کد خبر: 363799
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۴ ۱۵:۰۹:۰۰
| |

«ناسا» نیم کیلو سنگ مریخی به زمین ارسال می‌کند

سازمان فضایی اروپا و ناسا قصد دارند طی پروژه‌ای نیم کیلوگرم از صخره‌های مریخ را نمونه‌برداری و به زمین ارسال کنند. انجام این ماموریت بیش از یک دهه طول می‌کشد.

«ناسا» نیم کیلو سنگ مریخی به زمین ارسال می‌کند
کد خبر: 363799
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۴ ۱۵:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| ناسا با همکاری سازمان فضایی اروپا یک برنامه بلندپروازانه برای ارسال کاوشگری به مریخ و جمع‌آوری نمونه سنگ و ارسال آنها به زمین در نظر گرفته است.

این برنامه که قرار است با بودجه هفت میلیارد دلاری انجام شود، به تازگی از سوی مقامات ناسا تایید شده و در هفته جاری کشورهای عضو سازمان فضایی اروپا نیز احتمالا پشتیبانی خود از آن را اعلام می کنند.

برنامه مذکور «بازگرداندن نمونه از مریخ» نام گرفته و هدف اصلی آن بازگردادن نیم کیلوگرم از سنگ‌های این سیاره به زمین است. البته اجرای این طرح بیش از یک دهه طول می کشد.

اما محققان معتقدند این تلاش ارزشمند است و فرصت خوبی برای تحلیل عمیق صخره های بخش هایی از سیاره مریخ را فراهم می کند. آنها می خواهند با این بررسی ها وجود حیات در مریخ را در گذشته بررسی کنند.

برای انجام طرح مذکور 2 موشک بزرگ باید از زمین به فضا ارسال شوند. همچنین در این ماموریت برای نخستین بار موشکی از یک سیاره دیگر به سمت زمین پرتاب خواهد شد.

برایان مویرهد، مدیر برنامه‌ریزی این طرح در آزمایشگاه JPL ناسا در کالیفرنیا می گوید: این ماموریت به اندازه ارسال انسان به ماه پیچیده است.

دانشمندان قصد دارند با استفاده از صخره‌ها سرنخ هایی از حیات در مریخ را بررسی کنند. علاوه براین، محققان می‌توانند درباره شرایط محیطی سیاره در گذشته نیز اطلاعاتی به دست بیاورند. برخی دانشمندان معتقدند مریخ قبلا اتمسفری با چگالی بیشتر داشته و مانند زمین روی سطح آن آب مایع جریان داشته است.

کل این پروژه به وسیله کاوشگر «مریخ 2020» انجام خواهد شد که قراراست در ماه‌های آینده به سیاره سرخ ارسال شود.

این کاوشگر در دهانه «جزرو» در مریخ فرود می‌آید.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها