ارزیابی مهدی رضاپور، صنعتگر، از وضعیت تولید در کشور در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

مشکل تولید با پول حل‌شدنی نیست/ تحریم ضعف ساختار بیمار اقتصاد ایران را نمایان کرد/ تعریف درستی از خودکفایی نداریم

رضاپور گفت: اگر دولت تصمیم بگیرد ساختارهای بیمار اقتصادی کشور را اصلاح کند، نمی‌توانیم انتظار جهش چشمگیری در حوزه اقتصاد داشته باشیم، بازمی‌گردیم به زمانی که هنوز فروش کالاهای صنعتی کاهش 70 درصدی نیافته و 40 درصد مراکز تولیدی در شهرک‌های صنعتی به خاطر افزایش بی‌منطق هزینه‌های تولید تعطیل نشده بود.

مشکل تولید با پول حل‌شدنی نیست/ تحریم ضعف ساختار بیمار اقتصاد ایران را نمایان کرد/ تعریف درستی از خودکفایی نداریم
کد خبر: 364535
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۰ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «حتی اگر از همین امروز هم اصلاحات اقتصادی آغاز شود، تازه به شرایط قبل از تحریم بازخواهیم گشت.» این مطلب بخشی از اظهار نظر مهدی رضاپور صنعتگری است که سال‌ها در حوزه تولید فعالیت کرده است.

رضاپور در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: اگر دولت تصمیم بگیرد ساختارهای بیمار اقتصادی کشور را اصلاح کند، نمی‌توانیم انتظار جهش چشمگیری در حوزه اقتصاد داشته باشیم، بازمی‌گردیم به زمانی که هنوز فروش کالاهای صنعتی کاهش 70 درصدی نیافته و 40 درصد مراکز تولیدی در شهرک‌های صنعتی به خاطر افزایش بی‌منطق هزینه‌های تولید تعطیل نشده بود.

به اعتقاد این تولیدکننده آن‌قدر که سیاست‌های غیرکارشناسی و نبود استرتژی به اقتصاد ایران آسیب‌ زد، تحریم‌ها اثرگذار نبود.

او برای مصداقی شدن اظهارنظرخود این‌طور توصیح داد: در واقع تحریم‌ها ضعف ساختارهای اقتصادی را نمایان کرد و مشخص شد نقطه‌ضعف‌ها کجاست.

رضاپوردر ادامه صحبت‌های خود به نکته قابل تاملی اشاره کرد و افزود: در عجبم چرا بسیاری از دولت‌ها تصور می‌کنند باید در تولید همه کالاها خودکفا شوند؟

به گفته این صنعتگر، در بسیاری از موارد هزینه واردات از تولید ارزان‌‌تر خواهد بود. او معتقد است: در ایران هنوز تعریف درستی از «رونق» و «خودکفایی» نمی‌دانیم.

او همچنین گفت: سیاست‌های یک‌شبه‌ای که واردات کالا را در کشور ممنوع می‌کند جز تضعیف هرچه بیشتر اقتصاد، نتیجه دیگری در بر ندارد.

این دست‌اندرکار صنعتی در استدلال این گفته‌اش توضیح داد: دولت باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشد که اقتصاد ایران سال‌ها به پول نفت و واردات وابسته بوده است، حالا چنین اقتصادی را نمی‌توان یک‌شبه وابسته به تولید داخل کرد.

این تولیدکننده ادمه داد: تا زمانی که یک استراتژی مشخص در بخش صنعت وجود نداشته باشد، تولید همچنان با رکود دست‌وپنجه نرم خواهد کرد.

او در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: از نظر من مشکل تولید در کشور دیگر با بخشنامه و پول حل‌شدنی نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها