سال 98 کمترین میزان تولدها در 50 سال اخیر را داشت/ نگرانی برای آینده جمعیتی ایران

در شرایط اقتصادی و معیشتی کنونی مردم و در روزهایی که پس از گرانی بنزین، بخشی از جامعه درگیر حذف نامشان از فهرست دریافت کنندگان مبلغ کمک معیشتی دولت هستند شاید صحبت از کاهش جمعیت کمی عجیب به نظر برسد.

سال 98 کمترین میزان تولدها در 50 سال اخیر را داشت/ نگرانی برای آینده جمعیتی ایران
کد خبر: 364583
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۷ ۰۹:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| چنان که همین روزهای قبل که گزارشی در این باره نوشته بودیم، شهروندی تماس گرفته بود و می گفت: «شما فکر می کنید ما دوست نداریم فرزند بیشتری داشته باشیم؟ آیا با این وضعیت می شود به این مسائل فکر کرد؟!» آن جا حق را به او دادم و این را هم به او گفتم که « هرکه دندان دهد نان هم دهد...» اما نباید از حق بگذریم که به هرحال مسئولان جامعه نیز در قبال فرزندان ما مسئولیت های مهمی دارند. مسئولیت هایی همچون ارائه آموزش و پرورش باکیفیت، پرورش استعدادها و مواردی از این دست که متاسفانه امروز چندان مورد توجه آن ها نیست. به طور قطع، وجود همین آسیب است که بخشی از جامعه را از موضوع مهم فرزند آوری غافل می کند.


اما آینده چه می شود؟ طبق آمار اگر به همین گونه پیش رویم در سه دهه آینده جزو کشورهای پیر جهان خواهیم بود بنابراین توجه به این مهم و چاره اندیشی درباره آن جز با تدبیر مسئولان کشورراهکار دیگری ندارد.

آمار نگران کننده یک گزارش تحلیلی


کمیته رصد و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز گذشته گزارشی را از وضعیت فعلی جمعیت و میزان موالید کشور منتشر کرده است که برآیندآن آمار بی سابقه کاهش موالید درسال 98 طی 50 سال اخیر به حساب می آید.

80تا 94 درحال افزایش اما...


در این گزارش آمده است که از سال 80 تا 94 در کشور افزایش موالید در حال رخ دادن بوده است اما پس از سال 94 به علت خالی‌شدن توان درونی جمعیت تعداد تولدها با شیب تقریباً تندی شروع به کاهش کرده و در سال 97 میزان موالید کشور نسبت به سال قبل با کاهش بیش از 8 درصدی مواجه شده که در دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. ضمن این که در شش ماه اول امسال (98) نسبت به شش ماه اول سال 97 این تعداد با 13 درصد کاهش مواجه بوده که کاهش بیش از 92هزار تولدی را به همراه داشته است.


در این گزارش آمده است که تخمین زده می‌شود در پایان امسال میزان تولد کشور به رقم یک میلیون و205 هزارو904تولد برسد که کاهش بی سابقه‌ای نسبت به سال‌های گذشته دارد. در این گزارش آمده است؛ تعداد تولدهای سال 97 در مقایسه با سال 94 نشان دهنده کاهش 203هزار و 710 نفری جمعیت است. همچنین، میزان موالید از حدود 20 در هر هزار نفر جمعیت در سال 94 با کاهشی محسوس به 16.7 در هر هزار نفر جمعیت در سال 97 رسیده است و تخمین زده می‌شود که در سال 98 نرخ زاد و ولد با 14.5 تولد به ازای هر هزار نفر جمعیت به کمترین حد خود در طی 50 سال گذشته رسیده است.


طبق برآورد های انجام شده بر مبنای نتایج سرشماری، جمعیت ایران در پایان نیمه اول امسال به 82 میلیون و 776 هزار و 270 نفر رسیده است. مطابق نتایج سرشماری، نرخ رشد جمعیت ایران از 1.29 درصد در سال 90 به 1.24 درصد در سال 95 رسیده است و برآوردها نشان می‌دهد که نرخ رشد جمعیت هم اکنون حدود یک درصد رسیده باشد ضمن آن که پیش‌بینی می‌شود در سال های آینده با کاهش بیشتر نرخ رشد جمعیت مواجه باشیم.

2 نمونه مشوق در بلاتکلیفی


گزارش های متعدد خراسان به ویژه در چند مدت اخیر که آمارهای جمعیتی با چالش ها و نگرانی های جدی مواجه است، حکایت می‌کند که دوای این درد جز با عمل به قوانین موجود درباره فرزندآوری راهکار دیگری ندارد. نمونه اول قانون تسهیل ازدواج جوانان در سال 84 برای رفع موانع اقتصادی، فرهنگی و معیشتی پیش روی ازدواج جوانان توسط مجلس به تصویب رسید . این قانون در بر دارنده تمامی خدماتی است که نهادها و سازمان های مختلف باید در زمینه تسهیل ازدواج جوان همچون در نظر گرفتن وام ازدواج، مسکن، شغل انجام دهند اما با گذشت 14 سال از تصویب هنوز اجرایی نشده است و در بایگانی ها خاک می خورد و تنها در این مسیر وام ازدواجی از سوی دولت پرداخت می شود که با وجود افزایش روز به روز تورم و قیمت ها این وام هم برای تامین هزینه های ازدواج جوانان کافی نیست.نمونه دوم نیز موضوع مرخصی 9 ماه فرزندآوری است که در بخش های مختلف به ویژه در مجموعه تامین اجتماعی اجرا نمی شود.بنابراین چه از موضوع تشویق برای فرزندآوری خوشمان بیاید یا نیاید، باید بدانیم که کشور در آینده نه چندان دور دچار کهن سالی و پیری می شود اگر به همین رویه پیش رود.


و آیا با یک کشور «پیر» می توان به رشد و توسعه رسید؟

مشوق های فرزند آوری به دلیل بار مالی ،روی زمین می ماند

محمد اکبری- حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید: قوانینی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای فرزند آوری تصویب شده بود به مجلس ارائه شد اما این قوانین 56 ماده ای پس از بررسی مجلس با مخالفت دولت در صحن به تصویب نرسید.وی می افزاید: دولت به دلیل این که نمی تواند از عهده منابع مالی آن برآید با قانونی شدن این مواد مخالفت کرده است و از آن جایی که منابع مالی آن روشن نیست در صورت تصویب مجلس این مواد در شورای نگهبان به دلیل مبهم بودن منابع مالی رد می شود.


شهریاری می گوید؛ کمیسیون فرهنگی مجلس با اصلاح موادی که مشوق های آن بار مالی زیادی داشته، طرحی را آماده کرده است که در صورت نهایی شدن به صحن آورده می شود اما بعید می دانیم نهایی شدن آن به عمر این مجلس برسد.وی یادآورمی شود: مشکلات معیشتی و مسائل مالی و کاهش ازدواج در جامعه، افزایش سن ازدواج به دلیل بیکاری و مشکل مسکن دلایل عمده کاهش رشد موالید است بنابراین باید برای حل آن مشکلات اقتصادی را رفع کرد. نماینده زاهدان در مجلس خاطرنشان می کند: هم اکنون بیمه زیر بار مالی مرخصی 9 ماهه زایمان نمی رود و زنان مجبورند که برای حق و حقوقشان به دیوان عدالت اداری رجوع کنند.


قوانین تشویقی در اجرا با مشکل مواجه است

پوربافرانی دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می گوید:متاسفانه تمامی قوانین مربوط به افزایش رشد موالید درحوزه اجرا با مشکل مواجه می شود. مجلس در حوزه نظارتی این اقدام را باید داشته باشد تا مجری اهتمام بیشتربه اجرای قوانین مربوط به فرزندآوری داشته باشد. نماینده نائین در مجلس تصریح می کند: متاسفانه در همین بحث سهمیه بندی بنزین هم دولت اعلام کرد سهمیه خانوارهای پنج نفر به بالا با خانوار کم جمعیت یکسان است. ما این موضوع را طی تذکری به دولت ابلاغ کرده ایم. وی می گوید: باید دستورالعمل های مصوبات مجلس در زمینه فرزند آوری در ادارات ذی ربط نوشته شود و کمیسیون های مربوط در نظارت براجرا اهتمام ویژه داشته باشند.معاونت نظارت مجلس و شخص نمایندگان هم باید با جدیت براجرای آن نظارت داشته باشند.

منبع: روزنامه خراسان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها