کد خبر: 364016
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۵ ۱۱:۰۷:۵۰
| |

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

سازمان دامپزشکی باید تقویت شود / متاسفانه در سال‌های اخیر از بخش دامپزشکی در زمینه حیات وحش غفلت شده است

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر از بخش دامپزشکی در زمینه حیات وحش غفلت شده است، گفت:‌ سازمان دامپزشکی باید تقویت شود تا از عهده وظایف قانونی خود بر بیاید.

سازمان دامپزشکی باید تقویت شود / متاسفانه در سال‌های اخیر از بخش دامپزشکی در زمینه حیات وحش غفلت شده است
کد خبر: 364016
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۵ ۱۱:۰۷:۵۰

اعتمادآنلاین| عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در اولین کنگره ملی حفاظت و بیماری‌های حیات وحش اظهار کرد: ما طی 40 سال گذشته در طب انسانی پیشرفت‌های خوبی داشتیم و تلاش‌های زیادی در بخش بهداشت این حوزه شده است. در حوزه دامپزشکی به مفهوم دام‌های اهلی نیز تلاش خوبی صورت گرفته است. هر چند که این حوزه همچنان جای فعالیت دارد ولی متاسفانه تا حدود زیادی از حوزه دامپزشکی در بحث حیات وحش غفلت شده و این نقطه ضعف بزرگی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه نمی‌توان یک سازمان دامپزشکی برای حیات اهل و یک سازمان دامپزشکی برای حیات وحش داشته باشیم، تصریح کرد: در دهه 60 به دلیل مشکلات پیش آمده در حوزه دامپزشکی کشور افغانستان، کشور ایران 120 اکیپ دامپزشکی به این کشور برای رفع مشکل فرستاد. این نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته فعالیت گسترده و خوبی در زمینه دامپزشکی داشتیم اما امروزه متاسفانه سازمان دامپزشکی به سمت ساختار تشریفاتی پیش رفته است. تاکید ما بر این است که این سازمان که مسئولیت بیماری‌های غیر انسانی را دارد بیشتر تقویت شود.

کلانتری با اشاره به اینکه از وزیر سابق و جدید وزارت جهاد کشاورزی خواسته‌ام که سازمان دامپزشکی را فراتر از تشکیلات اداری وزارت جهاد کشاورزی ببیند، گفت: توجه ما به بیماری‌های حیات وحش باید افزایش پیدا کند. ما در این زمین سرباز سازمان دامپزشکی هستیم چراکه مسئولیت اصلی در این زمینه با این سازمان است.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: سازمان دامپزشکی وظایف گسترده‌ای دارد اما امکانات آن محدود است و به‌طور قطع نیاز به تقویت این بخش داریم. یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست حفظ منابع ژنتیکی برای نسل‌های آینده است. در حال حاضر حدود 18 میلیون هکتار مناطق حفاظت شده در کشور داریم که یکی از منابع حفظ ذخایر ژنتیکی برای نسل‌های آینده هستند.

کلانتری در پایان گفت: یکی از اصول توسعه پایدار پیشرفت در این زمینه است و چنانچه ما در زمینه حفظ ذخایر ژنتیکی کوتاهی کنیم نسل‌های بعدی از این نعمت محروم خواهند شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها