کد خبر: 364507
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ ۱۶:۴۹:۰۰
| |

نشست خبری همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌کازمتیک

همایش ایران‌کازمتیکا قرار است صنایع ایرانی را معرفی کند

نشست خبری همایش و نمایشگاه ایران‌کازمتیکا در محل سازمان غذا و دارو پنجم آذرماه برگزار شد.

همایش ایران‌کازمتیکا قرار است صنایع ایرانی را معرفی کند
کد خبر: 364507
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ ۱۶:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ در این نشست، دکتر محمدرضا شانه‌ساز؛ رییس سازمان غذا و دارو،‌ دکتر عبدالعظیم بهفر؛ مدیر اداره کل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو و دبیر علمی ایران‌کازمتیکا، دکتر عبدالحسین قاسم‌زاده؛ معاون برنامه‌ریزی اداره کل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، بختیار علم‌بیگی؛ رییس هیات مدیره انجمن صنایع بهداشتی و آرایشی ایران، حمید مقیمی؛ رئیس هیات مدیره انجمن وارد‌کنندگان فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی و عطریات ایران، حجت گشایشی؛ انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران و لیلا چگینی؛ دبیر اجرایی همایش و نمایشگاه ایران‌کازمتیکا حضور داشتند.

دکتر محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی، شوینده، سلولوزی و صنایع وابسته گفت: مشکل ما این است که خودمان را باور نداریم. متاسفانه برخی از تولید کنندگان که محصولات‌شان در بازار کشور بسیار پر مصرف است، از ما می‌خواهند که روی محصولات‌شان فارسی نویس نداشته باشند و لاتین ویژگی‌های محصول را درج کنند. محصولات داخلی کیفیت دارند، اما ما به آنها باور نداریم. همایش ایران کازمتیکا قرار است توانمندی صنایع آرایشی و بهداشتی ایران را معرفی کند.

دکتر محمدرضا شانه‌ساز، با اشاره به این‌که محصولات آرایشی و بهداشتی مستقیما با پوست و مخاط فرد مرتبط است و روی سلامت مصرف‌کننده تاثیر مستقیم دارد، مهم‌ترین استراتژی سازمان در این حوزه را بالا بردن آگاهی و دانش مردم عنوان کرد که این هدف در همایش و نمایشگاه‌ ایران‌کازمتیکا دنبال می‌شود و اصحاب رسانه برای رسیدن به این مقصود یار سازمان خواهند بود.

دکتر شانه‌ساز در ادامه گفت: «از آن‌جا که تولیدات داخل زیرنظر ما هستند و نظارت کامل بر آن‌ها داریم، تمرکز ما بر تولید داخل است که بخش خصوصی در این زمینه بسیار خوب کار کرده‌ است و حتی واردکنندگان نیز به‌تازگی وارد حوزه تولید شده‌اند. از طرفی برچسب اصالت دومین اقدامی است که امکان نظارت بر محصول تولیدی و وارداتی را به همه مصرف‌کنندگان می‌دهد و اطلاع‌رسانی در این حوزه نقش بسیار مهمی در پیشگیری از ورود محصولات قاچاق و عوارض سوءمصرف آن‌‌ها خواهد داشت.»

رییس سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به آمار بالای 1.6 میلیارد دلاری کالای قاچاق در حوزه آرایشی و بهداشتی ابراز امیدواری کرد با افزایش آگاهی مردم، تلاش‌های اداره کل آرایشی و بهداشتی این سازمان و نیز برگزاری همایش‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌ها میزان مصرف این کالاها کاهش پیدا کند.

به گفته دکتر شانه‌ساز «فرهنگ‌سازی، بخش سوم فعالیت سازمان غذا و دارو در این زمینه است و برگزاری همایش و نمایشگاه ایران‌کازمتیکا با همین رویکرد خواهد بود. رسالت اصلی ایران‌کازمتیکا معرفی محصولات باکیفیت و مورد تایید به مردم است. بخشی از نمایشگاه ارتباط بین شرکت‌های داخلی و خارجی است ولی یکی از اهداف اصلی آگاهی دادن و ارائه اطلاعات صحیح به مردم درباره محصولات آرایشی و بهداشتی است. نشان‌سازی (برندسازی) ملی و معرفی محصولات باکیفیتی که در این حوزه خوش درخشیده و حتی به کشورهای دیگر صادر شده‌اند، بخشی از کار ما خوهد بود.»

دکتر محمدرضا شانه‌ساز مصرف فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی در ایران را حدود 2.5 برابر سرانه جهانی اعلام ولی تاکید کرد نباید آن‌را به عنوان یک نکته منفی ببینیم، چون می‌تواند فرصتی برای بالا بردن تولید و اشتغال‌زایی در نظر گرفته شود و بخش اعظم این کالاها را با تولید داخلی تامین کنیم.

ایجاد پل ارتباطی رگولاتوری بین ایران و اروپا

سخنران بعدی دکتر عبدالعظیم بهفر؛ دبیر علمی همایش و نمایشگاه ایران‌کازمتیکا بود که ابتدا درباره اهمیت فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی گفت: «هر فردی فقط در مقطع خاصی از زندگی به دارو نیاز دارد ولی فراورده‌های آرایشی و بهداشتی جزو محصولات مهم مصرفی در تمام طول زندگی است و روی سلامت فرد اثر مستقیم دارند و اگر استاندارد نباشند می‌توانند برای سلامت فرد و جامعه مشکل ایجاد کنند. به همین دلیل سال 1390 اداره کل فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی برای اولین بار درسازمان غذا و دارو تشکیل شد.»

«با توجه به سیاست‌های کلی کشور توانسته‌ایم از وارادت حداکثری به سمت تولید حرکت کنیم و وقتی این اداره مجددا در سال 96 تشکیل و به‌روز شد با توجه به تایید مقامات سازمان‌های غذا و دارو فعالیت‌هایی را در دستور کار خود قرار داد» دکتر بهفر ضمن بیان این نکته ایجاد یک پل ارتباطی و قانونمند بین رگولاتوری این اداره با مراکز رگولاتوری اتحادیه اروپا را از نتایج این فعالیت‌ها عنوان کرد و گفت: «با این روش فرآورده‌های تولید داخلی می‌توانند تاییدیه این اتحادیه را داشته باشند. در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای نیز شکل گرفت که با برون‌سپاری مباحث غیرحاکمیتی به خود انجمن‌ها گام دیگری برای افزایش صحت و سلامت کالاها برداشته شود.»

او در ادامه افزود: «با هدف حمایت از تولید داخل، فهرستی از کالاهای مورد نیاز کشور تهیه و مشخص شده کدام فرآورده‌‌ها باید وارد شوند و کدام یک امکان تولید در کشور را دارند؟ استفاده از ظرفیت‌های خالی تولید یکی دیگر از رویکردهای این اداره است که در همین راستا سال گذشته 51 برند پروانه ساخت یا پروانه بهره‌برداری گرفتند یا در بازار عرضه شده‌اند.»

مدیرکل اداره فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: «اداره کل آرایشی و بهداشتی برای رسیدن به این اهداف همکاری با دانشگاه‌ها و نیز برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌ها را جزو برنامه‌های خود قرار داده است که همایش علمی و نمایشگاه ایران‌کازمتیکا، با همین رویکرد برگزار خواهد شد. در کنار اطلاع‌رسانی به مردم برای شناختن کالاهای سلامت‌محور و نیز معرفی تولیدات معتبر داخلی، برگزاری ایران‌کازمتیکا و همایش های علمی مشابه این هدف را نیز دنبال می‌کند که با روی آوردن فارغ‌التحصیلان رشته‌های داروسازی، پزشکی و شیمی به این صنعت برای تولید فرآورده‌ای آرایشی و بهداشتی سالم، هم نیاز کشور تامین شود و هم به سمت صادرات گام برداریم.»

تاکید بر تولید داخلی محصولات آرایشی و بهداشتی

بختیار علم‌بیگی؛ رییس هیات مدیره انجمن صنایع بهداشتی و آرایشی ایران سخنران بعدی نشست بود و استفاده واژه آرایشی را برای این حوزه اشتباهی دانست که باعث شده نگاه به این محصولات هم غلط باشد، او در این مورد توضیح داد: «این محصولات در واقع برای مراقبت و محافظت پوست و مو به کار می‌روند و از آن‌جا که تولیدکننده‌ها برای فروش بیشتر سراغ رنگ‌های متنوع و جذب خانم‌ها رفته‌اند به اشتباه عنوان آرایشی در این حوزه جا افتاده است.»

علم‌بیگی ظرفیت تولید کشور در این صنعت را 2.5 برابر نیاز داخل اعلام و عنوان کرد اگر مازاد مصرف کشور صادر شود، تولیدکننده و صادرکننده از منفعت آن بهره‌مند خواهند شد. به گفته او تا پیش از انقلاب 35٪ نیاز کشور در داخل تولید می‌شد و خیلی از برندهای معتبر جهانی در ایران نمایندگی داشتند ولی پس از انقلاب به دلیل نگاه غلط به این فرآورده‌ها مجوز کارخانه‌ها باطل شد و ده سال طول کشید تا تولیدکنندگان بتوانند دوباره پروانه ساخت در داخل را بگیرند.

واردکنندگان در مسیر تولید محصولات داخلی

حمید مقیمی در سخنان کوتاهی گفت: «انجمن واردکنندگان در طول 15 سال حیات خود تلاش کرده در کنار انجمن شویندگان و سازمان غذا و دارو بوده است و از سال 1395 با همکاری وزارت صمت و سازمان به سمت تولید محصولات برند در داخل کشور رفتیم ولی متاسفانه به‌دلیل شروع مجدد تحریم‌ها این مسیر به مانع برخورد. هیچ کشوری با بستن درها به روی کالای روز و علم و تکنولوژی روز موفق نشده است. ما هم امیدواریم با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که برقرار شده و کاهش بروکراسی در مسیر تولید، گام‌های بلندتری برداشته شود.»

به گفته حجت گشایشی «در این حوزه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی درستی صورت نگرفته است، نباید محصولات آرایشی و بهداشتی را کالاهای تزیینی دیده شوند و باید آن‌ها را به‌عنوان محصولات مراقبت پوست و مو در نطر بگیریم، خصوصا که بسیاری از آن‌ها با نسخه پزشک تهیه و مصرف می‌شوند.

در سال‌های گذشته هیچ نمایشگاه تخصصی در این حوزه نداشتیم و ایران‌کازمتیکا فرصت خوبی برای تغییر نگاه به محصولات آرایشی و بهداشتی و اصلاح این رویکرد است. همایش و نمایشگاه ایران‌کازمتیکا در عین حال فرصتی برای آشنایی مردم با تولیدات معتبر و سالم داخلی خواهد بود.»

در پایان این نشست، خبرنگاران حاضر سوالات مرتبط با حوزه آرایشی و بهداشتی مطرح کردند و مسئولان سازمان غذا و دارو به این پرسش‌ها در زمینه تولید داخلی، محدودیت‌های واردات، استانداردهای داخلی، کالاهای قاچاق و... پاسخ دادند.

همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌کازمتیکا (فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی، شوینده، سلولزی و صنایع وابسته) از 3 تا 5 دی‌ماه 1398 با ریاست دکتر محمدرضا شانه‌ساز و دبیری دکتر عبدالعظیم بهفر در محل هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها