برخی آنتی‌بیوتیک‌ها در بروز علائم «پارکینسون» موثر هستند

محققان دریافتند بین مصرف طیف وسیعی از آنتی‌بیوتیک‌ها و تغییر در میکروبیوم‌های روده که می‌تواند منجر به بیماری پارکینسون شود، ارتباط قوی‌ای وجود دارد.

برخی آنتی‌بیوتیک‌ها در بروز علائم «پارکینسون» موثر هستند
کد خبر: 364303
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ ۰۸:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند دریافتند مصرف بیش از اندازه آنتی‌بیوتیک‌های متداول با افزایش ریسک بیماری پارکینسون مرتبط است؛ بیماری پارکینسون، یک اختلال پیشرونده در سیستم عصبی است که منجر به رعشه و لرزش، سفتی عضلات، مشکل در راه رفتن، حفظ تعادل و هماهنگی اعضاء می‌شود.

این ارتباط را می توان بواسطه تاثیرات مخرب آنتی‌بیوتیک‌ها بر اکوسیستم میکروب های روده توضیح داد.

«فیلیپ شپرجانز»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «رابطه بین قرارگیری در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها و بیماری پارکینسون منطبق با این دیدگاه است که عامل اصلی بیماری پارکینسون در بسیاری از بیماران مبتلا در روده ها قرار دارد و احتمالا سال های قبل از شروع علائم عادی حرکتی بیماری پارکینسون نظیر کُندی، سفتی عضلات و لرزش اندام ها، تغییرات در میکروبیوم های روده اتفاق می افتد.»

وی در ادامه می افزاید: «مطالعات قبلی نشان داده بودند که ترکیب باکتریایی روده بیماران مبتلا به پارکینسون غیرعادی است اما علت آن نامشخص بود. نتایج ما نشان می دهد که برخی آنتی‌بیوتیک‌های مورداستفاده که تاثیر قوی ای بر میکروبیوم های روده دارند، می توانند فاکتور پرخطری در این زمینه باشند.»

تغییرات پاتولوژیکی مرتبط با بیماری پارکینسون تا بالغ بر 20 سال قبل از تشخیص بیماری در روده ها قابل مشاهده است.

یبوست، سندروم روده تحریک‌پذیر و بیماری التهاب روده نیز با ریسک بالا ابتلا به بیماری پارکینسون مرتبط هستند.

منبع: مره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها