«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

فناوری‌هایی بر پایه اندیشه‌های نوین، برگ برنده ملل

ملت‌هایی که ساحت اندیشه‌ورزی را کنار گذاشته و اجازه ظهور و بروز افکار نو را از خود گرفته‌اند یقیناً محکوم به برده شدن از طرف ملت‌های صاحب اندیشه خواهند بود.

فناوری‌هایی بر پایه اندیشه‌های نوین، برگ برنده ملل
کد خبر: 364067
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۵ ۱۳:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد معیری- همواره یکی از دغدغه‌های روشنفکران و صاحبان اندیشه در ایران این بوده است که دلایل اصلی دست‌اندازی کشورهای بیگانه بر سرزمین ما چیست و چگونه می‌توان اندیشه پلید بیگانگان را از این سرزمین دور کرد؟

نیک بنگریم شاهد آن خواهیم بود که کشور ایران از دیرباز دچار این چالش بوده است، اما تمام فعالان اجتماعی ایرانی تنها یک رفتار واکنش‌گرایانه نسبت به این امر داشته‌اند و هرگز تلاشی زیاد برای ریشه‌یابی و علت‌یابی این امر صورت نداده‌اند تا بتوانند رفتار کنش‌گرایانه‌ای در مواجهه با این پدیده از خود نشان دهند.

در طول تاریخ شاهد هستیم که هر کشوری فناوری‌های تازه‌تر و پرتوان‌تری در قیاس با دیگر کشورها داشته در برتری‌جویی نسبت به دیگر ملل توفیق بیشتری به دست آورده است.

برای مثال زمانی که صنعت بخار همه‌گیر شد و توانایی ماشین از انسان بیشتر پیشی گرفت نظام برده‌داری برچیده شد. توانایی نظامی بریتانیایی‌ها و پرتغالی‌ها در صنعت کشتیرانی به آنان در جهان برتری بخشید. شاه عباس صفوی وقتی توانست از اقتدار ایران در مقابل ترکان عثمانی حراست کند که به فناوری توپ و تفنگ مسلح شد. و در نهایت برنده جنگ جهانی دوم فیزیکدانان بودند. به طوری که در رقابت میان فیزیکدانان آمریکایی با آلمانی، آمریکایی‌ها پیش افتادند، جنگ را به نفع خود رقم زدند و فصلی جدید را برای خود در دنیا شروع کردند.

اگر با دقت موارد فوق را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که کشورها برای استعمارگران به دو لحاظ جذاب می‌شوند؛ در درجه اول برای استفاده از نیروی انسانی ارزان و کم‌آگاه که می‌توان با کمترین هزینه بیشترین بهره‌وری را به نفع منافع کشورهای استعماری به دست آورد و در درجه دوم مواد اولیه مورد نیاز که در این کشورها یافت می‌شد. نمونه بسیار بارز این گفتار را در تاریخ شبه‌قاره هند می‌توان یافت که هم منابع زیرزمینی و هم منابع انسانی این سرزمین، طمع سرزمین‌های دیگر را برانگیخت و سبب ایجاد دسیسه و فکر پلید استعمارگرایانه شد.

در تاریخ معاصر ایران به غیر از موقعیت ویژه جغرافیای سیاسی ایران که بسیار خاص و پراهمیت است، از زمانی که نفت به عنوان سوخت فناوری‌های غربی به واسطه بریتانیا کشف شد، ایران آماج دست‌اندازی بیشتری قرار گرفت. تا جایی که چرچیل، به عنوان وزیر جنگ بریتانیا در جنگ جهانی اول، سوخت کشتی‌های جنگی خود را بر مبنای نفت حاصل از ایران تنظیم می‌کرد.

با قدری تامل می‌توان فهمید که فناوری‌های نوین باعث برتری‌جویی ملل می‌شود، اما سرچشمه این فناوری‌های نوین از کجا بوده است؟

در اروپا بعد از نهضت روشنگری که منطق‌گرایی را جایگزین خرافه‌پرستی کردند نهضت ترجمه شکل گرفت، به قسمی که تمامی کتب علمی شرق را به زبان اروپایی ترجمه کردند و بدین گونه ساحت اندیشه‌ورزی را تا آن روزگار ازآن خویش ساختند، و بعد با تکمیل آن به نوعی از تفکر فلسفی جدید رسیدند، تا جایی که تمامی فناوری‌های موجود تا قبل از سال 2000 میلادی حاصل تفکر و اندیشه فلسفی دکارت بوده و تمامی علوم تجربی و ریاضی بر پایه تفکر دکارتی بنا شده است.

ملت‌هایی که ساحت اندیشه‌ورزی را کنار گذاشته و اجازه ظهور و بروز افکار نو را از خود گرفته‌اند یقیناً محکوم به برده شدن از طرف ملت‌های صاحب اندیشه خواهند بود.

بعد از سال 2000 میلادی، با ظهور اندیشه کل‌گرایانه و فیزیک کوانتوم، فضای جدیدی در تفکر بشری پدید آمده است که این فضا بسیار به معارف عرفانی و آیین‌های کهن ایران‌زمین شباهت دارد.

از این رو اگر گروهی از نخبگان ایران به این امر درآیند که با ساختارمندسازی اندیشه‌های ژرف ایرانی به مدل‌های قابل ارائه امروزی کوشش کنند، به یقین فناوری‌های جدیدی از این مدل‌ها حاصل خواهد شد. فلذا پایه‌ای‌ترین اتفاق نیکی که می‌تواند برای این سرزمین رقم بخورد ایجاد فناوری سوخت جایگزین خواهد بود تا به یاری آن دست طمع بیگانگان را از این سرزمین دور کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها