«اعتمادآنلاین» از همه واکنش‌ها به عملکرد رئیس ۱۲ساله مجلس گزارش می‌دهد:

انتقادات از علی لاریجانی، از استیضاح رئیس مجلس تا استعفای نمایندگان

علی لاریجانی با تصمیم بنزینی خود در شورای اقتصادی سران قوا، اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برانگیخت. این اعتراضات تا جایی پیش رفت که برخی از نمایندگان استعفا دادند و بعضی‌ها هم به دنبال استیضاح رئیس مجلس رفتند. در روزهای اخیر استیضاح سه وزیر کابینه مطرح‌ شده که یکی از آنها از دوستان نزدیک به علی لاریجانی محسوب می‌شود و به گفته عده‌ای، سهم لاریجانی از کابینه است.

انتقادات از علی لاریجانی، از استیضاح رئیس مجلس تا استعفای نمایندگان
کد خبر: 364423
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۷ ۱۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی لاریجانی، رئیس 12ساله مجلس شورای اسلامی، این روزها با بحران جدیدی روبه‌روست. در هفته‌های اخیر خبری مبنی بر عدم کاندیداتوری او برای انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح شد. هرچند این خبر تایید نشد، اما نشان از وجود بحران در مسیر قدرت علی لاریجانی دارد.

به گزارش خبرنگار اعتمادآنلاین ، او که از کاندیداهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری 1400 به شمار می‌رود، این روزها اوضاع خوبی در مجلس شورای اسلامی ندارد. شاید یکی از مهم‌ترین انتقادات از عملکرد او در مجلس دهم را بتوان تصمیم سران قوا در افزایش نرخ بنزین دانست. علی لاریجانی یکی از سه‌ نفری بود که تصمیم بر افزایش نرخ بنزین گرفت، حال آنکه به گفته خودش او از هیچ یک از نمایندگان مجلس نماینده‌تر نیست! این جمله را علی لاریجانی سوم مهر‌ماه در پاسخِ جنجال نصرالله پژمانفر در مجلس گفته بود.

علی لاریجانی، نماینده‌تر از نمایندگان

او در پاسخ به تذکر پژمانفر در مجلس تاکید کرده بود: «می‌گویید بنده اختیارات مجلس را به‌ جای دیگر برده‌ام، اما خودتان می‌دانید که تشکیل شورای سران سه قوه دستور رهبری بود. کشور دست مجلس و دولت است. مجلس نیز یک نفر نیست. شما خودتان با حرف‌هایی که می‌زنید مجلس را تخریب می‌کنید. شما تصمیم می‌گیرید، من هم یکی از شما‌ها هستم. بنده نماینده‌تر نیستم.»

اما لاریجانی با تصمیم افزایش نرخ بنزین به رغم مخالفت چندباره نمایندگان در جلسات غیرعلنی و بی‌اطلاعی نمایندگان از آن نشان داد خود را نماینده‌تر می‌داند.

انتقادات از تصمیم علی لاریجانی در افزایش نرخ بنزین و ندادن اطلاع به نمایندگان مجلس موجب شد در همان روزهای اول نمایندگانی تصمیم به استعفا بگیرند که البته بعد از آن و با گفتن این جمله که «فعلاً به صلاح نیست!» از تصمیم خود منصرف شد و تنها نماینده بوکان استعفای خود از نمایندگی را تقدیم هیات‌رئیسه مجلس کرد و در توضیح استعفایش گفت: «قیمت همه‌ چیز به قیمت بنزین وابسته است و وقتی ما راجع به این موضوع مهم کاره‌ای نیستیم و رئیس مجلس شورای اسلامی به‌ جای ما تصمیم می‌گیرد، پس چه لزومی دارد اینجا حضور داشته باشیم؟»

استیضاح «سهم لاریجانی از کابینه»

دومین اقدام نمایندگان در اعتراض به تصمیم رؤسای قوا در افزایش نرخ بنزین، که بدون اطلاع نمایندگان مجلس اتفاق افتاد، استیضاح سه وزیر کابینه بود؛ یکی از این وزرا عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور است که سهم علی لاریجانی در کابینه دولت محسوب می‌شود.

طرح دوباره استیضاح علی لاریجانی در مجلس

انتقادات نسبت به علی لاریجانی تا حدی بود که برای دومین بار در مجلس دهم طرح استیضاح او از سوی اصولگرایان مجلس دنبال شد که البته بعد از چند روز مسکوت و به‌ نوعی منتفی شد. اگرچه پیش از این نیز علی لاریجانی هدف انتقاد قرار گرفته بود، اما حالا رنگ و بوی دیگری دارد؛ از استعفای نمایندگان تا استیضاح رئیس مجلس!

انتقاد از تعدادی بالای جلسات غیرعلنی مجلس دهم

انتقاد دیگری که به عملکرد علی لاریجانی وارد است برگزاری جلسات غیرعلنی زیادی است که به گفته بسیاری از نمایندگان در مجالس قبل سابقه نداشته است. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب و عضو کمیسیون امنیت ملی، می‌گوید افزایش جلسات غیرعلنی مجلس دهم موجب شده انرژی نمایندگان گرفته شود و لاریجانی در این جلسات نفس نمایندگان را می‌گیرد. جلسات غیرعلنی بزرگ‌ترین کلاه گشادی است که در مجلس دهم سر نمایندگان رفته است.

آینده مبهم لاریجانی

هرچند علی لاریجانی لابی قوی‌ای در مجلس و در عرصه سیاسی کشور دارد، اما اخیراً بحران‌های بسیاری را از سر گذرانده که بیمی برای تداوم حضور او در محور سیاسی کشور تلقی می‌شود. رئیس 12ساله مجلس که نماینده قم است جایی در لیست اصولگرایان این استان ندارد. اصلاح‌طلبان هم بنایی ندارند همچون دوره قبل ائتلافی با اصولگرایان معتدل تشکیل دهند و آنها را در لیست‌شان بگذارند. بنابراین علی لاریجانی در حال حاضر میان 2 جریان سیاسی کشور جایگاهی ندارد.

باید منتظر ماند و دید آینده علی لاریجانی، که بیش از 10 سال است مجلس با او تعریف می‌شود، چه خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها