم چقدر است گفت: از این 800 قطعه تولید داخل 260 قطعات مربوط به تجهیزات دریایی، 467 قطعه مربوط به تجهیزات بندری و 41 قطعه مربوط به تجهیزات مخابراتی است که در مجموع ارزش 25 میلیارد تومانی دارند.

مدیرکل تعمیر و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا این قطعات به سایر کشورها صادر می‌شود گفت: سازمان بنادر صادرکننده نیست و این قطعات برای رفع نیاز داخل تولید می‌شوند.

کوهساری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا در دوران تحریم مشکلاتی برای واردات تجهیزات بندری و دریایی داریم گفت: بخشی از تجهیزات در کشور تولید نمی‌شود اما این قطعات در انبارهای‌مان ذخیره شده است و وقتی که در داخل تولید داخل نمی‌شوند مجوز واردات آن را می‌توان گرفت در حال حاضر تحریم‌ها نتوانستند مشکلی برای واردات تجهیزات و قطعات دریایی ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: تمام این تجهیزات و قطعات بندری، دریایی و مخابراتی تولید داخل در نمایشگاه حمل و نقل که 24 تا 26 آذرماه در تهران برگزار می‌شود رونمایی خواهد شد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها