کد خبر: 364482
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ ۱۵:۵۴:۴۹
| |

عارف، نماینده مردم تهران در مجلس:

بهره‌وری یکی از چالش‌های اصلی شهر است

محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، موضوع بهره وری را یکی از چالش‌های اصلی شهر خواند و افزود: قطعا بهره وری می‌تواند موتور توسعه کشور باشد.

بهره‌وری یکی از چالش‌های اصلی شهر است
کد خبر: 364482
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ ۱۵:۵۴:۴۹

اعتمادآنلاین| محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در نخستین همایش ملی بهره وری در مدیریت شهری گفت: دو مقوله بهره وری و مدیریت شهری از مسائل مهمی قلمداد می‌شوند که باید برای تحقق آنها کار مستند و پرتلاشی را در دستور کار قرار دهیم. لذا درخواست می‌کنم که دبیرخانه دائمی برای این موضوع متشکل از دستگاه‌های اجرایی و چند دانشگاه تشکیل شود تا هر دو مقوله بهره‌وری و مدیریت شهری به نقطه مطلوبی برسند.

وی افزود: امروز منظور از مدیریت شهر در حقیقت مدیریت یکپارچه شهری است که به جز تحقق این مهم امکان پیشبرد اهداف وجود ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تغییر بافت جمعیتی در کشور از روستایی به سمت شهری گفت: بافت جمعیتی کشور تغییر کرده به شکلی که امروز روی روستاها نام شهر گذاشته می‌شود و به تبع آن توقع و سبک و سیاق مردم نیز تغییر می‌کند. باید به چالش‌های جدی و اولویت‌های تحقق مدیریت یکپارچه شهری به طور جد بپردازیم.

وی ادامه داد: در قانون اساسی جهت گیری‌ها به سمت و سوی خوبی برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری رفته است و در برنامه سوم نیز واگذاری مسئولیت‌ها و تصدی‌ها پیگیری شده است. البته در مسیر تحقق این سطوح با مشکلات و موانعی روبرو هستیم ولی با تصویب سیاست‌های کلی اصل 44 که از مترقی‌ترین سیاست‌های کلی است بسیاری از این مشکلات حل شده و بهانه‌ای در مورد تحقق مدیریت یکپارچه شهری باقی نمانده است.

عارف تاکید کرد: در قانون اساسی نیز در اصول 100 تا 106 آن جهت گیری و فلسفه حاکمیت مردم در امور شهری مورد تاکید قرار گرفته و شورا با جایگاهی که دارد نقش نظارت بر امور شهر را عهده دار شده است.

وی افزود: اگر بخواهیم مدیریت یکپارچه شهری را دنبال کنیم قطعا در راستای آن نیازمند مرجعی برای قانونگذاری هستیم که این مرجع شوراست که من آن را به عنوان پارلمان محلی تعبیر می‌کنم. در حقیقت دولت تا دروازه‌های شهر مجاز است بیاید و قانونگذاری درون شهر را در امور مختلف باید به پارلمان محلی واگذار کند. امروز هیچ مانعی بر سر این مسیر وجود ندارد به جز بخش سیاسی و امنیتی که باید به صورت متمرکز توسط حاکمیت انجام می‌شود اما در سایر بخش‌ها هیچ مانعی برای تثبیت مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تشریح چالش‌های جدی پیش رو در مسیر تحقق مدیریت یکپارچه شهری گفت: بازنگری در قانون شهرداری‌ها که مدت‌ها انتظار ارسال لایحه آن توسط دولت به مجلس کشیده می‌شد علی رغم پیگیری‌ها محقق نشد ولی این موضوع باید به صورت جدی دنبال شود.

وی افزود: باید پیوند نامطلوب بین شهرسازی و درآمد که سال‌هاست که در کشور ایجاد شده گسسته شود. هم اکنون دو لایحه مناسب در مجلس در حال بررسی است که امیدواریم با تصویب آن در حوزه درآمدهای ارزش افزوده شاهد اتفاقات مثبتی باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع آلودگی هوا و مسائل محیط زیستی به عنوان چالش دیگر حوزه مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: امروز آلودگی هوا چالش عمده کشور است. از سوی دیگر حمل و نقل عمومی علی رغم کارهای خوبی که انجام شده اما سهم کمی از سفرهای درون شهری را به خود اختصاص داده و پاسخگوی نیاز مردم نیست.

وی ادامه داد: بحث مدیریت بحران نیز با توجه به اینکه کارهای خوبی انجام شده اما باید به صورت علمی پیگیری شود. بی تردید مدیریت بحران یک علم است و باید حاکمیت علم در مدیریت بحران محقق شود.

عارف به موضوع آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی که در حوزه مقابله با آن وجود دارد نیز اشاره کرد و افزود: مرتبا شهرداری مسئولیت‌هایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی را به بهزیستی و بهزیستی به سایر دستگاه‌ها پاس می‌دهند که شاید این موضوع نیز ریشه در نبود مدیریت یکپارچه شهری دارد. متاسفانه امروز در برخی حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی شاهد بروز بحران هستیم. در موضوع حاشیه نشینی که یک تهدید ملی است در حوادث اخیر سهم آن را مشاهده کردیم.

رییس فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: شاید در راس همه این چالش‌ها موضوع بهره‌وری به معنای رضایت شهروندان از اداره شهر و خوشحال بودن از زندگی در شهر قرار بگیرد. در حقیقت خود بهره‌وری یکی از چالش‌های اصلی شهر قملداد می‌شود. بی تردید بهره‌وری موتور توسعه کشور است.

عارف تاکید کرد: با افزایش بهره وری در شهرها شاهد افزایش نشاط و شادابی شهروندان خواهیم بود. همچنین افزایش بهره‌وری، کاهش سفرهای غیر ضرور و به تبع آن کاهش آلودگی هوا را به همراه خواهد داشت. در این مسیر باید از تجربه موفق کشورهای دیگر بهره بگیریم و واگذاری امور به مردم در پایین‌ترین سطوح پیگیری شود. همانند آنچه که به عنوان موضوع شورایاری‌ها در تهران وجود دارد. در ادامه امور مردم توسط خود مردم باید پیشگام باشیم و هوشمندسازی و توسعه خدمات الکترونیک دولت را با اتکاء به دانش فناوری بومی پیگیری کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها