کد خبر: 363851
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ ۱۲:۱۵:۰۰
| |

مهدی ذاکریان، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

باید حواس‌مان باشد اسیر دام‌های استکبار نشویم/ بازیگران بد جهان را دچار اغتشاش می‌کنند/ استکبار چشم دیدن و تاب تحمل استقلال ایران را ندارد/ نتوانسته‌ایم از سال 2015 تا 2019 شرایط را به نفع خودمان رقم بزنیم

مهدی ذاکریان گفت‌: جمهوری اسلامی به لحاظ حقوقی، سیاسی و نظامی کشوری متجاوز شناخته نمی‌شود و به حسن همکاری با کشورها شهره است. اما مشکل‌مان این است که استکبار چشم دیدن و تاب تحمل استقلال ایران را ندارد و به همین دلیل به طور دائم به شکل‌های مختلف کارشکنی می‌کنند.

باید حواس‌مان باشد اسیر دام‌های استکبار نشویم/ بازیگران بد جهان را دچار اغتشاش می‌کنند/ استکبار چشم دیدن و تاب تحمل استقلال ایران را ندارد/ نتوانسته‌ایم از سال 2015 تا 2019 شرایط را به نفع خودمان رقم بزنیم
کد خبر: 363851
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ ۱۲:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مهدی ذاکریان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، با اشاره به برهم خوردن نظم دنیا در نزدیک به 2 سال اخیر، اظهار کرد: در مناسبات نظام بین‌الملل همه بازیگران به دنبال صلح،‌ حق و حاکمیت و استقلال کشورها نیستند. در واقع برخی از بازیگران، بازیگرانی بد هستند و با زیاده‌خواهی‌هایشان وضعیت جهان را دچار اغتشاش می‌کنند.

او گفت: همچنین چند تن از این بازیگران در افکار عمومی به عنوان رهبرانی بدنام شناخته می‌شوند، امثال بنیامین ‌نتانیاهو. البته همه سران و رؤسای جمهوری رژیم اسرائیل بد بودند و نسبت به حقوق بین‌الملل، حقوق بین‌‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر بدرفتاری را به اوج خود رساندند،‌ اما در اسرائیل رئیس‌جمهوری که بیشترین نقش فاحش را نسبت به حقوق بشر داشته نتانیاهو است.

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه صحبت‌هایش گفت: در شرایطی که با برجام جهان به سمت تعامل و آرامش قدم برمی‌داشت، پدیده‌ای جدید و عجیب به نام محمد بن‌ سلمان در عربستان ظهور کرد که نوع رفتارها و نگاهش در منطقه احساسی بود، که عملکردش در یمن و حمایتش از سرکوب مردم بحرین و همچنین همراهی با معامله قرن نشان داد که بنا دارد به جهان اسلام و جهان عرب حکمرانی کند. امارات هم در فرایند رادیکال و افراطیِ ایران‌هراسی با عربستان همراهی کرد تا فشارها علیه ایران جواب بدهد که در این راستا کمک شایانی به اسرائیل کردند.

ذاکریان درباره واکنش مطلوب در قبال ایران‌هراسی تاکید کرد: ایران برای اینکه ایران‌هراسی را خنثی و بی‌اثر کند باید بر این موضوع اصرار کند که همواره به حقوق بشر و معاده‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد. مشخصاً درباره استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی در 200 سال اخیر ایران بنایش مخالفت بود و حتی فتوای مقام معظم رهبری هم مؤید این موضوع است که ایرانی‌ها از سلاح و تسهیلات کشتارجمعی بهره نخواهند برد. البته متاسفانه ما نتوانسته‌ایم از سال 2015 تا 2019 شرایط را به نفع خودمان رقم بزنیم.

ذاکریان افزود: جمهوری اسلامی به لحاظ حقوقی، سیاسی و نظامی کشوری متجاوز شناخته نمی‌شود و به حسن همکاری با کشورها شهره است. اما مشکل‌مان این است که استکبار چشم دیدن و تاب تحمل استقلال ایران را ندارد و به همین دلیل به طور دائم به شکل‌های مختلف کارشکنی می‌کنند.

استاد سیاسی دانشگاه با گفتن اینکه باید مراقب دام‌های سر راه‌مان باشیم توضیح داد: برخی از کارهای مداخله‌جویانه‌ای که در داخل صورت می‌گیرد می‌تواند برای کشور دردسر درست کنند؛ مثلاً اتفاقی که سال 94 در سفارت‌خانه کشور عربستان‌ سعودی رخ داد که به جای فایده، هزینه‌های گزافی به منفعت ملی تحمیل کرد. یا برخی از اظهارنظرهای احساسی و تند که درباره برجام مطرح می‌شود، می‌تواند کار را برای دستگاه دیپلماسی کشور دشوار کند.

مهدی ذاکریان در پایان گفت‌: باید حواس‌مان باشد اسیر دام‌های استکبار نشویم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها