کد خبر: 364671
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۷ ۱۱:۲۲:۴۸
| |

مهاجر، مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی:

زمان کشت کلزا در چهار استان کشور تمدید شد

علیرضا مهاجر، مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی، اعلام کرد که کشاورزان چهار استان گلستان، خراسان شمالی، مازندران و اردبیل می‌توانند تا 20 آذر نسبت به کشت دانه روغنی کلزای بهاره اقدام نمایند.

زمان کشت کلزا در چهار استان کشور تمدید شد
کد خبر: 364671
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۷ ۱۱:۲۲:۴۸

اعتمادآنلاین| علیرضا مهاجر، مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی، روز پنجشنبه درجمع مدیران و کارشناسان جهادکشاورزی برخی شهرهای دو استان‌ گلستان و خراسان شمالی، در محل مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس اظهار داشت که به دلیل شرایط مساعد جوی مناسب، کشت دانه روغنی کلزا تا 20 آذر ماه هیچ مشکلی ندارد و کشاورزان با خیال راحت می توانند اقدام به کشت این محصول نمایند.

وی افزود: علاوه بر این، آن دسته از کشاورزانی که موفق به کشت دانه روغنی کلزا تا تاریخ اعلام شده نشوند، می‌توانند در دهه سوم دی ماه امسال نیز نسبت به کشت این محصول اقدام نمایند.

مهاجر اضافه کرد: بر اساس گزارش‌های دریافتی از سازمان هواشناسی کشور، شرایط جوی در استان‌های ذکر شده تا یک ماه آینده به گونه‌ای خواهد بود که علاوه بر بارش در هفته آینده، دمای هوا نیز تا 18 درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: این شرایط جوی فرصت مناسب برای کشت دانه روغنی کلزا را فراهم می آورد و کشاورزان می توانند در دو تاریخ یاد شده نسبت به کشت این محصول اقدام کرده و نگرانی از کاهش تولید نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت آب و هوایی، تفاوت خاصی بین میزان برداشت محصول کشاورزانی که در آبان ماه کشت کردند و یا تا 20 آذر کشت می‌کنند با کشاورزانی که در دهه سوم دی ماه کلزا کشت کنند، وجود نخواهد داشت.

مجری طرح تولید دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: درصورتی که کشاورزان استان‌های یاد شده بویژه منطقه دشت "مغان" در استان اردبیل، شهرستان "مانه" در استان خراسان شمالی و شهرستان‌های مستعد کشت کلزای بهاره در دو استان گلستان و مازندران، ظرف چند روز آینده اقدام به کشت این محصول نمایند، بارش‌های هفته پیش رو به سبز شدن گیاه کمک خواهد کرد.

مهاجر همچنین از انعقاد 270 هزار هکتار قرارداد کشت دانه روغنی کلزا در کشور خبر داد و گفت: تاکنون 200 هزار هکتار از این محصول کشت شده و پیش بینی می‌کنیم در دو مهلت تمدید شده، سطح زیر کشت این محصول امسال به 250 هزار هکتار برسد.

وی، گلستان را از استان‌های اصلی کشور در کشت دانه روغنی کلزا دانست و افزود تا الان 50 هزار هکتار از این محصول در گلستان کشت شده و پیش بینی می‌شود این سطح کشت به 90 هزار هکتار افزایش یابد.

مهاجر همچنین گفت که بذر گواهی شده مورد نیاز کشت کلزا در کشور نه تنها برای سال زراعی جاری بلکه برای سال زراعی آینده نیز به مقدار کافی تامین شده و هیچ مشکلی در توزیع آن وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ریسک کشت کلزا نسبت به دو محصول پاییزه دیگر این مناطق یعنی گندم و جو بسیار پایین بوده و درآمد آن نیز تا دو برابر بیشتر از این دو محصول است.

شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت و دارا بودن 160 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم گلستان در کشت کلزا است و کارشناسان منطقه بهترین زمان برای کشت این محصول را از نیمه دوم مهر تا پایان آبان می‌دانند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها