کد خبر: 364183
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۰ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

سیدجواد میری، جامعه‌شناس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

خلاء فرهنگی محصول مهاجرت است/ نخبگان فرد نیستند، نهاد هستند

سیدجواد میری گفت‌: جوامع باید از سرمایه‌های خود در هر حوزه‌ای مراقبت شدیدی کنند تا با تأخر فرهنگی روبه‌رو نشوند. جامعه‌ای که دچار تأخر فرهنگی است، به کسی می‌ماند که در سنین کودکی دیر زبان باز کرده و به همین دلیل تا همیشه با مشکل تکلم دست و پنجه نرم خواهد کرد.

خلاء فرهنگی محصول مهاجرت است/ نخبگان فرد نیستند، نهاد هستند
کد خبر: 364183
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۰ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| خبر احتمال مهاجرت مهناز افشار و علی کریمی بار دیگر بحث چرایی مهاجرت و تبعات این پدیده را داغ کرد.

سیدجواد میری، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این رابطه اظهار کرد: وقتی چهره‌ای در حوزه‌ اختصاصی اعم از ادبیات، موسیقی، ورزش و... محبوبیت بالایی کسب می‌کند و نظرات و رفتارش برای مردم مهم می‌شود، او را نه یک فرد بلکه باید یک نهاد تلقی کرد. به همین دلیل مهاجرت این چهره‌ها را به هر دلیلی که باشد باید خسارتی بزرگ قلمداد کرد، چون آدم‌های تاثیرگذار در حول محورهای خودشان در همه زمینه‌ها شبکه‌های اطلاعاتی راه می‌اندازند، بنابراین با جدایی‌شان مرجعیت‌شان خنثی می‌شود و پر کردن جای خالی‌شان دشوار.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه گفت: حدود یک سال و چند ماه پیش حوزه فلسفه جامعه‌شناسی 2 چهره شاخص به نام‌های محمدامین قانعی‌راد و دکتر محمدعلی مرادی را از دست داد که با رفتن‌شان خیلی از شبکه‌های ارتباطی‌شان قطع شد و هیچ کدام از جامعه‌شناسان نتوانستند جای خالی آنها را پر کنند.

این جامعه‌شناس ادامه داد: انسان‌های تاثیرگذار با رفتن و فوت احتمالی نه تنها مردم و جامعه را از آگاهی‌ای که دارند محروم می‌کنند بلکه شبکه ارتباطی وسیعی را که ساخته بودند هم به نقطه پایان می‌رسانند که باید اذعان کرد این خسرانی عظیم برای هر جامعه‌ای به شمار می‌رود.

سیدجواد میری در آخر گفت‌: از همین رو جوامع باید از سرمایه‌های خود در هر حوزه‌ای مراقبت شدیدی کنند تا با تأخر فرهنگی روبه‌رو نشوند. جامعه‌ای که دچار تأخر فرهنگی است، به کسی می‌ماند که در سنین کودکی دیر زبان باز کرده و به همین دلیل تا همیشه با مشکل تکلم دست و پنجه نرم خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها