فرزند «السیسی» از صحنه سیاسی مصر به سفارش «بن زاید» برکنار شد

روزنامه «القدس العربی» نوشت برکناری «محمود السیسی» فرزند ارشد رئیس‌جمهور مصر از دستگاه اطلاعات عمومی و امنیتی این کشور با توصیه امارات صورت گرفته است.

فرزند «السیسی» از صحنه سیاسی مصر به سفارش «بن زاید» برکنار شد
کد خبر: 364116
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۵ ۱۴:۲۵:۰۳

اعتمادآنلاین| روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی مصادف شدن 2 رویداد سیاسی در مصر و سودان را نشان از تشدید نفوذ آشکار امارات بر عبدالفتاح السیسی و عبدالفتاح البرهان سران دو کشور مصر و سودان دانست.

القدس العربی به خبر چند روز پیش وبگاه خبری «مدی مصر» اشاره کرد که در آن از تصمیم السیسی برای عزل «محمود السیسی» فرزند ارشد خود از عرصه سیاسی این کشور خبر داده و گفته بود که محمود حالا از طرف پدرش ماموریت همکاری دراز مدت با هیئت دیپلماتیک مصر در روسیه را دریافت کرده است.

این وبگاه خبری آورده است: به دنبال گزارش‌ها درباره عدم موفقیت فرزند السیسی در مدیریت پرونده‌های جدی مصر که به اعتبار و چهره رئیس جمهور و خانواده او آسیب زده و به طور کلی تهدیدی برای ثبات نظام سیاسی مصر شده است، امارات به السیسی توصیه کرد که فرزندش را از صحنه سیاسی مصر کنار گذارد.

طبق این گزارش، توصیه‌ها از جانب شخص «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی صورت گرفته است، اما موضوع به دو شکل قابل تفسیر است؛ نخست اینکه ولی‌عهد ابوظبی نه تنها به طور مستقیم از اوضاع مصر مطلع است بلکه در مهم‌ترین مسائل امنیتی این کشور و حتی در مسائل مربوط به خانواده السیسی هم دخالت دارد و وقتی صحبت از وضعیتی می‌شود که «ثبات نظام حاکم بر مصر» را تهدید می‌کند بدان معناست که بن زاید به عنوان نماینده عالی رتبه قدرت حاکم بر مصر و رئیس شخص رئیس جمهور مصر عمل می‌کند.

دومین تفسیری که از شیوه برکناری فرزند ارشد السیسی از قدرت سیاسی در مصر می‌شود این است که روسای سرویس‌های امنیتی مصر جرات نمی‌کنند به السیسی در مورد مسائل امنیت یا سیاسی در حیطه اختیار پسرش توصیه کنند یا اینکه السیسی به چنین توصیه‌هایی گوش نمی‌دهد و وقتی صحبت از توصیه مستقیم از طرف ابوظبی می‌شود یعنی اینکه امارات عربی متحده توانایی دارد ببینید چه چیزی در داخل سرویس‌های امنیتی مصر رخ می‌دهد، یا اینکه این سرویس‌های امنیتی مستقیماً به ابوظبی گزارش می‌دهند یا شکایت می‌کنند و از آن خواستند که مداخله کند.

در همین خصوص شبکه الجزیره هم از بازداشت چند ساعته سردبیر و چند خبرنگار سایت مدی مصر در روز گذشته توسط نیروهای امنیتی مصر خبر داد و گفت احتمالا قضیه به افشای خبر برکناری محمود السیسی توسط این رسانه مربوط می‌شود.

القدس العربی همچنین نوشت: اما نفوذ امارات در سودان هم در اظهارات «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی این کشور مشهود است که گفت، عربستان و امارات از زمان استقلال سودان از این کشور حمایت می‌کنند. این واقعا سخنی عجیب است زیرا سودان در سال 1956 یعنی 15 سال قبل از استقلال امارات (که در سال مستقل شد1971) استقلال بدست آورده است.

القدس العربی نوشت: در یک برنامه تلویزیونی البرهان روایت می‌کند که پدرش پیش‌بینی کرده بود که او روزی در سودان به قدرت می‌رسد. السیسی هم یک بار گفته بود که که انور السادات (رئیس جمهور پیشین مصر) را در خواب دیده که به او گفته بود که مانند خودش روزی رئیس جمهور خواهد شد. این بدان معنی است که این دو رهبر دارای قدرت روحانی و معنوی بزرگی هستند که باعث می‌شود آنها بتوانند به پست‌های برتر در کشورهای خود برسند، اما این پیش‌بینی‌ها و خواب‌ها «راز مخفی و بزرگ امارات» در کشورهایشان را توضیح نمی‌دهد چیزی که موجب برکناری فرزند السیسی از عرصه سیاسی به سفارش شخص بن زاید و همچنین حمایت امارات از سودان 15 سال قبل از تبدیل شدن به یک کشور مشهور در جهان است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها