کد خبر: 364444
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۷ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از آخرین وضعیت شیوع آنفلوانزا در کشور گزارش می‌دهد:

تلفات جانی آنفلوانزا در سال جاری چقدر بود؟/ چه کسانی باید واکسن آنفلوانزا بزنند؟

دوباره ویروس آنفلوانزا برگشته تا جان مردم را بگیرد. این‌ بار اما این بیماری زودتر از همیشه آمده و از ابتدای سال، 37 ایرانی به خاطر این بیماری جان‌شان را از دست داده‌اند.

تلفات جانی آنفلوانزا در سال جاری چقدر بود؟/ چه کسانی باید واکسن آنفلوانزا بزنند؟
کد خبر: 364444
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۷ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| خبر ناراحت‌کننده اینکه بیماری آنفلوانزا امسال شدیدتر از همیشه فعال شده است. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، روز دوشنبه چهارم آذرماه، با اشاره به شیوع زودتر از موعد بیماری آنفلوانزا در سال جاری گفت: «امسال نسبت به سال گذشته ویروس آنفلوانزا با شدت بیشتری فعال است، تا جایی که هفته گذشته 15 نفر بر اثر این بیماری فوت کردند. عمده این افراد دارای بیماری زمینه‌ای بوده یا سن بالایی داشته‌اند. هفته گذشته 3915 نوع مختلف بیماری تنفسی گزارش شد که 342 مورد آن آنفلوانزا بود، از این تعداد نفرات 15 نفر فوت کردند که بیشترین فوتی‌ها مربوط به استان‌های تهران، مازندران و آذربایجان شرقی بوده است.»

گویا با اشاره به اینکه حدود سه هفته از آغاز موج اول آنفلوانزا در کشور می‌گذرد اظهار کرد: «موج آنفلوانزا با شدت هرچه تمام‌تر شروع به کار کرده و علاوه‌ بر منطقه خاورمیانه و کشور ما، حتی در کشورهای اروپایی نیز گستره زیادی داشته است.»

به گفته او، در ایران تقریباً از تمام استان‌ها گزارش بروز بیماری دریافت کرده‌ایم، اما استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان، سمنان، اصفهان، کرمانشاه و تهران بیشترین درگیری را داشته‌اند.

خطر تزریق دگزامتازون برای مبتلایان به آنفلوانزا

از دیگر مواردی که همزمان با شیوع آنفلوانزا قوت می‌گیرد، شیوه‌های متفاوت درمان آن است. مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری آنفلوانزا، با بیان اینکه همچنان بیشترین ویروس در گردش آنفلوانزا طی سال جاری H1N1 است، درباره برخی تصورات در زمینه تزریق دگزامتازون در این بیماری گفت: «دگزامتازون هرچند علائم التهاب را کاهش می‌دهد، اما ممکن است باعث کاهش قوای سیستم ایمنی فرد مبتلا به آنفلوانزا شود و وضعیت بیمار را وخیم‌تر کند.»

او سپس توضیه کرد افراد در معرض خطری که تاکنون واکسن آنفلوانزا تزریق نکرده‌اند، حتماً هرچه سریع‌تر با مراجعه به پزشک نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند و در ادامه افزود: «افراد در معرض خطر عبارت‌اند از: افراد بالای 60 سال، زنان باردار، مبتلایان به دیابت یا بیماری‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی، بیماران قلبی-ریوی، مبتلایان به نارسایی کلیه، بیماران پیوندی، بیماران اچ‌آی‌وی مثبت و کارکنان مراکز درمانی و پرسنل پزشکی.»

تغذیه چگونه از بروز آنفلوانزا جلوگیری می‌کند؟

در باب درمان یا حتی پیشگیری بیماری آنفلوانزا حرف و حدیث‌های زیادی مطرح می‌شود. اظهاراتی که برخی از آنها سندیت علمی هم ندارد و ناشی از شایعات است. اما یکی از مهم‌ترین موارد مرتبط با این بیماری تغذیه است.

مطالعات محققان دانشگاه ییل آمریکا نشان می‌دهد رژیم غذایی کتوژنیک موجب می‌شود زیرمجموعه سلول‌های T در ریه‌ها که با واکنش سیستم ایمنی به آنفلوانزا مرتبط نیستند، فعال شوند و در نتیجه تولید مخاط در سلول‌های مجاری هوا افزایش می‌یابد و به شکل موثری ویروس به دام می‌افتد.

محققان دریافتند موش‌های تغذیه‌شده با رژیم غذایی کتوژنیک در مقایسه با موش‌های تغذیه‌شده با رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات‌ها، توانایی بهتری در مبارزه با ویروس آنفلوانزا داشتند.

همچنین محققان دریافتند رژیم غذایی کتوژنیک موجب آزاد شدن سلول‌های T گاما دلتا می‌شود؛ این سلول‌های سیستم ایمنی سبب تولید مخاط در پوشش سلولی ریه‌ها می‌شود. در حالی که رژیم غذایی پر کربوهیدرات چنین کاری انجام نمی‌دهد.

ارتباط ذات‌الریه با آنفلوانزا

در این میان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها تزریق واکسن است. داوود عطاران، رئیس انجمن ریه ایران، در همین باره تاکید کرد: «از آنجا که بروز آنفلوانزا احتمال بروز ذات‌الریه را افزایش می‌دهد، بهتر است افراد دارای بیماری زمینه‌ای، مادران باردار، افراد بالای 65 سال، کسانی که طحال خود را از دست داده‌اند و... نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند.»

آنفلوانزا امسال زودتر از همیشه رسید

این بیماری امسال زودتر از همیشه هم وارد کشور شد . علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در حاشیه هفتمین کنگره ملی پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: «امسال برخلاف سال‌های گذشته موج آنفلوانزا یک ماه زودتر آغاز شد؛ به طوری که هرساله در اواخر آبان و آذر شاهد آغاز موج آنفلوانزا بودیم، اما امسال هفته دوم مهرماه آنفلوانزا شیوع پیدا کرد. امسال بروز و شیوع آنفلوانزا نسبت به سال‌های گذشته چند تفاوت دارد؛ یکی اینکه میزان سرعت شیوع این بیماری بسیار شدید شد، همچنین امسال ویروس H1N1 که شدت بیماری آن کمی بیشتر است سهم بیشتری را در شیوع آنفلوانزا به خود اختصاص داد. البته ما ارائه آموزش‌هایمان را در سطح کشور آغاز کرده‌ایم.»

رئیسی درباره تزریق واکسن آنفلوانزا نیز گفت: «تاکید می‌کنم که تزریق واکسن آنفلوانزا برای همه نیازی نیست، مگر برای گروه‌های در معرض خطر که این گروه‌ها عبارت‌اند از: مادران باردار، افراد مسن، مبتلایان به سرطان یا بیمارهای مزمن تنفسی، قلبی، کلیوی و افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند. در عین حال آمار ما نشان می‌دهد افرادی که ابتلایشان به آنفلوانزا باعث بستری آنها در بیمارستان یا منجر به فوت شده است افرادی بوده‌اند که حتماً یک بیماری زمینه‌ای داشته‌اند.»

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره آخرین آمار فوتی‌ها به دلیل ابتلا به آنفلوانزا گفت: «بیشترین آمار فوتی ناشی از ابتلا به آنفلوانزا که به ما اعلام شده از ابتدای سال تاکنون حدود 37 مورد بوده است.»

در شرایط فعلی، مردم در سراسر کشور باید بیش از همیشه به این بیماری توجه نشان دهند. مهم‌ترین بحث در زمینه آنفلوانزا موضوع پیشگیری است. رعایت بهداشت بسیار مهم است. در عین حال توصیه مهم این است که اگر دانش‌آموزان سرما خوردند یا به آنفلوانزا مبتلا شدند، 2 تا سه روز ابتدای بیماری به مدرسه نروند و در منزل استراحت کنند. همچنین رعایت بهداشت فردی، شست‌وشوی مداوم دست‌ها، عدم حضور فرد بیمار در جمع، استفاده از ماسک، نوشیدن آب فراوان، استراحت کافی و مراجعه به پزشک در صورت طولانی شدن بیماری یا شدت یافتن آن، توصیه‌های اصلی‌ای است که مردم باید آنها را رعایت کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها