رای الیوم: «مایک پنس» درصدد انتقال چه پیامی به ایران بود؟

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا با سفر ناگهانی به عراق و بازدید از پایگاه آمریکایی عین الاسد، سیلی محکمی را به مسئولان حاکم در این کشور عربی، به ویژه عادل عبدالمهدی زد؛ علاوه بر اینکه دیداری بین نخست‌وزیر عراق و پنس، صورت نگرفت.

رای الیوم: «مایک پنس» درصدد انتقال چه پیامی به ایران بود؟
کد خبر: 364130
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۵ ۱۴:۵۳:۲۹

اعتمادآنلاین| عبد الباری عطوان در رای الیوم نوشت: «مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا با سفر ناگهانی و بدون اطلاع قبلی خود به عراق و بازدید از پایگاه آمریکایی عین الاسد، سیلی محکمی را به مسئولان حاکم در این کشور عربی و به ویژه عادل عبدالمهدی زد. علاوه بر اینکه دیداری بین نخست وزیر عراق و پنس، صورت نگرفت.»

در ادامه این مطلب آمده است: سفر پنس در بحبوحه انتفاضه مردم عراق، صورت گرفت و به همین دلیل، به نظر می رسد این سفر با هدف شعله‌ورتر کردن آتش فتنه، در عین حال، اهانت به دولت عراق و عمق بخشیدن به شکاف‌های طایفه‌ای در این کشور انجام شده است.

تمام سختی‌ها و مشکلات فعلی عراق، نتیجه حمله آمریکا، تجزیه دولت عراق و بازسازی دوباره این دولت، براساس طایفه‌گرایی صرف است، که هدف از آن، ضعیف ماندن این کشور و نفوذ آسان دیگر کشورها به آن، بود.

دولت عبدالمهدی و تمام دولتهای پیش از آن، مرتکب یک اشتباه فاحش شده و به 5200 سرباز امریکایی، اجازه ماندن در خاک عراق و در پایگاههای مستقلی را دادند، که بهانه حضور انها، مبارزه با داعش بود.

این در حالی است که ایرانی که صاحب نفوذ زیادی در عراق بوده و گروههای مسلح قدرتمندی در این کشور دارد نیز، همین اشتباه را مرتکب شده و اجازه داد تا نیروهای آمریکایی در کمال امنیت، در پایگاههای مذکور مستقر شوند.

در این شرایط، عبدالمهدی حق ندارد جنبش‌های مردمی را متهم کرده و آن را مورد حمایت آمریکا بداند؛ چرا که او از کسانی است که از اشغالگری آمریکا و نظام طایفه‌ای عراق، تحت شعارهای دروغین دموکراسی و حقوق بشر، حمایت کرد.

در واقع، امکان دفاع از حکومت و احزابی که چنین اهانت‌های بزرگی را از سوی آمریکا تحمل می کنند، وجود ندارد و حتی نمی‌توان آنها را محترم شمرد.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها