کد خبر: 364481
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ ۱۵:۵۰:۴۹
| |

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور:

جلوی اجرای پروژه احیای تالاب انزلی بدون کارشناسی علمی و دقیق را خواهیم گرفت

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، گفت: تا زمانی که همه دستگاه های ذیربط و ذی صلاح با کارشناسی های علمی و دقیق بی خطر بودن پروژه برای محیط زیست و حیات انسان و آبزیان را اعلام نکنند، جلوی اجرا را خواهیم گرفت.

جلوی اجرای پروژه احیای تالاب انزلی بدون کارشناسی علمی و دقیق را خواهیم گرفت
کد خبر: 364481
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ ۱۵:۵۰:۴۹

اعتمادآنلاین| محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، در مراسم تودیع و معارفه دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان که امروز در سالن همایش امام خمینی (ره) دادگستری استان برگزار شد، با اشاره به حوادث اخیر و ناامنی های بوجود آمده در کشور گفت: حضور عزتمندانه و حماسی ملت ایران در راهپیمایی های چند روز گذشته در مقابله با شرارت های عده ای جاهل و مذور که در جهت برنامه های سازماندهی شده دشمن که بدنبال ایحاد آشوب بودند، ستودنی است.

وی با بیان اینکه مردم صف خود را از آشوبگران جدا کردند، گفت: مردم با نقد و انتقاداتی که در زمینه برخی مسائل در کشور داشتند ضمن جدا کردن ضف خود از آشوبگران، حمایت قاطع خودشان از ارزش های اسلامی و دینی، و در راس آن جایگاه ولایت به خوبی نشان دادند.

دادستان کل کشور، امنیت را یکی از مهمترین مولفه های رشد توسعه جوامع در حوزه های مختلف برشمرد و گفت: بدون امنیت هیچ پیشرفت و توسعه ای امکانپذیر نخواهد شد.

منتظری با بیان اینکه براساس آیات قرآن کریم، امنیت بزرگترین نعمتی است که یک جامعه می تواند از آن برخوردار باشد، تصریح کرد: امنیت موضوعی است که همه آحاد مردم می توانند در برقراری آن نقش آفرین باشند.

وی با بیان اینکه گیلان در حوادث و اغتشاشات اخیر فارغ از هرگونه حادثه بود، ادامه داد: انتظار ما از مردم در ایجاد، حفظ و صیانت از امنیت، همکاری و همراهی و در کنار بودن با نیروهای تامین کننده امنیت است.

دادستان کل کشور، دشمن را طراح اصلی ایجاد ناامنی در کشور عنوان و بیان کرد: دشمن با استفاده از هرگونه اتفاقات داخلی بدنبال ایجاد ناامنی در کشور است و در حوادث و اغتشاشات اطلاعات شهروندان برای کشف مجرمانی که در جامعه ایجاد ناامنی می کنند بسیار اهمیت دارد.

منتظری با اشاره به جایگاه دادستان در جامعه اسلامی، افزود: دادستان در جایگاه قضائی وظیفه خطیر و گسترده ای دارد و انتظار می‌رود دادستان جدید در گیلان با برنامه‌ریزی بتواند برنامه‌های خود را با یک روش با چشم‌انداز مطلوب آغاز کند.

وی لازمه تصدی امر قضا را داشتن صبر و تحمل عنوان و خاطرنشان کرد: قضات باید دارای ویژگی صعه صدر باشند زیرا وجود این ویژگی موجب تکریم ارباب رجوع است.

وی با اشاره به بازدید خود از تالاب انزلی، این تالاب را یک سرمایه عظیم و ارزشمند ملی دانست و عنوان کرد: استاندار گیلان به عنوان نماینده دولت وظیفه دارد از تالاب انزلی حراست کند. همچنین همه مقامات اطلاعاتی و امنیتی استان در کنار دادستان انزلی، دادستان مرکز و رئیس کل دادگستری گیلان باید جدیت کامل در این امر داشته باشند. متاسفانه یکسری تصرفات در اطراف تالاب صورت گرفته و متصرفین از برخی از خدمات همچون برق برخوردار هستند. مالک زمین کسی است که سند ثبتی و رسمی داشته باشد.

منتظری با اشاره به مدارک و مستندات موجود درباره پروژه احیای تالاب انزلی، خاطرنشان کرد: به واسطه مخاطره آمیز بودن پروژه مذکور دستگاه قضایی ورود پیدا کرده و تا زمانی که همه دستگاه های ذی ربط و ذی صلاح با کارشناسی های علمی و دقیق بی خطر بودن پروژه برای محیط زیست و حیات انسان و آبزیان را اعلام نکنند، جلوی اجرا را خواهیم گرفت.

دادستان کل کشور با اشاره به تاثیر پروژه مذکور بر محیط زیست، عنوان کرد: دادستان موظف است نظارت دقیق بر این امر داشته باشد، زیرا سلامت جامعه و حفظ محیط زیست برای ما مهم است. متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی کار بدون کارشناسی لازم و مجوزهای لازم پروژه را به مرحله اجرا درآورده است.

وی شمال کشور را برخوردار از سرمایه های با ارزش اعم از جنگل و ساحل دانست و گفت: از وجب به وجب این سرزمین با ارزش باید صیانت کنیم لذا هر اقدامی در چاچوب قانون و بدون رانت مورد حمایت است، زیرا سیاست دستگاه قضایی این است که در کنار دولت و مدیران به اقتصاد و رونق تولید کمک کند و این مهم را وظیفه خود می دانیم لذا باید مشکلات حقوقی و قضایی بنگاه های تولیدی با تدبیر و برنامه ریزی حل شود و موجب تعطیلی کارخانجات و بیکاری کارگران نشود.

وی نظارت بر زندان ها و اصلاح مجرمان را از دیگر وظایف دستگاه قضا دانست و یادآور شد: زندانیان در دست ما امانت هستند و حقوقی دارند که باید توسط دستگاه قضا و سازمان زندان ها مراعات شود لذا تلاش برای بازاجتماعی کردن زندانیان به تنهایی امکان پذیر نیست و همه دستگاه ها و نهادها باید مشارکت داشته باشند.

منتظری همچنین خواستار جلوگیری از بازداشت های غیر ضروری شد و خاطرنشان کرد: تا جایی که قانون الزام ندارد از قرار بازداشت نباید استفاده شود. همچنین قضات به اختلافات افراد و مراجعین سبقه قضایی ندهند. نیروی انتظامی و کلانتری ها نیز تلاش کنند اختلافات را به صلح و سازش بکشانند، زیرا علاوه بر اینکه ارزش معنوی و اخروی و تربیتی و اجتماعی دارد، باز دستگاه قضایی را کم می کند.

دادستان کل کشور با تاکید بر لزوم گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه، متذکر شد: ایجاد امنیت در همه ابعاد سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و... جزو وظایف اولیه دادستان هاست و لذا تلاش کنید در کنار دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی ضریب امنیتی استان را بالا ببرید، زیرا هرچقدر امنیت بالا باشد مردم آسایش و آرامش بیشتری خواهند داشت. همچنین قضات و دادستان ها خودسازی و مراقبت از نفس را فراموش نکنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها